A YouTube ultimátumot adott néhány felhasználójának a hirdetésblokkoló kikapcsolására vagy a YouTube Premium szolgáltatásra való feliratkozással kapcsolatban, és azoknak, akiknek egyik opciót sem felel meg, egyáltalán nem teszi elérhetővé a videókat. A Bleeping Computer híradása alapján az intézkedés egy "korlátozott globális kísérlet" része, amelynek célja, hogy a hirdetők a lehető legtöbb megtekintést kapják a pénzükért, miután a videós alkalmazás hirdetési bevételei április végén már zsinórban a harmadik negyedévre mutattak visszaesést a digitális hirdetési piac és a szélesebb körű gazdaság bizonytalanságai miatt.
Az érintett felhasználók beszámolói szerint a YouTube egy felugró ablakban figyelmeztette őket, hogy a hirdetésblokkolók már nem engedélyezettek. Ezután választaniuk kellett azok letiltása vagy a havi 11,99 dolláros, teljesen hirdetésmentes YouTube Premium előfizetése között, ami egyébként lehetővé teszi a videók háttérben való futtatását, az offline használatot vagy a YouTube Musichoz való hozzáférést is. A YouTube szóvivője a Bleeping Computernek megerősítette a teszt hírét, hozzátéve, hogy a hirdetésblokkolók észlelése nem új keletű dolog, és más szolgáltatók is rendszeresen kérik látogatóiktól az ilyen programok kikapcsolását.
Ad blocker nélkül reménytelen?
A YouTube Music és Premium szolgáltatások előfizetőinek száma állítólag 2022 novemberében haladta meg a 80 milliót, ami egy éven belül több mint 30 milliós bővülést jelentett. A hirdetések időtartamát az elmúlt néhány évben egyre hosszabbra vették, néhányat pedig már átugrani sem lehet, és sokszor a videókat megszakítva bukkannak fel, sokak szerint már teljesen élvezhetetlenné téve azokat. A YouTube Premium hirdetésmentes szolgáltatása így az olyan platformokon különösen érdekes, ahol a hirdetések letiltása nem megoldható, vagy csak az eszközök rootolásával – ilyenek például az iOS-t futtató eszközök vagy bizonyos televíziós rendszerek.
Ahogy a Bleeping Computer is megjegyzi, a YouTube minden eszközzel igekszik fenntartani az előfizetői kör növekedésének ütemét. A múlt hónapban egyébként kiderült, hogy a Netflix is a második negyedévben állna neki a jelszómegosztás elleni általános fellépésnek, amivel ugyancsak a most formálódó hirdetési üzletágát próbálja felpörgetni. Az érintetteket ott is az olcsóbb, de reklámokkal támogatott előfizetések fel terelnék, emellett az ottani kísérletekből már az is kiderült, hogy akiket egyszer megfűztek a standard vagy prémium csomagokkal, azok közül csak kevesen döntenek majd úgy a későbbiekben, hogy lefelé váltanak az előfizetések között.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak