Múlt héten véletlenül kikerült a Microsoft oldalára, hogy milyen korlátozásokkal kell számolniuk a Windows 10 on ARM használóinak. Azt, hogy lesz ilyen Windows-változat, már 2016 vége óta lehet tudni. Most már azt is világos, hogy miben lesz más, mint az Intel platform.
A Qualcomm 2016 decemberében jelentette be a Windows Hardware Engineering Community rendezvényen, hogy összehozzák a Windows 10-et a Snapdragonokkal. Tavaly áprilisban pedig már arról volt szó, hogy még az év vége előtt kijöhetnek az ARM processzort használó Windows 10-es PC-k. Habár a termékekre még várni kell, a Microsoft valamelyik munkatársának a hibájából ország-világ értesülhetett róla, hogy miről kell lemondaniuk azoknak, akik ARM-os architektúrán akarnak Windows 10-et használni.
A listában öt korlátozás szerepelt, melyek az Intelétől eltérő mikroarchitektúrára és a kisebb számítási teljesítményre vezethetők vissza. Azaz ha úgy tetszik, nincs is itt semmi szenzáció. Nézzük, konkrétan mi is az az öt kényszerű kompromisszum!
Más architektúra – más szolgáltatások
1. Az ARM-os Windows nem futtatja az x86-ra írt natív 64 bites alkalmazásokat. Ennek oka az, hogy az ARM platformra még nem átírt alkalmazásokat az ARM-os Windows 10 emulált környezetben tudja futtatni (Windows on Windows szoftveres réteg), amit csak a 32 bites alkalmazásokhoz készült el.
2. Kizárólag ARM64-es meghajtóprogramokat lehet használni Windows 10 on ARM-on, az x86-os meghajtóprogramokat el lehet felejteni. A processzorgyártó az alap meghajtókat (integrált GPU, USB port, hálózati csatoló) adja, de egyelőre meglehetősen szűk a kínálat, így nagyon sok olyan, saját meghajtót igényló eszközzel lehet számolni – legalábbis egy ideig –, ami nem lesz használható ARM-os Windowszal.
3. Le kell mondani az olyan alkalmazásokról és játékokról, melyekhez DirectX-ból a 9-esnél régebbi verzió kell. A Windows on ARM nem támogatja az OpenGL 1.1-nél régebbi verziót használó játékokat, valamint azokat sem, melyekhez hardveres gyorsítású OpenGL kell. Az olyan játékokat sem lehet majd futtatni a platformon, melyek tartalmaznak csalás (cheat) elleni védelmet.
4. Nem fog működni (megfelelően) az operációs rendszer felhasználói felületének testre szabása sem. Olyanokra kell itt gondolni, mint a bevitelimód-szerkesztő, a shell-kiterjesztések, vagy a felhős alkalmazások, például a Dropbox kezelése. Ezekből natív ARM-változatokra lesz szükség.
5. A virtualizációban is lesznek korlátok. A Windows 10 on ARM nem támogatja a Hyper-V-t. Ez némileg meglepő, mivel a a Windows 7-től kliensre is lehet telepíteni.
A korlátozások végső soron nem okozott nem drámaiak, hiszen a legtöbb 32 bites alkalmazás az ARM-os Windowson is minden gond nélkül fut majd.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak