Tíz éve még csak 46 milliárd forint volt a magyarországi online üzletek forgalma. Ez a szám mára bőven több mint a tízszeresére hízott, derült ki az eNET friss elemzéséből.
Szépen hízó tortaszelet
A piackutató adatai alapján tavaly a hazai e-kiskereskedelem nettó forgalma elérte az 545 milliárdot. Ezzel először szárnyalta túl az 500 milliárd forintos lélektani határt. Az előző évhez képesz 27%-kal nőtt az interneten keresztüli értékesítés forgalma. Mivel ez a szegmens évek óta magasan túlszárnyalja a hagyományos kereskedelemben kimutatott növekedést, így az sem megleő, hogy egyre nagyobb szeletet hasít ki a teljes hazai kiskereskedelem tortájából. 2017-ben ez már elérte a 6,2 százalékot, miközben két éve még csak 4 százalék körüli részesedésről beszélhettünk.
Trendek szintjén nem történt komoly változás a kedvelt termékkategóriák között. Továbbra is a számítástechnika, szórakoztató elektronika, ruházat, játék és ajándék kategóriába tartozó árucikkeket keresik leginkább az online vásárlók. Egyetlen apróbb változás regisztrálhattak az elemzők: az ötödik legnagyobb online forgalmat elérő kategória ezúttal a lakberendezés lett, ezzel hátrébb szorítva a korábban TOP 5-ben szereplő háztartási gépeket és fehérárut.
A kiszállítási- és fizetési módok népszerűsége sem mozdult el jelentősen. Magyaországon a vásárlók többsége (73%) futárszolgálattal kapja meg csomagját, amelyet a vásárlók közel fele még mindig a meglehetősen idejétmúlt készpénzes megoldással egyenlít ki.
Lebomló határok
Mind az online vásárlók száma, mind a vásárlási gyakoriság folyamatos növekedést mutat az elmúlt években. 2015 óta 900 ezer fővel bővült az interneten vásárlók száma idehaza, ebből csak az elmúlt egy évben 300 ezer fővel. A magyar online vásárlók azonban nem csak a hazai webáruházakat kedvelik. Mindössze két év alatt 1,5-ről 2,7 millió főre nőtt a külföldről is vásárlók száma, ebből csak az elmúlt egy évben fél millió fővel gyarapodott ez a tábor.
A trendet követve a piackutató idén először becsülte meg a hazai netezők külföldi költéseinek nagyságrendjét. A számítások szerint 2017-ben a magyar online vásárlók hozzávetőlegesen 400 milliárd forint forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban, ami megközelíti a 2016. évi teljes hazai online kiskereskedelem forgalmát (427 milliárd forintot). Így az interneten összesen közel 1000 milliárd forintot költöttek el a magyar online vásárlók tavaly.
Egyenletesebb eloszlás
Az eNET januárban készült kutatásában tett várakozások, miszerint a november-decemberi forgalom arányában csökkenés várható, beigazolódni látszik. Jóllehet a teljes e-kiskereskedelmi forgalom szépen bővült, az utolsó két hónap aránya elmaradt az egyel korábbi évitől. Míg 2016-ban a megrendelések értékének 31 százalékát adta a november-decemberi forgalom – vagyis a Black Friday és a karácsony – tavaly az év vége a teljes évi forgalom 27 százalékát tette ki.
Az előrejelzések alapján a következő években is az eddig megszokott gyorsnak tekinthető növekedési trendek fogják jellemezni itthon az e-kiskereskedelmet, és öt év múlva a hazai internetes kiskereskedelem akár két-két és félszeresére nőhet, meghaladva ezzel az 1000 milliárdos belföldi forgalmat.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT A PROJEKTMENEDZSMENTRŐL TUDNI KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, hibrid működésről, elosztott csapatokról, kulturális gapek kezeléséről. Exkluzív információk képzésekről, munkaerőpiacról, kereseti és karrierlehetőségekről.
2025.03.18. Symbol Budapest
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak