Az Alphabet-Google évi 100 millió dollárt égetett el a léggömbös internetre, hogy aztán teljesen felszámolja a projektet. A bennfentesek szerint nem az volt a baj, hogy túl lassan, hanem éppen túl gyorsan haladtak a dologgal.

Hivatalosan 2013-ban jelentették be a Google Project Loon nevű programját, ami 20 kilométerees magasságába felbocsátott léggömbök segítségével biztosított volna vezeték nélküli internetelérést a periférián lévő, máskülönben nehezen megközelíthető területeken. Az akkor már évek óta futó projektet 2018-ban szervezték külön cégbe a Google anyavállalata, az Alphabet alatt, és az új keretek között már elsődleges célja lett volna egy kereskedelmileg is életképes termék felállítása, amihez az Alphabet-Google mély pénztárcája mellett külső befektetőktől is forrásokat próbált szerezni.

A Project Loon megoldását 2017-ben Puerto Ricóban, 2019-ben pedig a heves perui földrengések során is bevetették, ezt követően a szolgáltatás első, kereskedelmi alapú telepítését tavaly nyáron jelentették be. Olyan fenntartható működési modellel azonban így sem sikerült előállni, ami legalább az üzemeltetés költségeit fedezhette volna, a cég vezetése pedig idén januárban bejelentette, hogy leállítják a hőlégballonos internetszolgáltatás fejlesztését, sőt az Alphabet fel is számolja a vállalkozást.

Ahogy akkor írtuk, a Google gyökeres átszervezése és az Alphabet 2015-ös megalakulása óta egyre inkább igyekszik megfelelni a befektetői elvárásoknak, így mára a korábban még nagyvonalúan finanszírozott kísérleti projektek közül csak az maradhat életben, amelynél legalább középtávon lehetőség mutatkozik az üzletileg is sikeres működtetésre. A Google korábbi "boszorkánykonyhájában", az X-ben induló projektek közül sem a Loon az első, ami erre a sorsra jutott, de a hasonló elképzelések piacosításának lehetőségeiről sokat elárul, hogy korábban már az ugyancsak feneketlen pénztárcával rendelkező Facebook is leállította saját, Aquila nevű projektjét.

A feltételezett okok között a legtöbbször a SpaceX, az Amazon és mások által is gőzerővel fejlesztett űrinternetes programokat emlegetik, bár ezekhez képest a Loon felhasználóinak tényleg csak egy internetképes telefonra lett volna szükségük a csatlakozáshoz, szemben a műholdas net igénybevételéhez telepítendő földi egységekkel. Az mindenesetre beszédes, hogy a japán SoftBank 2019-ban még 125 millió dollárt pumpált az Alphabet cégébe, miközben most januárban, a Loon leállításával egy időben már 350 millióval támogatta a műholdasinternet-bizniszben utazó One Web hálózatának kiépítését.

Nem működött a piaci logika

A Loon a Google eredeti elképzelései szerint 10 milliárd doláros üzletté alakulhatott volna, többek között a távközlési cégek LTE szolgáltatásainak bevonásával. A kisebb részsikerek nem is maradtak el, például az említett Puerto Ricó-i földrengés kapcsán megszerzett hatósági engedélyek és a technológiai demonstráció formájában, a nagyobb szabású tervek megvalósítására – ami a valódi pénzt termelhette volna – viszont nem került sor. A Business Insider nemrég a Project Loon korábbi munkatársainak beszámolói alapján közölt összeállítást a korábban ígéretesnek tűnő projekt történetéről és a bukás lehetséges okairól.

Ezek között szerepelt, hogy a hosszú évekig kísérleti projektként működő Loon a szervezeti átalakításokkal és a külső befektetők érkezésével hirtelen újfajta irányítást és saját vállalati struktúrát kapott, megváltoztatva az elszámoltathatóság addigi rendszerét is. Ez különösen abból a szempontból érdekes, hogy a Loon addig számolatlanul égette a dollármilliókat a k+f tevékenységre vagy a dolgozók fizetésére, miközben nem kellett eredményeket szállítania ezek közvetlen fedezetére.

Bár a hálózati technológia fejlesztésével jól haladtak, ennél sokkal prózaibb akadályokat mégsem sikerült leküzdeniük: ilyen volt mondjuk a ballonok kérdése, amelyek a Loon beszántásakor is még csak 150 napot bírtak ki a levegőben, ezt követően viszont újra fel kellett tölteni őket héliummal, és a borításukat adó filmréteget is cserélni kell. A riportban megszólaló korábbi munkatársak szerint ebben és az ehhez hasonló kérdésekben sokkal nagyobb hatékonyságot kellett volna felmutatni, hogy a Loon érdekesebbé váljon a befektetők szemében.

Ez a felismerés azonban későn jött, és a ballonok felbocsátására szolgáló új, minden korábbinál drágább és nagyobb rendszert is úgy sikerült felépíteni, hogy azt a gyakorlatban már soha nem használták. A problémák állítólag a vezetőség körében is komoly feszültséget okoztak, akik az egyik nyilatkozó értékelése alapján folyamatosan a kerék újrafeltalálásával voltak elfoglalva. Egyik részük szerint tovább kellett volna folytatni a technológia tökéletesítését, a másik részük viszont minél előbb monetizálni próbálta volna a már meglévő eszközöket, mindenáron bevételekhez juttatva a társaságot.

Nem kellett volna sietni?

A Loon teljes élettartalma alatt nagyjából 100 millió dollárt emésztett fel éves szinten, ami a vége felé 10-15 millió dolláros havi költést jelentett. Ennek kitermelését a technológia licencelésével vagy olyan megállapodásokkal oldották volna meg, mint a Carnival hajótársasággal tárgyalt szerződés, amelynek értelmében a Loon biztosította volna a stabil netet a Karib-tengeren közlekedő utasszállító hajókon, miközben ezen az útvonalon keresztül küldte volna sorban a ballonokat a reménybeli afrikai helyszínek felé.

Utóbbiról szólva kiderült, hogy a Loon nehezen leküzdhető szabályozási problémákkal is szembetalálta magát, például a légtérhasználati engedélyek kapcsán. A ballonok útvonala ugyanis értelemszerűen több államot is érintett volna, a szükséges hozzájárulásokat pedig nem sikerült gyors ütemben begyűjteni a nagy csomó, gyakran autoriter berendezkedésű afrikai vagy dél-amerikai országtól. Ebben a tekintetben a cégnél alulbecsülték a geopolitikai kihívásokat, mint ahogy a telekommunikációs szolgáltatók sem vetették bele magukat olyan lelkesedéssel az együttműködésbe, mint ahogy azt korábban várták tőlük.

Miután a 2020-as év minden szempontból turbulens időszaknak bizonyult, a Loon nem volt képes újra jelentősebb mennyiségű befektetői tőkét szerezni, az Alphabet pedig az új gyakorlat szerint már bőven nem állta korlátlanul a cechet. Bár a Loon a megszólaló munkatársak szerint "szexinek mutatta a Google márkát", és rengeteg, pozitív kicsengésű médiamegjelenést hozott, a versenytársak – mondjuk a SpaceX – eközben kiforrott és kipróbált technológiákkal nyomultak, ami jobban meggyőzte a befektetőket. Ők úgy látják, hogy az Alphabet más leányvállalatai, a Verily vagy a Waymo éppen azért lehetnek sikeresek, amiért a Loon végül beleállt a földbe.

A cikkből azonban kiderül, hogy a legnagyobb melléfogás talán a Loon életre hívásának időzítése volt. A projektet négy éven át irányító Alastair Westgarth korábbi megfogalmazása szerint a program nem a következő egymilliárd ember bekapcsolását célozta a világhálóra, hanem az utolsó egymilliárd felhasználóhoz szerette volna elvinni a netet. Ebben a tekintetben viszont a Google tervei túl korainak és túl ambiciózusnak tekinthetők: hamar akarták nagyra növeszteni a Loon üzletét, és nem jöttek be a távközlési szolgáltatókkal vagy a műholdas iparággal való, jövedelmező együttműködések sem. Ha azonban még egy ideig a fura kísérleti programok között tartják a Loont, később sokkal jobb lehetőségek lettek volna a fejlesztések piacosítására.

A részletek itt olvashatók a Business Insider riportjában.

Piaci hírek

Ördögi körbe kerülhettek az MI-fejlesztők

Az MI-robbanás üzletileg egyre inkább fenntarthatatlannak tűnik, és a kritikusok szerint szükségszerű összeomláshoz vezet, mert a technológia eredményei nem támasztják majd alá az elkerülhetetlen áremeléseket.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.