Az adat-centralizáció és a felhőben való munkavégzés együttesen lényegesen nagyobb hatékonyságot biztosít a csoportos munkavégzésnek.

IP-telefónia, videokonferencia, BYOD, jelenlét-állapot, mobileszköz-kezelés – könnyen dobálózunk a kifejezésekkel, ha a vállalati kollaborációs munkavégzés hatékonyságának növeléséről van szó, de bevezetésük körültekintő tervezést igényel. Szerencsére van segítség.

Csoportmunka a 21. században

A vállalatok számára a legfőbb értéket régóta nem a tárgyi eszközeik vagy az ingatlanaik piaci értéke jelentik, hanem sokkal inkább az alkalmazottak fejében található tudás, azaz a szürkeállományból építkező vállalati tudástár; valamint az ügyfelekről összegyűjtött adatok és az elemző eszközökkel abból kinyerhető információk. Ez a szemlélet óhatatlanul adat és információ központosításhoz vezet, azaz a vállalati értéket magába foglaló adatok zöme előbb-utóbb védett, ellenőrzött számítógéptermi infrastruktúrába kerül.

Mindez fokozza a felhő alapú és a mobiltechnológiák terjedését – az alkalmazottak földrajzilag bárhonnan elvégezhetik feladataik jelentős részét, amennyiben képesek biztonságosan hozzáférni a vállalati konszolidált adatokhoz. Ebből következően a fentivel ellentétes helyzetben való munkavégzés egyszerűen nem hatékony, versenyhátrányt jelent a rivális vállalatokhoz képest.

Az adat-centralizáció és a felhőben való munkavégzés együttesen lényegesen nagyobb hatékonyságot biztosít. A következő lépés az alkalmazottak munkafolyamatainak informatikai eszközökkel való támogatása. Ez hatékonyság- és megtérülés-növekedéssel jár, mivel hétköznapi, rutinjellegű feladataikban jelentős terhet vesz le a vállukról. Képessé válnak távolról is, egymással kisebb-nagyobb csoportokat alkotva egy időben, közösen dolgozni anélkül, hogy bonyolult jóváhagyatási folyamatokra lenne szükség.

Az ehhez szükséges kommunikációs eszközök a hatékonyságot jelentősen növelhetik, legyen szó azonnali üzenetküldésről (IM), fájlok és digitalizált munkaanyagok megosztásáról vagy videó-hívások kezdeményezéséről. A szolgáltatások adott vállalat igényeinek megfelelő módon történő kiválasztásában segíthetnek a rendszerintegrátor cégek is – mondták lapunknak a 99999 Informatika Kft. szakértői (a cég egyébként saját meghatározása szerint innovatív gyártók termékeit informatikai szolgáltatásokkal ötvözi). Ők például hangalapú hívásoknál a hívás menedzsment és a képalapú kommunikáció esetében a központi videoirányítás és az ezekre épülő modern kommunikációs csatornák kialakításában tudnak segíteni.

IP-telefónia és BYOD

Hogyan működik ez a gyakorlatban? Az IP-telefónia már nemcsak hagyományos telefonszolgáltatást takar, hanem alapot biztosít olyan kollaborációs szolgáltatásoknak, mint tartalom- és jelenlét-állapot megosztása vagy a videokonferencia. Egy körültekintően kialakított kollaborációs rendszerben az érintett szolgáltatás eszköztől függetlenül válik elérhetővé, azaz teljesen mindegy, hogy egy asztali telefonkészülékről, PC-s szoftkliensről vagy tabletről akarjuk használni.

Az előbb említett transzparens működést számos esetben komoly rendszerintegrátori munka teszi lehetővé, mivel bizonyos esetekben az IP-telefónia és a vállalati kollaborációs rendszer egymástól teljesen független (annak ellenére, hogy szolgáltatásaikban sok átfedés van). Ezek integrálásával megszűnik a helyhez kötöttség, a munkához szükséges erőforrások mindenhonnan hozzáférhetővé válnak, legyen a kolléga akár otthon, akár külföldön vagy ápp az asztali gépénél. Emellett a csoportmunkában dolgozó csapat minden egyes tagjának jelenlétállapota (presence status) is elérhetővé válik, azaz könnyen felmérhető lesz a kollégák foglaltsága, elérhetősége.

Mindez persze nem csupán vállalati eszközök révén valósítható meg, sőt már Magyarországon is egyre több cég ad teret a BYOD trendnek. Az alkalmazottak saját okoskészülékeiket használják, melyen virtuális környezet gondoskodik a vállalati- és a magánadatok keveredésének elkerüléséről.

Természetesen ez csak akkor lehet életképes, ha megfelelő a vállalati biztonságpolitika, és a menedzsment támogatását is bírja a BYOD. Ha nem követelik meg a biztonsági funkciók használatát az alkalmazottaktól, az sebezhetővé teszi a rendszert. Ugyanakkor legalább ennyire fontos a bevezetéshez szükséges oktatás, képzés támogatása; de nem csak az elvek szintjén. Ez a valós anyagi ráfordítást sem nélkülözheti.

A mobility vállalati alkalmazhatósága

Mire van szükség a mobilitás vállalati használatához? Több építőelemet is be kell építeni a gyakorlati használatba, ám jellemzően ezek némelyike vagy zöme már megtalálható az infrastruktúrában. Szükség van központi szerverkomponensek telepítésére (ilyen például a hívásmenedzsment) és a WiFi technológia alkalmazására – annak ellenére, hogy utóbbitól még mindig tart az informatikai vezetők egy része, mert a vezetékes adattovábbításnál kevésbé biztonságosnak tartják a vezeték nélküli kommunikációt.

A biztonságot figyelembe véve kell lehetőséget adni a vállalati határokon kívülről dolgozó munkatársak mobileszközeinek használatára. Nyilvános mobilszolgáltatón keresztüli belső információk elérése során elengedhetetlen a hozzáférés kontrollálása, amit legjobban a mobil eszköz menedzsment (MDM – Mobile Device Management), vagyis a mobileszközök központi vezérlése képes biztosítani, így annak a vállalati infrastruktúrába beépítése sem kerülhető meg.

Ma már a kollaborációs szolgáltatásokat szinte kommunikációképes bármilyen eszközről lehet használni

Az MDM-nek köszönhetően lehetőség nyílik olyan feladatok elvégzésére, mint felhasználó letiltása távolról vagy az elveszített telefonon történő távoli adatok törlése. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy egy megfelelően kialakított környezetben nem a mobileszközök tartalmazzák a bizalmas információkat, azokat a felhőben tárolják, az okostelefonok, tabletek, laptopok „csupán” hozzáférést biztosítanak az adatokhoz.

És ha mégis nyitni kell

A biztonság és a mobilitás végső próbáját nem a nyilvános hálózatokon keresztüli munkavégzés jelenti, gyakran felmerülő igény, hogy az adatok egy részét elérhetővé kell tenni külső partner számára.

A munkavégzés hatékonyságát növelő kommunikációs lehetőségek közül külön említést érdemel a federáció, melynek során az egymással partneri kapcsolatban levő vállalatok bizonyos mértékig belelátnak egymás kommunikációs rendszerébe. Ez persze a bizalom magas szintjét feltételezi, aminek párosulnia kell a biztonsági funkciók legteljesebb felhasználásával.

Az egymásban megbízó vállalatok tanúsítványaik elfogadásával teszik lehetővé az integrált hang- és videokommunikációt, illetve akár a jelenlét- és a (kontrollált) tartalommegosztást.

Gyors lesz a megtérülés

Ezek a megoldások az eddig alkalmazott levelezési rendszereknél sokkal hatékonyabb csatornát biztosítanak a kommunikációra. Az alkalmazott technológiák felhasználói felületei könnyen érthetőek, kezelhetőek, hiszen a vállalaton kívül a magánéletben használt, már megszokott módon működnek, függetlenül attól, hogy a mögötte felépített bonyolult kommunikációs rendszer on-premise vagy publikus felhőszolgáltatói környezetben került implementálásra.

A hatékonyságot növelő kollaborációs rendszerek beruházásai nagyon gyorsan megtérülnek, mert az utazással járó és az inaktív időtöltéshez kapcsolódó költségek megszűnnek. Az alkalmazott eszközökkel a vállalati értékteremtő folyamatok átláthatóbbá és könnyen követhetővé válnak, a felhasználók teljesítménye javul, a döntéshozatal gyorsabbá válik, hiszen a döntési folyamatok komplexitása a hatékony kommunikációval leegyszerűsödik.

Cloud & big data

A bitcoin lesz Oklahoma olaja

A szövetségi állam kormányzója aláírta azt a törvényt, amely garantálja többek között az oklahomaiak kriptobányászathoz való jogát.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.