A brit kiberbiztonsági központ szakemberei összeszedték, milyen szempontokat érdemes mérlegre tenni.
Hirdetés
 

Az Egyesült Királyság kibervédelméért felelős National Cyber Security Centre (NCSC) friss anyaga a zsarolóvirusok és egyéb külső internetes támadások ellen köthető biztosítások témáját veszi górcső alá. Való igaz, a vállalatok kiberfenyegetettsége az elmúlt években folyamatosan növekedett. Egy-egy ilyen sikeres akció következményei pedig igen kellemetlenek és költségesek lehetnek a szerencsétlenül járt szervezet számára. Nem is kell sokat visszalapozni a naptárban, hogy tanulságos példaként megemlíthessük a Garmin súlyos fiaskóját.

A támadás sok, a biztosítás kevés

Az NCSC publikusan elérhető anyaga szerint az Egyesült Királyság cégeinek közel felét érte valamilyen kibertámadás az elmúlt egy év során. Ehhez a megdöbbentően magas arányhoz azonban egyelőre meglehetősen alacsony biztosítottsági szint társul. A központ szakértői valószínűleg úgy gondolkodtak, hogy mindez idővel (és a nyilvánosságra került újabb súlyos esetekkel) javulni fog, ezért igyekeznek segíteni a biztosítás megkötését fontolgató vállalatoknak. 

Rögtön az elején például érdemes tisztázni, hogy önmagában a biztosítás nem tudja kezelni a kiberbűnözéssel kapcsolatos összes rizikófaktort. Egy megfelelő szerződés segíthet pénzügyileg enyhíteni az okozott károkat, sőt bizonyos esetekben a jogi, szabályozói oldalon felmerülő kérdésekben is pozitívumként funkcionálhat. Ugyanakkor egy biztosítás önmagában semmivel sem teszi védettebbé a szervezet informatikai rendszereit, nem fogja megakadályozni a bűnözőket abban, hogy sikeres akciókat indítsanak a cég ellen. Ezek kialakítása rendszerint ugyanúgy kihatással van a megkötendő biztosítás kondícióira, mint ahogy mondjuk egy lakás vagy autó esetében is felmerül a tulajdonos felelős magatartása a káresemények elkerülésére például zárak, riasztók felszerelésével.

Hét kérdés

A brit kibervédelmi központ azt ajánlja a cégeknek, hogy egy biztosítás megkötése előtt a döntéshozók az alábbi hét kérdést válaszolják meg maguknak.

Milyen meglévő kiberbiztonsági megoldások vannak már telepítve?

Rendelkezésre áll a cégnél a szakértelem a biztosítás feltételeinek áttekintéséhez?

Teljes mértékben tisztában van a kiberbiztonsági incidensek lehetséges hatásaival?

Mit fedez (vagy nem fedez) a kiberbiztosítási kötvény?

Milyen kiberbiztonsági szolgáltatások szerepelnek a szerződésben, és szüksége van-e rájuk?

Tartalmaz-e a biztosítás a kiberbiztonsági esemény során (vagy után) nyújtott támogatást?

Milyen feltétlekkel lehet igényelni, illetve megújítani a biztosítási kötvényt?

Általánosságban egy ilyen megállapodás segítséget jelenthet fedezni a megtámadott szervezetnél jelentkező azonnali károkat, illetőleg többségük adatvesztés esetén a felmerülő jogi következmények kezelésében is képes fedezetet biztosítani. Ugyanakkor a megállapodás előtt mindenképpen érdemes azokra a dolgokra figyelni, amelyeket nem fed le a biztosítás. 

Például egyes kötvények nem adnak védelmet az olyan emailes csalásokkal szemben, ahol a bűnözők a cég egyik munkatársát megtévesztve saját számlájukra utaltatnak kisebb, vagy inkább nagyobb összegeket. Mivel a kiberbűnözők folyamatosan bővítik, fejlesztik arzenáljukat, így a vállalatoknak is érdemes követni a legújabb trendeket, és megbizonyosodni róla, hogy a frissen felbukkant módszerek ellen is rendelkezésre áll valamiféle védelem, biztosítás. Szintén nem árt tisztában lenni azzal, hogy az incidens bekövetkeztekor a pénzügyi kompenzáció mellett számíthat-e a vállalat valamiféle konkrét technikai segítségre akár a vészhelyzet felszámolásában, akár az ügy kiértékelésében és a védelmi képességek ennek megfelelő fejlesztésében. 

Végezetül a kiberbiztosítás témaköre nem mentes a kényes kérdésektől sem. A zsarolóvírusos támadások elszenvedőinek általában azt tanácsolják, hogy ne fizessenek, mert az csak újabb akciókra csábítja az elkövetőket. A biztosítók azonban számos ilyen esetben inkább kifizetik a váltságdíjat, mivel még így is jobban járnak, mint abban az esetben, ha a rendszereiből kitiltott cégnél az incidenssel összefüggésbe hozható teljes kárlistát kellene állni.

Biztonság

Izzadnának és szívbajt kapnának a robotok, hogy jobban eladják magukat

Már fejlesztik az emberi fiziológiai visszajelzéseket imitáló MI-t, ami az ilyen jelzések mentén hatékonyabban kommunikálhatna az emberekkel is, bár egyesek szerint ez lenne a legrosszabb dolog, ami a mesterséges intelligenciával történhet.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.