Egy pekingi gyökerű startup például azzal került be az unikornis startupok közé, hogy kitalált egy pofonegyszerű kerékpár-megosztási modellt. Legutóbb 450 millió dollárt kapott.
Hirdetés
 

Amikor a fél ország azon pörgött, hogy végre átadták a budapesti Bubi biciklikölcsönző rendszert, aminek fejlesztésekor a BKK a világmindenség informatikai problémáinak felét is meg akarta oldani, Kínában már elindult az a mobil appra épülő biciklikölcsönző rendszer, amit az eddig befektetések alapján most már több mint 1 milliárd dollárra értékelnek. Pénzt ugyan még nem termel, de a befektetési alapok bíznak benne. Talán azért is a nagy bizalom, mert a pekingi Ofo világuralomra tör – biciklivel.

Olcsóság, egyszerűség...

Az Ofo 2014-ben indult, a kitalálói pekingi egyetemisták voltak. Az ötlet roppant egyszerű volt: teljesen rugalmassá kell tenni a kerékpáros közlekedést, azaz ki kell iktatni a dokkolóállomásokat, hogy aki igénybe veszi a szolgáltatást, az úti céljáig mehessen a kölcsönzött bringával akkor is, ha ott épp nincs dokkolóállomás. A modell tesztelésére az egyetem campus kiváló volt, és annyira bejött, hogy hamarosan közel száz egyetem campusán működött.

A modellból persze egyenesen következett az is, hogy a bringákba nem kerülhetett drága elektronika, ami akár sokszorosát is érheti magának a kerékpárnak, ráadásul a nyomkövetéshez komoly háttérrendszert is ki kell építeni. A bicikliket pedig lopják, még akkor is, ha le vannak zárva.

A megoldás voltaképpen kézenfekvő: a kerékpár maradjon közlekedési eszköz, az okosság meg kerüljön mellé okostelefon formájában. Azaz a készülék csak mobil applikációval használható. A – regisztrált – felhasználó megkeresi az app segítségével a hozzá legközelebb eső bringát, odamegy, beküldi a bringa azonosító számát, és cserébe megkapja a pofonegyszerű számzáras kerékzár kódját. Elkerekezik az úti céljáig, ott lezárja a biciklit és fizet. És mindehhez csupán 1 jüant (kb. 42 forint) kell fizetnie óránként. Bár kell fizetni letétet, de az is jelképes összeg, mindössze 99 jüan.

Kínában ezen a téren is nagy a verseny

Az Ofo önbevalláson alapuló számai ígéretesek. Állítólag a teljes flottája 800 ezer kerékpár. Ezzel Kína 33 városát fedi le, és közel 1 millió regisztrált felhasználója van. Emellett dolgoznak azon, hogy megjelenjenek más országokban is: Szingapúr, az Egyesült Királyságban és USA lesznek az első célpontok. Idén januárban már napi 1,8 millió tranzakciót kezelt a cég (ennyiszer bérelnek Ofo kerékpárt). A cég honlapja szerint ők a 9. olyan kínai vállalat, amely átlépte a napi 1 millió online tranzakció kezelését.

Ez annyira vonzó volt a befektetőknek, hogy eddig 580 millió dollárt fektetek a cégbe, és nem csak kínai alapok. Még olyanok is beszálltak a finanszírozásba, mint az Ubert hazai pályán csúnyán lealázó Didi Chuxing autómegosztó vagy a moszkvai illetőségű DST Global. Ez utóbbi vezette azt a  héttagú befektetői csoportot, amely a napokban tett a cégbe 450 millió dollárt.

Kínában egyébként több elég nagy a harc a kerékpár-megosztási piacon. Az Ofo két legígéretesebb ellenfele a Mobike és a Xiaoming Bike. A Mobike a kisebb, ők még csak 100 ezres flottánál tartanak, de Xiaoming idén már szeretné elérni, hogy összesen közel egymillió kerékpárjuk legyen a nagyobb kynai városokban.

Az Ofo-val ellentétben azonban jobban építenek az IoT (Internet of Things) lehetőségeire. A kerékpárjaikba GPS-modult építettek, ami abban is segíti az ügyfeleiket, hogy könnyen megtalálhassák a hozzájuk legközelebb lévő szabad kerékpárt. Az Ofo ezzel szemben csak hozzávetőlegesen tudja megadni a helyet.

A két konkurens kényelmi szolgáltatása az is, hogy a kinézett bicikli 15-20 perccel korábban lefoglalható, így nem fenyeget az a veszély, hogy mire valaki odaér a szabad kerékpárhoz, azt valaki közben elviszi.

A fizetés szinte automatikus, és mindegyik app esetében lehet használni a WeChat és az Alipay fizetési szolgáltatását is, ami tovább egyszerűsíti a folyamatot.

Az Ofo bringás világuralomra tör

Az Ofo nem áll meg a bringakölcsönzésnél. Dolgoznak egy olyan nyílt platformon, amely lehetőséget adna bárkinek, hogy megossza kerékpárját másokkal. Ez persze egyelőre nagyon kezdetleges elképzelés, nem is túl bőbeszédű a cég erről szóló aloldala.

A programba mindenesetre a gyártókat is be akarják vonni. Együttműködnek a kerékpárgyártókkal, hogy azok olyan termékeket hozzanak piacra, melyek kiszolgálják a bringázók elvárásait, és optimalizálják a városi közösségi közlekedést. Ja, és a név: nem sikerült kideríteni, hogy a cég angol elnevezése voltaképpen mit is takar, de egy blog érdekes magyarázatot talált. A név írásképe – ofo – lényegében egy bringázóra hasonlít, a két o betű a bringa két kereke, az f pedig a biciklin ülő ember.

Közösség & HR

Mélyen a zsebébe nyúlt az Adobe

A cég története legnagyobb súlyú akvizícióját jelentette be. A marketingautomatizációs megoldásokat fejlesztő Markto 4,75 milliárd dollárért lesz az Adobe része.
 
Hirdetés

Megvédhetjük adat-önmagunkat?

Változnak a védelmi képességeink és a lehetőségeink is, ami miatt új játékszabályokat kell írnunk. Erről is szól majd a minden eddiginél pörgősebb és interaktívabb, megújult ITBN CONF-EXPO.

Hirdetés

Így tervezzünk IAM projektet – A kiemelt jogosultságok menedzsmentje

A kiemelt jogosultságok kezelésének legégetőbb kérdései, hogy hol vannak az informatikai rendszerek kritikus pontjai, kiknek van hozzáférése ezekhez, illetve mennyire tartjuk lojálisnak őket ahhoz, hogy rájuk bízzuk az érzékeny adatainkat és az üzletmenet folytonossága szempontjából létfontosságú rendszereink működését.

Az IT feladata a technológiahasználat leegyszerűsítése – lenne. A technológiához való hozzáférés biztosítása és felügyelete azonban megbonyolítja a dolgokat. Vajon át lehet vágni a gordiuszi csomót?

a melléklet támogatója a Balasys

ÉLŐBEN SIÓFOKRÓL

SAP NOW Hungary:
technológia és HR-víziók

Az SAP kétnapos rendezvénye az idén is követhető a Bitporton!

TOVÁBB A KÖZVETÍTÉSRE >

Reakció „A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál” című cikkünkre, amely a CIO Hungary 2018 konferencia tudásmegosztást segítő programjának tapasztalatait foglalta össze.

A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.