Az már szinte mindennapos eseménynek számít a technológiai szektorban, hogy valamelyik ismertebb vállalat komoly, gyakran két számjegyű elbocsátást jelent be azért, hogy megpróbálja a jelenlegi gazdasági körülményekhez igazítani a pandémia során túlságosan optimistán felduzzasztott állományát. Az viszont még ezekben az embert próbáló időkben is ritka, hogy az alacsonyra állított fűnyíróval rövid időn belül kétszer szántsanak végig ugyanott. Mégis pontosan ez történik most a Twilio háza táján.
A 2008-ban alapított, így mára már kvázi veteránnak tekinthető felhős kommmunikációs megoldásokat fejlesztő vállalat nagyjából 8000 alkalmazottjából minden kilencediktől elköszönt tavaly szeptemberben. Az akkori kommunikáció alapján úgy tűnt, a menedzsment látja és felvállalja az odáig vezető úton elkövetett hibákat, amelyeket a profitábilis területekre való fókuszálással igyekszenek korrigálni.
Hétfőn azonban kiderült, ez messze nem volt elég a kormány egyenesbe tekeréséhez. A cég újabb, ezúttal 17 százalékot érintő elbocsátási kört jelentett be tegnap. Az újabb leépítéssel párhuzamosan a cégstruktúra is komoly átalakításon esik át. A vállalatot ugyanis két különálló egységre vontják. A Twilio Communications nevének megfelelően a kommunikációs területet viszi tovább, míg a Twilio Data and Applications a szoftveres fejlesztésre koncentrál.
A lépést Jeff Lawson, a társaság társalapító vezérigazgatója egy blogbejegyzésben azzal magyarázta, hogy a Twilió két üzletága "különböző életciklus-szakaszokban van, és eltérő működési igényekkel rendelkezik". A tervek szerint mindkét új szervezet külön értékesítési és fejlesztési részleggel rendelkezik majd, valamint saját hatáskörben dönthetnek a rendelkezésre álló erőforrások felhasználásáról.
A befektetők mindenesetre pozitívan értékelték a bejelentett változásokat. A cég papírjai 2 százalékot erősödtek a hír hatására. Más kérdés, hogy van is hová visszakapaszkodni, hiszen a részvények tavaly több mint 80 százalékot vesztettek értékükből. Idén azonban már ellentétes folyamat zajlik: a január eleji árfolyamhoz képest már közel negyedével ér többet a Twillio részvénye.
Túlették magukat
Mint annyi más felhős cégnek, a Twiliónak is a pandémia hozta meg a gyors növekedést. 2020-21 folyamán közel hármoszorosára nőtt a vállalat létszáma. Ebben az időszakban ütötte nyélbe legnagyobb felvásárlásait is: 2020 őszén vette meg 3,2 milliárd dollárért az ügyféladatok kezelésére szolgáló Segment platformot, 2021-ben pedig 850 millió dollárt adott a Zipwhip ingyenes üzenetküldő szolgáltatóért, de vett egy adatbiztonsági platformot is.
A gyors növekedést azonban a Twilio szervezete képtelen volt hatékonyságban lekövetni, és ez valóban a menedzsment hibája. Így amikor a pandémia után megkezdődött a visszarendeződés, és a legtöbb cég legfeljebb részlegesen engedélyezte a home office-t, a bevételek bezuhantak. Ennek következtében a vállalat már 2021-et is közel 1 milliárd dolláros veszteséggel zárta.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak