Szeptember közepén Larry Ellison, az Oracle elnöke és főtechnológusa szűk körben – ami ez esetben néhány száz embert jelentett – fontos változásokat jelentett be. Egyszerűbbek lesznek a licencelési konstrukciók és kevesebbe kerülnek a felhasználóknak a termékek. Az egyszerűsítés célja, hogy segítse az on-premise licencek felhőbe költöztetését, és a rugalmasabb árazásnak köszönhetően vonzóbb legyen az ügyfeleknek. A változások már a múlt hónap végén, szeptember 25-ével életbe léptek.
A bejelentést aztán némileg elsodorta az OpenWorld, pedig az ott bejelentett technológiai újdonságoktól, például az Autonomous Database Cloudtól nem teljesen független az, amit Ellison pár héttel a nagy esemény szűkebb körben előadott.
Sokan támadták
Az Oracle megkerülhetetlen, de finoman szólva sem túl kedvelt partnere volt a vállalatoknak. Bonyolult licenckonstrukciói sok fejtőrést okoznak a szoftvergazdálkodásért felelős szakembereknek. És ha ők hibáznak, akkor az Oracle könyörtelenül lecsap, globálisan az egyik legaktívabb a gyártói auditok terén, ami komoly bevételt is generál: egy korábbi kutatás szerint volt olyan időszak, amikor az Oracle adatbázis-értékesítésből származó bevételeinek mintegy fele jött az auditok során megállapított licenchiányokból.
Az ügyfelek a maguk módján próbáltak reagálni erre. A közelmúltban részletesen foglalkoztunk azzal, hogy a francia nagyvállalatok főinformatikusait tömörítő CIGREF (Club Informatique des Grandes Entreprises Françaises, a francia Vezető Informatikusok Szövetsége) még az EuroCIO-t is maga mellé tudta állítani abban a harcban, amit az Orclae licencelési politikája ellen indított.
Megkérdezve több szakértőt, akkor arra jutottunk, hogy bár a CIGREF közleménye harcias, nem csak az Oracle, hanem ügyfelei is az ügy tárgyalásos rendezésében érdekeltek. Míg az ügyfeleknek egy esetleges kényszerű migráció óriási költségekkel – és ki tudja, milyen egyéb működési problémákkal – járhat, sikeres Oracle-t is nehéz elképzelni ügyfelek nélkül.
Nem tudni, a CIGREF tagvállalatainak harciasabb fellépése, illetve az, hogy állítólag több nagyvállalat is indított az Oracle-kitettségét csökkentő projekteket, mennyiben járult hozzá az Oracle lépéséhez. Összességében azonban sokak szerint várható volt valamilyen elmozdulás ebbe az irányba. Állítólag Ellison maga is jó ideje hajlott arra, hogy egyszerűsítsék a licencelést, a felhő kapcsán pedig többször is beszélt arról, hogy akár az árversenyt is vállalja, hogy legfontosabb ellenfeleit beérje és/vagy lenyomja. A licencelés, illetve az ahhoz kötődő árképzés egyszerűsítése állítólag azért is vesszőparipája Ellisonnak, mert meggyőződése, hogy azzal fel lehetne gyorsítani az értékesítést is.
A célt meglehetősen egyszerűen fogalmazta meg előadásában: a legalacsonyabb IaaS-árakat kell elérni az Amazonhoz hasonlóan, de minden téren sokkal magasabb teljesítménnyel, és el kell érni, hogy a PaaS-nál 50 százalékkal alacsonyabb legyen a TCO (Total Cost of Ownership), mint az Amazon szolgáltatásáé.
Az alacsony költség – nagy teljesítmény párosítás elérésének fő eszköze az automatizálás. Hogy ez pontosan mit is jelent, azt az önvezérlő Database is szépen megmutatja. Sokkal komolyabb korlátok a testre szabásban, cserébe olcsóbb üzemeltetés és magasabb rendelkezésre állás.
Rugalmasság minden szinten
Eddig is volt arra lehetőség, hogy ügyfelek felhősítsék meglévő adatbázis-licenceiket, pontosabban ugyanazt IaaS-ból vegyék igénybe. Ez a BYOL, azaz Bring Your Own (Oracle Database software) Licenses. Ez annyiban változik, hogy a felhősítés már a platformszolgáltatásnál (PaaS) is bevethető, és az alkalmazások szélesebb körénél vehető igénybe – természsetesen a licencelt termék és opciók terjedelméig, figyelmeztet Repkényi Balázs, az IPR-Insights licencelési szakértője. Mindez az Oracle szerint azért jó, mert a PaaS adta automatizálási lehetőségek révén sokat tudnak fogni az üzemeltetési és karbantartási költségeken.
Az Oracle-felhőszolgáltatások BYOL modelljében egyébként a meglevő licencek licencelési szempontból azonos feltételekkel felhasználhatók, és szükség esetén kivihetőek a felhős környezetből, ha az ügyfél érdeke így kívánja, tehát kétirányú utcáról van szó
.
A másik újdonság a már felhős ügyfeleket érinti. Létrehozták az ún. univerzális kreditrendszert (lásd a fenti diát Ellison prezentációjából), amiről a cég azt tartja, hogy ez jelenleg a világ legrugalmasabb felhős árazási modellje. Ha valaki ezt a konstrukciót választja, akkor igény szerint kapcsolhat be bármilyen oracle-ös infrastruktúra- vagy platformszolgáltatást anélkül, hogy arról külön megállapodást kellene kötnie. "Az ügyfél tehát nem egy szolgáltatásra fizet elő, hanem kreditet vásárol, amit szabadon felhasználhat lényegében bármilyen IaaS vagy PaaS felhőszolgáltatásra" – mondta lapunknak az Oracle közleménye alapján az IPR-Insights szakértője. Mint mondta, a termékek közti átjárhatóság a telephelyi licencelésben csak kevés gyártó – például IBM – nagyvállalati szerződéseinek keretében érhető el, az Oracle-nél azonban nem, ezért is meglepő a konstrukció. Az pedig valóban nagyfokú rugalmasságot jelent, hogy az átjárhatóság terméken belül különböző szintekre és szolgáltatástípusokra is kiterjed.
Egyesek szerint az univerzális kreditrendszer nem csak az ügyfeleknek jó, hanem az Oracle-nek is, mert az előre vásárolt kreditek alapján a kapcitástervezés is egyszerűbbé válik.
Larry Ellison előadását itt lehet megnézni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak