Egy pekingi gyökerű startup például azzal került be az unikornis startupok közé, hogy kitalált egy pofonegyszerű kerékpár-megosztási modellt. Legutóbb 450 millió dollárt kapott.
Hirdetés
 

Amikor a fél ország azon pörgött, hogy végre átadták a budapesti Bubi biciklikölcsönző rendszert, aminek fejlesztésekor a BKK a világmindenség informatikai problémáinak felét is meg akarta oldani, Kínában már elindult az a mobil appra épülő biciklikölcsönző rendszer, amit az eddig befektetések alapján most már több mint 1 milliárd dollárra értékelnek. Pénzt ugyan még nem termel, de a befektetési alapok bíznak benne. Talán azért is a nagy bizalom, mert a pekingi Ofo világuralomra tör – biciklivel.

Olcsóság, egyszerűség...

Az Ofo 2014-ben indult, a kitalálói pekingi egyetemisták voltak. Az ötlet roppant egyszerű volt: teljesen rugalmassá kell tenni a kerékpáros közlekedést, azaz ki kell iktatni a dokkolóállomásokat, hogy aki igénybe veszi a szolgáltatást, az úti céljáig mehessen a kölcsönzött bringával akkor is, ha ott épp nincs dokkolóállomás. A modell tesztelésére az egyetem campus kiváló volt, és annyira bejött, hogy hamarosan közel száz egyetem campusán működött.

A modellból persze egyenesen következett az is, hogy a bringákba nem kerülhetett drága elektronika, ami akár sokszorosát is érheti magának a kerékpárnak, ráadásul a nyomkövetéshez komoly háttérrendszert is ki kell építeni. A bicikliket pedig lopják, még akkor is, ha le vannak zárva.

A megoldás voltaképpen kézenfekvő: a kerékpár maradjon közlekedési eszköz, az okosság meg kerüljön mellé okostelefon formájában. Azaz a készülék csak mobil applikációval használható. A – regisztrált – felhasználó megkeresi az app segítségével a hozzá legközelebb eső bringát, odamegy, beküldi a bringa azonosító számát, és cserébe megkapja a pofonegyszerű számzáras kerékzár kódját. Elkerekezik az úti céljáig, ott lezárja a biciklit és fizet. És mindehhez csupán 1 jüant (kb. 42 forint) kell fizetnie óránként. Bár kell fizetni letétet, de az is jelképes összeg, mindössze 99 jüan.

Kínában ezen a téren is nagy a verseny

Az Ofo önbevalláson alapuló számai ígéretesek. Állítólag a teljes flottája 800 ezer kerékpár. Ezzel Kína 33 városát fedi le, és közel 1 millió regisztrált felhasználója van. Emellett dolgoznak azon, hogy megjelenjenek más országokban is: Szingapúr, az Egyesült Királyságban és USA lesznek az első célpontok. Idén januárban már napi 1,8 millió tranzakciót kezelt a cég (ennyiszer bérelnek Ofo kerékpárt). A cég honlapja szerint ők a 9. olyan kínai vállalat, amely átlépte a napi 1 millió online tranzakció kezelését.

Ez annyira vonzó volt a befektetőknek, hogy eddig 580 millió dollárt fektetek a cégbe, és nem csak kínai alapok. Még olyanok is beszálltak a finanszírozásba, mint az Ubert hazai pályán csúnyán lealázó Didi Chuxing autómegosztó vagy a moszkvai illetőségű DST Global. Ez utóbbi vezette azt a  héttagú befektetői csoportot, amely a napokban tett a cégbe 450 millió dollárt.

Kínában egyébként több elég nagy a harc a kerékpár-megosztási piacon. Az Ofo két legígéretesebb ellenfele a Mobike és a Xiaoming Bike. A Mobike a kisebb, ők még csak 100 ezres flottánál tartanak, de Xiaoming idén már szeretné elérni, hogy összesen közel egymillió kerékpárjuk legyen a nagyobb kynai városokban.

Az Ofo-val ellentétben azonban jobban építenek az IoT (Internet of Things) lehetőségeire. A kerékpárjaikba GPS-modult építettek, ami abban is segíti az ügyfeleiket, hogy könnyen megtalálhassák a hozzájuk legközelebb lévő szabad kerékpárt. Az Ofo ezzel szemben csak hozzávetőlegesen tudja megadni a helyet.

A két konkurens kényelmi szolgáltatása az is, hogy a kinézett bicikli 15-20 perccel korábban lefoglalható, így nem fenyeget az a veszély, hogy mire valaki odaér a szabad kerékpárhoz, azt valaki közben elviszi.

A fizetés szinte automatikus, és mindegyik app esetében lehet használni a WeChat és az Alipay fizetési szolgáltatását is, ami tovább egyszerűsíti a folyamatot.

Az Ofo bringás világuralomra tör

Az Ofo nem áll meg a bringakölcsönzésnél. Dolgoznak egy olyan nyílt platformon, amely lehetőséget adna bárkinek, hogy megossza kerékpárját másokkal. Ez persze egyelőre nagyon kezdetleges elképzelés, nem is túl bőbeszédű a cég erről szóló aloldala.

A programba mindenesetre a gyártókat is be akarják vonni. Együttműködnek a kerékpárgyártókkal, hogy azok olyan termékeket hozzanak piacra, melyek kiszolgálják a bringázók elvárásait, és optimalizálják a városi közösségi közlekedést. Ja, és a név: nem sikerült kideríteni, hogy a cég angol elnevezése voltaképpen mit is takar, de egy blog érdekes magyarázatot talált. A név írásképe – ofo – lényegében egy bringázóra hasonlít, a két o betű a bringa két kereke, az f pedig a biciklin ülő ember.

Közösség & HR

Szép csendben mainstream lesz a kriptopénz

Az egyik legrégebbi alternatív fizetési rendszer, a PayPal is beszállt: mostantól lehetővé teszi a kriptovalutás tranzakciókat.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Elvben mindenki egyetért azzal, hogy egy vállalat informatikája optimális méretű és működésű kell legyen. A helyes arányok megtalálása azonban nehéz, különösen a szoftvereknél.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.