Ha a munkahelyeden bevezetik a DingTalk-ot, akkor el kell gondolkodnod a kilépésen – mondta egy alkalmazott a programról. Ennek ellenére már 100 millióan lógnak rajta.

Négy éve kezdték fejleszteni, ma több mint 100 millió egyéni felhasználója van, és egyre többen használják Kínán kívül is. Ez a DingTalk, az Alibaba startup-projektje, amely a vállalati kollaborációs eszközök egyik legagresszívebb változata. A vállalat ugyan nem közöl pontos adatokat a csevegőprogram külföldi felhasználóiról, de azt állítja, hogy jelenléte erősödik Európában, az USA-ban és főleg Délkelet-Ázsiában.

Utóbbi különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy az app angol nyelvű verziója csak idén januárban készült el. Először Malajziában vezették be, de Indiától az Egyesül Államokig számtalan vállalat rákapott a használatára. Az app fejlesztését egyébként két éve már kifejezetten a vállalati szegmens igényei határozzák meg.

A Reuters szerint jelenleg csak Kínában legalább 7 millió vállalkozás használja. Az üzleti lap szerint a projekt kitüntetett helyzetét mutatja az is, hogy a fejlesztők a Alibaba társalapító-elnökének egykori otthonából kialakított irodában fejlesztik az alkalmazást.

Gyűlölt hatékonyságnövelő eszköz?

A desktopon (Windows/Mac OS), iOS-en és Androidon is elérhető app elsősorban annak köszönheti a sikerét, hogy valóban képes termelékenységnövelést elérni. Azzal nyeri meg egymás után a vállalatokat, hogy a dolgozók mozgásának jobb nyomon követhetőségét és a fontos üzenetek gyorsabb megválaszolását ígéri. Az, hogy a felhasználók száma még mindig exponenciálisan növekszik, az Alibabát igazolja, ám a munkavállalók többnyire arról panaszkodnak, hogy az app az egészségtelen munkakultúra melegágya lett. A nyugat-európai és amerikai piacon ez egyébként komoly versenyhátránya is lehet a programnak, mivel ott a munkavállalók még munkahelyükön is nagyon kényesek a privát szférájuk tiszteletben tartására.

A DingTalk hozza azokat a kötelezőket, amiket egy vállalati csoportmunkaeszköztől elvárhatunk. Szöveges, hang- és videoüzenetek, konferenciahívások, képek, fájlok küldése, megosztása, jelzi, hogy a címzett elolvasta-e az üzenetet stb.

A program azonban sokkal több annál, mint egy vállalati csevegőapp, amely egy platformon összefogja a teljes vállalati struktúrát. Olyan funkciókat is beleépítettek, mint az alkalmazottak hollétének időbeni nyomon követése, vagy a napi jelentés, amiben az alkalmazottaknak fel kell vinniük azokat a számukra kiosztott feladatokat, melyeket aznap befejeztek. Fejlesztettek hozzá speciális hardvereket is, például egy intelligens recepcióst, amely arcazonosítással dolgozik.

A csetprogram legagresszívebb funkciója azonban az ún. "ding": ez arra ad lehetőséget, hogy ha egy alkalmazott nem reagál elég gyorsan egy DingTalk üzenetre, a program folyamatosan bombázza SMS-ben, telefonhívással vagy az alkalmazáson belül küldött újabb üzenetekkel mindaddig, amíg valami reakció nem érkezik.

Frusztrált dolgozók, szétforgácsolódó munkaidő

A számok azt mutatják, hogy a vállalatvezetők szeretik a DingTalk nyújtotta lehetőségeket, mivel úgy érzik, sokkal szorosabban ellenőrizhetik az alkalmazottakat. A munkavállalók azonban ezt egészen másként élik meg. A Reuters idéz egy felhasználói fórumoldalt, ahol több mint ezer bejegyzés van. A vélemények nagyjából úgy összegezhetők, hogy a csevegőprogram embertelen, és nagymértékben rombolja a munkahelyi bizalmat.

Felhasználókkal folytatott beszélgetések során egy munkavállaló például azt mondta a Reuters újságírójának, hogy körükben az a mondás járja, hogy amikor a céged bevezeti a DingTalks-ot, azonnal ki kellene lépned.

Az összkép persze azért ennél árnyaltabb. Mintegy harminc emberrel folytatott informális beszélgetésekből az derült ki, hogy a munkavállalók fele elégedetlen azzal, ahogy a program benyomul minden percükbe. Általában azok nyilatkoztak pozitívan vagy legalább semlegesen a szoftverről, akiknek a vállalata az agresszívebb funkciókat, például az alkalmazottak tevékenységének szoros nyomon követését biztosító clock-in funkciót nem vezették be.

Az elégedetlenek pedig olyan funkciókat kifogásoltak, mint a helymeghatározás (ami érdekes módon a Google Mapset is támogatja). Egy felhasználó például azt mondta, megalázónak érezte, hogy amikor tárgyalásra ment, a külső helyszínről arcszkennerrel kellett bejelentkeznie, hogy bizonyítsa, nem sörözni lépett le a haverokkal.

Szintén sokan panaszkodtak arra, hogy a program annyira agresszíven van jelen a munkafolyamatokban, hogy a napi tevékenység akadályává vált. A folyamatos kommunikációigény ugyanis teljesen szétaprózza a tevékenységet, és nem lehet tőle egy-egy munkafolyamatban elmélyülni.

A kritikákra persze az Alibabának is megvan a jól bevált válasza: nem az eszköz hibás abban, ha rosszul használják a lehetőségeit. (A csetprogram lehetőségeit – és paradox módon a hátültőit is – jól érzékelteti az Alibaba lenti promóciós videója.)

Nagy a különbség a munkakultúrák között

A vállalatvezetők értelemszerűen pozitívan értékelik a DingTalk lehetőségeit. Szinte minden kínai vállalatvezető azt emelte ki, hogy a csevegőprogrammal sikerült növelni a hatékonyságot, és csökkenteni a költségeket. Ez két olyan üzenet, amivel bármit el lehet adni egy vállalatvezetőnek. Az alkalmazottak közvetlenül tudnak kommunikálni a főnökeikkel, a jóváhagyási folyamatok hetekről akár órákra csökkenhetnek, a dolgozók gyorsabb reakciója miatt javul a vállalat reakcióideje is stb.
 


Európában és Amerikában azonban nagyon más a megközelítés. Bár Amerikában kevesebb szabadságot vesznek ki a munkavállalók, mint Európában, elég élesek a határok a magánélet és a munkahelyi élet között. Európában ez a határ még élesebb. A német munkaügyi minisztérium már 2013 őszén kiadott egy a munkahelyi stresszt csökkentését segítő ajánlást: a minisztériumi vezetők munkaidő után nem zaklathatják a dolgozókat sem telefonon, sem emailben. A következő évben ehhez olyan nagyvállalatok is csatlakoztak, mint a Volkswagen és a BMW, sőt a Volkswagen radikálisabbat lépett, egyszerűen leállítja az email továbbítását a munkaidő lejárta után fél órával.

Az idén életbe lépett EU-s általános adatvédelmi rendelet (GDPR) sem kedvez a DingTalk-nak, ugyanis szigorúan szabályozza, hogy egy cég milyen módon ellenőrizheti alkalmazottját munkaidő alatt. A GDPR még akkor sem ad korlátlan jogosítványokat a vállalatok kezébe, ha a munkavégzés a vállalat telephelyén és a vállalat eszközeivel történik, ha pedig távmunkáról és saját eszköz használatáról (BYOD) van szó, még szigorúbbak a megkötések.

Egy a Reutersnek nyilatkozó szakértő épp ezért is kételkedik abban, hogy a DingTalk nemzetközi sikert érhet el, pedig a program alapfunkciói vállalati környezetben is ingyenesek, csak a konferenciahívásokért (perc alapon), a felhős tárhelyért és a harmadik féltől származó kiegészítő szolgáltatásokért kell fizetni. A csevegőprogram szerinte a kínai vállalatokra és az ottani munkakultúrára van szabva. Európában és Amerikában azonban, ahol sokkal jobban védik a dolgozók magánélét, elveszik a program előnye.

Közösség & HR

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.