Ha a munkahelyeden bevezetik a DingTalk-ot, akkor el kell gondolkodnod a kilépésen – mondta egy alkalmazott a programról. Ennek ellenére már 100 millióan lógnak rajta.

Négy éve kezdték fejleszteni, ma több mint 100 millió egyéni felhasználója van, és egyre többen használják Kínán kívül is. Ez a DingTalk, az Alibaba startup-projektje, amely a vállalati kollaborációs eszközök egyik legagresszívebb változata. A vállalat ugyan nem közöl pontos adatokat a csevegőprogram külföldi felhasználóiról, de azt állítja, hogy jelenléte erősödik Európában, az USA-ban és főleg Délkelet-Ázsiában.

Utóbbi különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy az app angol nyelvű verziója csak idén januárban készült el. Először Malajziában vezették be, de Indiától az Egyesül Államokig számtalan vállalat rákapott a használatára. Az app fejlesztését egyébként két éve már kifejezetten a vállalati szegmens igényei határozzák meg.

A Reuters szerint jelenleg csak Kínában legalább 7 millió vállalkozás használja. Az üzleti lap szerint a projekt kitüntetett helyzetét mutatja az is, hogy a fejlesztők a Alibaba társalapító-elnökének egykori otthonából kialakított irodában fejlesztik az alkalmazást.

Gyűlölt hatékonyságnövelő eszköz?

A desktopon (Windows/Mac OS), iOS-en és Androidon is elérhető app elsősorban annak köszönheti a sikerét, hogy valóban képes termelékenységnövelést elérni. Azzal nyeri meg egymás után a vállalatokat, hogy a dolgozók mozgásának jobb nyomon követhetőségét és a fontos üzenetek gyorsabb megválaszolását ígéri. Az, hogy a felhasználók száma még mindig exponenciálisan növekszik, az Alibabát igazolja, ám a munkavállalók többnyire arról panaszkodnak, hogy az app az egészségtelen munkakultúra melegágya lett. A nyugat-európai és amerikai piacon ez egyébként komoly versenyhátránya is lehet a programnak, mivel ott a munkavállalók még munkahelyükön is nagyon kényesek a privát szférájuk tiszteletben tartására.

A DingTalk hozza azokat a kötelezőket, amiket egy vállalati csoportmunkaeszköztől elvárhatunk. Szöveges, hang- és videoüzenetek, konferenciahívások, képek, fájlok küldése, megosztása, jelzi, hogy a címzett elolvasta-e az üzenetet stb.

A program azonban sokkal több annál, mint egy vállalati csevegőapp, amely egy platformon összefogja a teljes vállalati struktúrát. Olyan funkciókat is beleépítettek, mint az alkalmazottak hollétének időbeni nyomon követése, vagy a napi jelentés, amiben az alkalmazottaknak fel kell vinniük azokat a számukra kiosztott feladatokat, melyeket aznap befejeztek. Fejlesztettek hozzá speciális hardvereket is, például egy intelligens recepcióst, amely arcazonosítással dolgozik.

A csetprogram legagresszívebb funkciója azonban az ún. "ding": ez arra ad lehetőséget, hogy ha egy alkalmazott nem reagál elég gyorsan egy DingTalk üzenetre, a program folyamatosan bombázza SMS-ben, telefonhívással vagy az alkalmazáson belül küldött újabb üzenetekkel mindaddig, amíg valami reakció nem érkezik.

Frusztrált dolgozók, szétforgácsolódó munkaidő

A számok azt mutatják, hogy a vállalatvezetők szeretik a DingTalk nyújtotta lehetőségeket, mivel úgy érzik, sokkal szorosabban ellenőrizhetik az alkalmazottakat. A munkavállalók azonban ezt egészen másként élik meg. A Reuters idéz egy felhasználói fórumoldalt, ahol több mint ezer bejegyzés van. A vélemények nagyjából úgy összegezhetők, hogy a csevegőprogram embertelen, és nagymértékben rombolja a munkahelyi bizalmat.

Felhasználókkal folytatott beszélgetések során egy munkavállaló például azt mondta a Reuters újságírójának, hogy körükben az a mondás járja, hogy amikor a céged bevezeti a DingTalks-ot, azonnal ki kellene lépned.

Az összkép persze azért ennél árnyaltabb. Mintegy harminc emberrel folytatott informális beszélgetésekből az derült ki, hogy a munkavállalók fele elégedetlen azzal, ahogy a program benyomul minden percükbe. Általában azok nyilatkoztak pozitívan vagy legalább semlegesen a szoftverről, akiknek a vállalata az agresszívebb funkciókat, például az alkalmazottak tevékenységének szoros nyomon követését biztosító clock-in funkciót nem vezették be.

Az elégedetlenek pedig olyan funkciókat kifogásoltak, mint a helymeghatározás (ami érdekes módon a Google Mapset is támogatja). Egy felhasználó például azt mondta, megalázónak érezte, hogy amikor tárgyalásra ment, a külső helyszínről arcszkennerrel kellett bejelentkeznie, hogy bizonyítsa, nem sörözni lépett le a haverokkal.

Szintén sokan panaszkodtak arra, hogy a program annyira agresszíven van jelen a munkafolyamatokban, hogy a napi tevékenység akadályává vált. A folyamatos kommunikációigény ugyanis teljesen szétaprózza a tevékenységet, és nem lehet tőle egy-egy munkafolyamatban elmélyülni.

A kritikákra persze az Alibabának is megvan a jól bevált válasza: nem az eszköz hibás abban, ha rosszul használják a lehetőségeit. (A csetprogram lehetőségeit – és paradox módon a hátültőit is – jól érzékelteti az Alibaba lenti promóciós videója.)

Nagy a különbség a munkakultúrák között

A vállalatvezetők értelemszerűen pozitívan értékelik a DingTalk lehetőségeit. Szinte minden kínai vállalatvezető azt emelte ki, hogy a csevegőprogrammal sikerült növelni a hatékonyságot, és csökkenteni a költségeket. Ez két olyan üzenet, amivel bármit el lehet adni egy vállalatvezetőnek. Az alkalmazottak közvetlenül tudnak kommunikálni a főnökeikkel, a jóváhagyási folyamatok hetekről akár órákra csökkenhetnek, a dolgozók gyorsabb reakciója miatt javul a vállalat reakcióideje is stb.
 


Európában és Amerikában azonban nagyon más a megközelítés. Bár Amerikában kevesebb szabadságot vesznek ki a munkavállalók, mint Európában, elég élesek a határok a magánélet és a munkahelyi élet között. Európában ez a határ még élesebb. A német munkaügyi minisztérium már 2013 őszén kiadott egy a munkahelyi stresszt csökkentését segítő ajánlást: a minisztériumi vezetők munkaidő után nem zaklathatják a dolgozókat sem telefonon, sem emailben. A következő évben ehhez olyan nagyvállalatok is csatlakoztak, mint a Volkswagen és a BMW, sőt a Volkswagen radikálisabbat lépett, egyszerűen leállítja az email továbbítását a munkaidő lejárta után fél órával.

Az idén életbe lépett EU-s általános adatvédelmi rendelet (GDPR) sem kedvez a DingTalk-nak, ugyanis szigorúan szabályozza, hogy egy cég milyen módon ellenőrizheti alkalmazottját munkaidő alatt. A GDPR még akkor sem ad korlátlan jogosítványokat a vállalatok kezébe, ha a munkavégzés a vállalat telephelyén és a vállalat eszközeivel történik, ha pedig távmunkáról és saját eszköz használatáról (BYOD) van szó, még szigorúbbak a megkötések.

Egy a Reutersnek nyilatkozó szakértő épp ezért is kételkedik abban, hogy a DingTalk nemzetközi sikert érhet el, pedig a program alapfunkciói vállalati környezetben is ingyenesek, csak a konferenciahívásokért (perc alapon), a felhős tárhelyért és a harmadik féltől származó kiegészítő szolgáltatásokért kell fizetni. A csevegőprogram szerinte a kínai vállalatokra és az ottani munkakultúrára van szabva. Európában és Amerikában azonban, ahol sokkal jobban védik a dolgozók magánélét, elveszik a program előnye.

Közösség & HR

Itthon már szinte mindenki netezik a mobilján

Egy friss felmérés szerint jelenleg 6,2 millióra tehető a hazai felnőtt okostelefon-használók tábora, akik közül nagyjából 6 millióan szörfölnek is mobiljukon.
 
Hirdetés

Felhőben az erő

Gyorsan változó hardveres technológiák, finomodó szoftveres környezet és felkészültebb humán erőforrás teszi jövőbiztossá a felhőt.

Veszélyek garmadája bújik meg a webes alkalmazások és az alkalmazásprogramozási interfészek közötti forgalomban. Ezek kiszűrésére és hatástalanítására szerencsére egyre hatékonyabb eszközökkel rendelkezünk.

a melléklet támogatója a Balasys

A Világgazdasági Fórum figyelmeztetése szerint jelentős szakadék tátong a C-szintű vezetők és az információbiztonságért felelős részlegek helyzetértékelése között.

A járvány üzleti vezetőt csinált a CIO-kból

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.