A hálózat formálisan hadat üzent a deepfake videóknak, és a politikai hirdetések kapcsán is nagyobb szabadságot adna a felhasználóinak, de a rendszer lényege változatlan marad.

A Facebook szerdán jelentette be az élethűen meghamisított digitális anyagok (deepfake) és általában a technológiai eszközökkel manipulált videók eltávolítását a közösségi oldalról, összefüggésben a 2020-as elnökválasztást kísérő dezinformációs kampányokkal. Ez alól csak a paródia vagy szatíra műfajába sorolt tartalmak jelentenek kivételt, a vállalat felhasználási szabályokért is felelős alelnöke pedig világossá tette, hogy tisztában vannak a mesterséges intelligencia segítségével átszerkesztett anyagok veszélyeivel – az új intézkedések célja ennek megfelelően a legszofisztikáltabb kísérletek megakadályozása a közönség félrevezetésére.

A változások ennek ellenére inkább a kritikus hangokat erősítették fel. Az amerikai képviselőház energiaügyi és kereskedelmi albizottságának demokrata elnöke szerint például egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a big tech szolgáltatók képtelenek az önszabályozásra, és külön aggályosnak nevezte, hogy a Facebook legutóbbi kísérletei is meglehetősen foghíjasak a hamis információ terjesztése elleni fellépésben. A Reuters a kongresszus egyik republikánus vezetőjét is idézi, aki a felhasználók bizalmának elvesztéséről beszélt a megbízható online forrásokat illetően, és a szabályozás tekergetése helyett az innovációt tartaná hatékonynak a kamu videókkal szemben.

Nem mindent, de valamit majd kiszűrnek

Más törvényhozók arra hívták fel a figyelmet, hogy a társaság rendszeresen kudarcot vall az adatbiztonsági kérdésekben, az álhírek elleni küzdelemben vagy a külső hatalmak beavatkozásának megnehezítésére az amerikai választási kampányban. Itt felidézik azt a manipulált videót, amely úgy ábrázolta a demokrata házelnököt, mintha részegen beszélt volna a nyilvánosság előtt: ebben az esetben nem volt szó deepfake technológiák alkalmazásáról, egyszerűen lelassították valamelyest a felvételt, és a hangot is eltorzították kicsit. A politikusok szerint az ilyen anyagokat egyszerűen csak le kellene venni az oldalról, de a Facebook még ezt sem teszi meg.

A közösségi oldal képviselői elismerik ugyan, hogy a felhasználási szabályokat nem sikerül teljes mértékben érvényesíteniük, de azt is felidézik, hogy amíg a 2016-os elnökválasztási kampány során mindössze egyetlen álhíreket terjesztő hálózatot vontak ki a forgalomból, addig a 2019 év során már ötven ilyen rendszert kapcsoltak le. A Facebook szerint az emlegetett videó és a hasonló anyagok meg lesznek címkézve, és valóságellenőrzésnek vetik alá azokat, de ez az eddigi tapasztalatok szerint semmire sem jelent garanciát – különösen, hogy a Facebook most is különbséget tesz a gépi intelligenciával vagy manuálisan módosított tartalmak korlátozása között.

Erre példa az az egy nappal később, csütörtökön nyilvánosságra hozott szabálymódosítás, amely a közösségi oldalon megjelenő politikai hirdetésekre vonatkozik. A rendszer működésében most sem kerül sor alapvető változásokra, mindössze a felhasználók kapnak nagyobb szabadságot annak meghatározásában, hogy milyen fizetett tartalmak jelenjenek meg a képernyőjükön – ez nyilván kitűnő lesz, de század annyira sem ambiciózus dolog, mint akár csak a Twitter novemberi elhatározása, amelynek értelmében a cég teljesen kitiltja hálózatából a politikai jelöltekkel, a jövőre esedékes amerikai elnökválasztással és megosztó politikai témákkal kapcsolatos hirdetéseket.

Nem tudnak mit kezdeni a felelősséggel

A deepfake anyagok egyébként a kínai szabályozók figyelmét sem kerülik el, ott 2020 január elsejétől már új szabályok léptek életbe a technológiai eszközökkel manipulált anyagok készítésére és megosztására. Ezek alapján a mesterséges intelligencia vagy a virtuális valóság felhasználását egyértelmű módon, büntetőjogi felelősség mellett kell jelezni a kép- és hanganyagokban. Az USA-ban egyelőre csak olyan helyi példák akadnak a szabályozási kísérletekre, mint azok az októberben aláírt kaliforniai törvények, amelyek értelmében a választások előtt 60 nappal tilos bármilyen módosított felvételt publikálni a választáson induló jelöltekről, és általában véve perelhetővé teszik a deepfake tartalmak előállítóit.

A közösségi médiapiac egyik viszonylag új, de egyre fajsúlyosabb szereplője, a kínai TikTok videomegosztó alkalmazás éppen szerdán közölte, hogy általános tilalom alá helyezi az olyan félrevezető anyagokat, amelyeket felhasználói közösségére vagy a társadalomra ártalmasnak ítél. Ezzel a kínai szolgáltató egyértelműen elkötelezte magát, hogy a Facebookhoz képest merőben eltérő utat választ: miközben az amerikai közösségi hálózat nem győzi hangsúlyozni, hogy nem kívánja egymagában eldönteni, mi igaz vagy hamis, jó vagy rossz, addig a TikTok egyszerűen kérdés nélkül töröl minden megjelenést, ami szerinte veszélyt jelenthet egy-egy felhasználó vagy a közösség egészségére és testi épségére, vagy ami a saját megítélése alapján egy dezinformációs kampány részeként jelent volna meg.

Mivel Kínáról beszélünk, az ilyen meghatározásoknak természetesen nagyon sok olvasata van, de ettől még jelentős lépésnek tekinthető, hogy a "félrevezető információ" korábbi, elsősorban a csalásokat vagy álprofilokat célzó meghatározásába mostantól bekerültek a félelmet, gyűlöletet vagy előítéletet keltő megnyilvánulások, az egészségügyi szerekről vagy kezelésekről szóló hazugságok, illetve a választásokkal és civil kezdeményezésekkel kapcsolatos manipuláció is. Azt azonan a TikTok szóvivője is elmondta, hogy a demokrata házelnököt sározó, egyértelműen átszerkesztett videó náluk sem ütközne bele teljes bizonyossággal a felrevezető tartalmakról szóló tilalmakba.

Most se számítsunk érdemi változásra

Érdekesség, hogy a Facebook egyik alelnökének néhány napja kiszivárgott belső levele éppen arról szól, hogy szerinte nem csak Donald Trump amerikai elnök 2016-os megválasztásáról, de valószínűleg 2020-as újraválasztásáról is a Facebook tehet majd. Andrew Bosworth ugyanakkor a levél nyilvánosságra kerülését követően külön is elmagyarázta, hogy nem arról van szó, mintha a közösségi hálózat szándékosan segítette volna Trumpot, vagy akár csak az oroszok és az általa totál jelentéktelennek tartott Cambridge Analytica keze lenne a dologban. Bosworth úgy látja, hogy az elnök stábja óriási munkával az általa eddig látott legjobb digitális kampányt vezetett végig a Facebookon.

Ettől persze nem lesz sokkal kevésbé ijesztő az a dolog, hogy a közösségi oldal milyen elképesztő hatással van a társadalom működésére. Összehasonlításképpen: a Facebook másfél éve leköszönt biztonsági vezetője, Alex Stamos már akkor azt írta, hogy a 2020-as választásokig csak akkor lehet esély a 2016-os tapasztalatokhoz mért biztonsági rehabilitációra, ha azonnal belevágnak az általa javasolt lépések végrehajtásába. A négy pontban összefoglalt tervről mi is beszámoltunk annak idején; újra felsorolni most nem fogjuk a szakember indítványait, de az már teljesen biztosnak tűnik, hogy nem a következő elnökválasztás lesz a Facebook megújulásának a szimbóluma.

Közösség & HR

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.