Azzal vádolják a cégvezetést, hogy manipulálták az értékesítési számokat, hogy felfelé kerekedjenek a bónuszok.

Csalással vádolják a részvényesek az IBM menedzsmentjét. A vád szerint a menedzsment megtévesztette a befektetőket a mainframe bevételek kreatív átcsoportosításával, hogy növelhesse a vezetőknek járó bónuszokat, írja exkluzív anyagában a The Register.

A részvényesek március cégén levélben követelték az igazgatótanácstól, hogy vizsgálja ki a vádakat, és szerezze vissza a jogtalanul kifizetett bónuszokat. Ha ez nem történik meg, akkor a bírósági úton kísérlik meg visszaszerezni. Összességében súlyos dollármilliókról van szó.

Egyelőre folyik a vizsgálat

A The Register értesülései szerint az IBM igazgatótanácsa már megbízott egy ügyvédi irodát, hogy vizsgálja ki a vádakat. Az ügy érdekessége, hogy a perelt összeg nem a felpereseké lenne. Ha a bíróság megalapozottnak találná a vádakat, és kötelezné a vezetőket a pénz visszafizetésére, az a vállalat kasszájába folyna be; a részvényesek csak közvetetten éreznék a visszafizetett pénz áldásait.

Az IBM egyelőre hallgat az ügyről, a lap megkeresésére sem válaszolt, és azt sem ismerte el, hogy kapott ilyen felszólítást a részvényeseitől. Csakhogy egy az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelethez (SEC) közelmúltban benyújtott jelentésben a cég ír erről a levélről, és arról is, hogy a levélben felvetett kérdések kivizsgálására független különbizottságot hoztak létre.

Az ügyben érintett Gini Romettyt korábbi vezérigazgató és pénzügyi igazgatója, Martin Schroeter (aki jelenleg a Kyndryl vezérigazgatója), valamint a jelenlegi vezér és pénzügyi igazgatója, Arvind Krishna és James Kavanaugh is.

A részvényesek szerint az IBM menedzsmentje 2017. április 4. és 2021. október 20. között az amerikai számviteli szabályok (GAAP – Generally Accepted Accounting Principles) megsértésével a mainframe üzletág bevételeinek egy részét átcsoportosították a stratégiainak tekintett, ún. CAMSS (Cloud, Analytics, Mobile, Security, Systems) üzleti szegmens bevételeihez. Erre azért volt szükség, mert a vezetői bónuszok a vállalat jövője szempontjából kulcsfontosságúnak tartott CAMSS területek sikerességétől függtek.

A bevételek kreatív csoportosítása azonban nem csak emiatt problémás. A részvényesek azt is fájlalják, hogy valótlan képet kaptak a vállalat helyzetéről.

Értékesítők is megerősítették

Az IBM ilyen irányú kreativitását egyébként két, a cégnél régóta dolgozó értékesítő is megerősítette a The Registernek: mint mondták, a szállítóknál, főleg a nagyvállalati szoftverek gyártóinál általános gyakorlat, hogy az értékesítők a bónuszrendszerhez optimalizálják az értékesítési jelentéseikben a bevételi adatokat. Azt azonban a lap is hangsúlyozza, hogy ez a gyakorlat nem feltétlenül jogellenes.

Mindenesetre a The Registernek nyilatkozó értékesítők szerint az IBM CRM-rendszere sem tett sokat a tisztánlátásért. Egy értékesítési megállapodásnak elég volt egy kis részét elkönyvelni a a CAMSS kategóriában, hogy az megjelenjen a szegmensben nyereségként. De voltak olyan előírások is az értékesítés jelentések kitöltésére, amik ténylegesen nem, csak látszólag javították az értékesítést, de a vezetők bónuszát így is pozitívan befolyásolták.

Ez persze a részvényesek olvasata. Egyelőre a bíróság is arra vár, hogy mire jut az IBM belső vizsgálata. Egy a brit lapnak nyilatkozó jogász szerint az sem egyértelmű, hogy a részvényeseknek indíthatnak-e pert ebben az ügyben. Szerinte ahhoz, hogy perre menjenek, tudniuk kell bizonyítani például azt, hogy az igazgatóság nem a vállalat, hanem a saját érdeke szerint döntött.

Jelen állás szerint ha a belsővizsgálat arra jut, hogy nincs itt semmi látnivaló, akkor a bíróság azt kell eldöntenie, hogy az IBM által alkalmazott rugalmas elszámolás – már ha az bizonyíthatóan létezik –, sért-e törvényt, és az IBM valóban megtévesztette-e a befektetőit.

Piaci hírek

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.