Az amerikai, egyelőre lokális szolgáltatás már az idén elindul, a további terjeszkedést pedig nem csak a tengerentúlon tervezik.

A Google anyacégéhez tartozó, önvezető autókat fejlesztő Waymo május elején jelentette be, hogy az arizonai Phoenixben több éves tesztelést követően még az idén elindítja autonóm járművekre épülő taxiszolgáltatását. A Google I/O fejlesztői konferencián kiderült, hogy a felhasználóknak a megszokott módon egy kapcsolódó mobil alkalmazásra lesz szükségük, hogy hozzájussanak a robotizált taxikhoz. A Waymo áprilisban szerezte meg az állami engedélyt az emberi beavatkozás lehetőségét fenntartó, máskülönben azonban teljes mértékben magukat irányító autók tesztelésére.

Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig határozott meg szinteket az önvezető autók technológiai kereteivel kapcsolatban, amit ma már nemzetközi szabványként kezelnek. Ezek közül a SAE 2 és 3 mutat túl a megszokott kisegítő lehetőségeken (tolatóradar, sávtartást segítő rendszer stb.) és képes aktívan irányítani a vezetést, míg a 4-es szint az emberi beavatkozás lehetőségével, az 5-ös pedig anélkül jelent teljes autonómiát a járművek közlekedésében.

Arizona a hírek szerint az utóbbi időben azért lett népszerű a fejlesztők körében, mert ott a kaliforniai szabályozással ellentétben nem kötelező biztonsági okokból emberi sofőrnek is ülnie a máskülönben magas autonómia-szintű járművekben, és a balesetekről sem kell pontos nyilvántartást vezetni – leszámítva természetesen az olyan incidenseket, amikor egy baleset halálos áldozatot követel. Phoenix mellett szól az időjárás is, mivel a környéken még az eső sem gyakori, havazásra pedig szinte soha nem kell számítani. Ez utóbbi azért jelent nagy problémát az önvezető járműveknek, mert a sűrűn hulló hópelyhek könnyen összezavarhatják a szenzorokat.

Indul a felkészülés Európa megszállására

Bár a Waymo azt is közölte, hogy a több millió mérföldes tesztüzem és a mesterséges intelligenciára épülő adatszűrés fejlődése nyomán havas környezetben is elkezdték tesztelni járműveiket, a cég szolgáltatásainak éles üzemére belátható időn belül csak Arizonában, illetve a hasonló adottságokkal rendelkező Nevadában kell számítani. A belátható időtáv azért érdekes, mert a Waymo szerdán közölte, hogy – egyelőre határidők felállítása nélkül – Európában is el akarja indítani a boltot, méghozzá az amerikaitó eltérő termékekkel és ugyancsak eltérő piaci megjelenési stratégiával.

Erre a Waymo vezérigazgatója szerint azért is lesz szükség, mert a piacok különbözősége mellett az európai szabályozási környezet is teljesen más, mint az amerikai. Azt már tudni, hogy a tengerentúlon a társaság a Fiat Chrysler és Jaguar Land Rover modelljeit használja majd, de arról egyelőre nem közöltek részleteket, hogy az európai belépőt is ugyanezekkel a típusokkal tervezik-e. Magát a Waymo márkát viszont nem valószínű, hogy magukkal hozzák, mivel olyan partnert keresnek maguknak, amely az európaiak körében ismertebb brandet képvisel, szemben a gyakorlatilag tök ismeretlen Waymo névvel.

A Fiat Chrysler a múlt héten jelentette be, hogy 62 ezer darab Chrysler Pacifica hibrid minibuszt szállít a Waymónak, az pedig márciusban derült ki, hogy a cég flottája 20 ezer darab Jaguar Land Rover gyártmányú elektromos autóval is bővülni fog. A Fiat Chrysler emellett abban a tekintetben is együttműködést kezdett a Waymóval, hogy annak technológiái a kereskedelmi forgalomba kerülő FCA-modellekben is megjelenhessenek. Június első napján, a Fiat Chrysler olaszoországi befektetői rendezvényén a szóban forgó technológiák élőben is bemutatkoztak a résztvevőknek, akik tesztvezetés során győződhettek meg azok működéséről, és ez volt az első alkalom, hogy Olaszországban egy SAE 4-es, vagyis teljes egészében önvezető autót láthattak működés közben.

Konzumer tech

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.