Csalással vádolják a részvényesek az IBM menedzsmentjét. A vád szerint a menedzsment megtévesztette a befektetőket a mainframe bevételek kreatív átcsoportosításával, hogy növelhesse a vezetőknek járó bónuszokat, írja exkluzív anyagában a The Register.
A részvényesek március cégén levélben követelték az igazgatótanácstól, hogy vizsgálja ki a vádakat, és szerezze vissza a jogtalanul kifizetett bónuszokat. Ha ez nem történik meg, akkor a bírósági úton kísérlik meg visszaszerezni. Összességében súlyos dollármilliókról van szó.
Egyelőre folyik a vizsgálat
A The Register értesülései szerint az IBM igazgatótanácsa már megbízott egy ügyvédi irodát, hogy vizsgálja ki a vádakat. Az ügy érdekessége, hogy a perelt összeg nem a felpereseké lenne. Ha a bíróság megalapozottnak találná a vádakat, és kötelezné a vezetőket a pénz visszafizetésére, az a vállalat kasszájába folyna be; a részvényesek csak közvetetten éreznék a visszafizetett pénz áldásait.
Az IBM egyelőre hallgat az ügyről, a lap megkeresésére sem válaszolt, és azt sem ismerte el, hogy kapott ilyen felszólítást a részvényeseitől. Csakhogy egy az Amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelethez (SEC) közelmúltban benyújtott jelentésben a cég ír erről a levélről, és arról is, hogy a levélben felvetett kérdések kivizsgálására független különbizottságot hoztak létre.
Az ügyben érintett Gini Romettyt korábbi vezérigazgató és pénzügyi igazgatója, Martin Schroeter (aki jelenleg a Kyndryl vezérigazgatója), valamint a jelenlegi vezér és pénzügyi igazgatója, Arvind Krishna és James Kavanaugh is.
A részvényesek szerint az IBM menedzsmentje 2017. április 4. és 2021. október 20. között az amerikai számviteli szabályok (GAAP – Generally Accepted Accounting Principles) megsértésével a mainframe üzletág bevételeinek egy részét átcsoportosították a stratégiainak tekintett, ún. CAMSS (Cloud, Analytics, Mobile, Security, Systems) üzleti szegmens bevételeihez. Erre azért volt szükség, mert a vezetői bónuszok a vállalat jövője szempontjából kulcsfontosságúnak tartott CAMSS területek sikerességétől függtek.
A bevételek kreatív csoportosítása azonban nem csak emiatt problémás. A részvényesek azt is fájlalják, hogy valótlan képet kaptak a vállalat helyzetéről.
Értékesítők is megerősítették
Az IBM ilyen irányú kreativitását egyébként két, a cégnél régóta dolgozó értékesítő is megerősítette a The Registernek: mint mondták, a szállítóknál, főleg a nagyvállalati szoftverek gyártóinál általános gyakorlat, hogy az értékesítők a bónuszrendszerhez optimalizálják az értékesítési jelentéseikben a bevételi adatokat. Azt azonban a lap is hangsúlyozza, hogy ez a gyakorlat nem feltétlenül jogellenes.
Mindenesetre a The Registernek nyilatkozó értékesítők szerint az IBM CRM-rendszere sem tett sokat a tisztánlátásért. Egy értékesítési megállapodásnak elég volt egy kis részét elkönyvelni a a CAMSS kategóriában, hogy az megjelenjen a szegmensben nyereségként. De voltak olyan előírások is az értékesítés jelentések kitöltésére, amik ténylegesen nem, csak látszólag javították az értékesítést, de a vezetők bónuszát így is pozitívan befolyásolták.
Ez persze a részvényesek olvasata. Egyelőre a bíróság is arra vár, hogy mire jut az IBM belső vizsgálata. Egy a brit lapnak nyilatkozó jogász szerint az sem egyértelmű, hogy a részvényeseknek indíthatnak-e pert ebben az ügyben. Szerinte ahhoz, hogy perre menjenek, tudniuk kell bizonyítani például azt, hogy az igazgatóság nem a vállalat, hanem a saját érdeke szerint döntött.
Jelen állás szerint ha a belsővizsgálat arra jut, hogy nincs itt semmi látnivaló, akkor a bíróság azt kell eldöntenie, hogy az IBM által alkalmazott rugalmas elszámolás – már ha az bizonyíthatóan létezik –, sért-e törvényt, és az IBM valóban megtévesztette-e a befektetőit.