Jó hír az informatikai vezetőknek (CIO – Chief Information Officer), hogy a digitális transzformációs láz felértékelte a szerepüket. Végrehajtó-kiszolgáló szerepkörből ismét visszakerültek az üzleti döntéshozók mellé, bár a kasszát továbbra is szigorúan őrzik a pénzügyi vezetők, és az egyéb területek (pl. termékfejlesztés, marketing, HR stb.) irányítói sem akarnak feltétlenül lemondani arról a szerzett jogukról, hogy beleszóljanak az IT-fejlesztésekbe. De már kisebb az önállóságuk, mert a játékszabályokat egyre inkább a CIO-k írják.
A CIO-k vállalaton belüli pozíciójának megváltozásával azonban a velük szemben támasztott követelmények is átalakultak. Ma már nem elég érteni az „informatikához” – jelentsen itt az informatika bármit is.
Álláshirdetésekben is lecsapódnak a változások
Az Indeed.com nevű amerikai állásportál elemezte egy év CIO pozícióra kiírt álláshirdetéseit, hogy kiderítsék, milyen képességeket várnak el a vállalatok egy informatikai felső vezetőtől. Bár a végső listán szerepelnek konkrét technológiákkal kapcsolatos elvárások – leggyakrabban a nagy vállalati szoftverek, például az Oracle és az SAP rendszereinek az ismerete –, sokkal hangsúlyosabbak a nem technológiai képességek.
A tíz leggyakoribb megkövetelt képességet tartalmazó lista élére a projektmenedzsment került. Aztán sorrendben az agolis módszertan ismerete, a vállalati szoftverek fejlesztésének irányításában szerzett jártasság, költségvetés-tervezés és toborzási (HR!) képességek jönnek. A lista utolsó négy helyezettje pedig általánosabb vagy konkrét technológiákban való jártasság: hatodik helyen az üzleti intelligencia, majd az SAP, a VMware, az adattárházzal kapcsolatos képességek, végül a SharePoint ismerete került.
Az Indeed alelnöke, Paul Wolfe úgy összegezte, hogy ma már a vezetői, az üzleti és a technológiai képességek optimális elegyét várják el a CIO-któl a vállalatok. Ebben nincs semmi meglepő, hiszen valami olyasfélét várnak az informatikai vezetőtől, hogy az üzleti célokkal összhangban dolgozzon ki olyan fejlesztési stratégiákat, amelyek sikerre viszik a vállalat digitális transzformációját.
Hasonlót tapasztalt? Más a véleménye? Írja meg!
Mi pedig a CIO Klub szolgáltatásunk segítségével eljuttatjuk CIO kollégáinak is. Véleményét az info˙(at) bitport.hu mailcímre küldje tárgyként "CIO Klub"-ot megadva.
A Bitport Szerkesztősége
Ehhez azért kell olyan informatikai vezető, aki üzletileg is felkészült, mert a digitális transzformáció az üzleti modellre is hatással lesz.
Nem árt némi szkepticizmus
A Forrester Research alelnöke és vezető elemzője, J.P. Gownder meglehetősen radikális véleményt fogalmazott meg a listáról a a TechTargetnek. Retrográd, és csak a rövid távú szempontokat veszi figyelembe az, aki ilyen feltételek alapján keres vállalatához CIO-t. Szerinte több olyan képesség hiányzik, amely kulcsfontosságú akkor, amikor épp belépünk az átfogó automatizálás korszakába. Kritikus lesz például a szervezetirányítás a mesterséges intelligencia korszakában, vagy az folyamatautomatizálással kapcsolatos képességek a robotikával összefüggésben.
A HR-szakértők más szempontból kifogásolják a listát. Az általános tapasztalat, hogy a CIO-k bizonyos kulcsfontosságú rendszerek, például az ERP kiválasztási folyamatába nagyon mélyen beleássák magukat, hiszen általában szorosan érinti az adott vállalat core tevékenységét – és ez indokolja is az SAP megjelenését a listán –, de egy SharePoint vagy egy VMware mélyebb ismerete teljesen fölösleges.
Pedig egy CIO számára egyre fontosabbak a soft skillek, mondja Bruce Robertson, a Gartner kutatási alelnöke, egy januári podcastjában (Must-Have Skills for Today’s CIOs). A CIO-k ugyanis egyre inkább üzleti vezetők lesznek, így sokkal inkább az a feladatuk, hogy úgy irányítsák a szervezetet, hogy mindenki motivált legyen a növekedésben, proaktívan és cselekvő módon működjön közre a digitális transzformáció folyamatában.
Belülről is hasonlóan látják
A CIO szakma belülről is inkább utóbbi véleményekkel ért egyet. Bár fontosak az állásajánlatokban szereplő készségek, a gyakorlatban sem a technológiai felkészültség, sem az üzleti felkészültség nem olyan fontos, mint a csapatépítés. A CIO legyen olyan, mint egy jó edző, mondta egy IT-vezető az amerikai lapnak: egy olyan személy kell legyen, aki érti érti az üzleti célokat, azok figyelembe vételével felépít olyan szakértő csapatokat, melyekre támaszkodhat.
A CIO-nak nem azt kell tudnia, hogy hogyan működik a vállalat által használt SAP szoftver, hanem azt a logikát kell átlátnia, ahogyan integrálódik a teljes vállalati infrastruktúrába. És meg kell találnia azokat a szakembereket, akik mélyen értik a rendszer részleteit – és akikben megbízik.
Ma már a CIO sokkal inkább menedzser, mint technikus. Inkább coach és mentor, mint az az ember, aki a legtöbbet tudja minden részletkérdésről. Azt kell biztosítania, hogy legyenek megfelelő szakemberek, azok azon a területen és pozícióban dolgozzanak, ahol tudásuk a legjobban érvényesül. És jónak kell lennie a feladatok delegálásában, hogy mindig az adott feladatra legalkalmasabbnak ossza le a feladatot.
A CIO szerep azonban erősen függ a vállalatmérettől is. Kisebb a szervezeteknél ugyanis kisebb csapat esetén, amikor sok technológiai kompetencia hiányzik a szervezetből, a CIO is óhatatlanul közelebb kell kerüljön a hardverekhez és szoftverekhez.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak