Egy elemzőcég állítja, az ügyfelek videós reklámkampányainál a hirdetések túlnyomó része nem megfelelő helyen, módon vagy formában jelent meg. A Google szerint minden oké.

Potenciálisan komoly pereket, de minimum garantált kellemetlenséget jelent a Google számára egy reklámkampányokat elemző cég terjedelmes jelentése arról, mire jutottak több mint ezer márka több évre visszanyúló videós hirdetéseinek elemzésekor. Az Adalytics megállapításaiból nem kevesebb következik, mint az, hogy a reklámipar egyik legnagyobb szereplője tendenciózusan túlszámlázott az ügyfeleinek.

A probléma alapvetően azokkal a TrueView konstrukcióban értékesített reklámfilmekkel van, amelyeket a Google partneri megállapodás alapján más tulajdonában lévő felületeken (híroldalakon, alkalmazásokban stb.) jelenít meg. A Google Video Partner (GVP) hálózathoz csatlakozott szereplőknek elméletben ugyanolyan szigorú feltételeknek kell megfelelniük, mint amilyet a keresőóriás saját platformjain, például a YouTube-on alkalmaz.

A TrueView hirdetési formátum hivatalos leírása többek között garantálja az ügyfeleknek, hogy hirdetéseik "kiváló minőségű" oldalakon, nem eldugott pozícióban, nem automatikusan elinduló módon, de bekapcsolt hanggal futnak majd. A konstrukció egyik legnagyobb előnye pedig az, hogy a felhasználó által öt másodperc után kikapcsolható lejátszás kapcsán csak abban az esetben fizet az ügyfél, ha az legalább 30 másodpercig (vagy rövidebb anyag esetén végig) pörgött, vagy a felhasználó közvetlen interakcióba lépett a reklámmal.

Ígéret szép szó?

Az Adalytics több mint 1100 márka hirdetési kampányát vizsgálta meg egészen 2020-ig visszatekintve. Az elemzés alapján az ezekre a kampányokra fordított összegek nagy része olyan GVP-felületeken futó reklámokra ment el, amelyek nem felelnek meg a cég által felállított követelményeknek. A hirdetések sok esetben álhíreket terjesztő, vagy máshonnan összelopkodott tartalmakat megjelenítő "híroldalakon" futottak, gyakran a képernyő oldalán vagy alján eldugott kisképernyős megjelenítőben. Számos esetben ezek a hirdetések automatikusan és hang nélkül indultak el, de volt olyan is, hogy az elvileg kötelező átugrási lehetőséget tették elérhetetlenné az adott felületen.

Számokban kifejezve mindez azt jelenti, hogy a reklámelhelyezési jelentések alapján egyes hirdetési kampányokban a TrueView in-stream reklámköltés 42-75 százaléka olyan GVP-oldalakra és -alkalmazásokra ment el, amelyek nem feleltek meg a Google szabványainak. Az elemzőcég becslése szerint mindez dollármilliárdokra tehető kárt okozott a hirdető márkáknak.

A hírek szerint az Adalytics eredményeit megkapó médiavásárlók finoman szólva sem voltak boldogok, egyesek "hirdetési csalást" emlegettek, mások pedig feleslegesen költött pénzüket szeretnék visszaszerezni a Google-től. Többen azt is nehezményezték, hogy a YouTube-on kívül egyáltalán bárhol máshol megjelent a kampányuk, amiről véleményük szerint a keresőóriás nem tájékoztatta őket megfelelően.

Minden a legnagyobb rendben

A Google a maga részéről ugyanakkor határozottan elutasítja a jelentésben megfogalmazott vádakat. A vállalat globális videomegoldásokért felelős vezetője, Marvin Renaud egy blogbejegyzésben reagálva többek között arról írt, hogy az Adalytics "megbízhatatlan mintavételi és proxy-módszereket használt". Hozzátette azt is, hogy a videós hirdetési kampányok "túlnyomó többsége" a YouTube-on fut, a márkáknak pedig bármikor lehetőségük van arra, hogy hirdetéseik megjelenítése kapcsán kizárják a GVP felületeit. Másrészről pedig a GVP-n megjelenő hirdetések több mint 90 százaléka "látható az emberek számára az egész interneten", ez az arány pedig magasan felette van az iparági átlagnak - érvelt Renaud.

A blogbejegyzés kitért arra is, hogy a Google rendkívül szigorúan betartja azokat az irányelveket, amelyek tiltják, hogy a cég partnerei webhelyeiken megtévesztő vagy zavaró technikákat alkalmazzanak a hirdetési bevételek mesterséges felpumpálására. Ezt bizonyítja az is, hogy a vállalat csak az elmúlt évben több mint 143 ezer olyan weboldalon állította le a hirdetések futtatását, amelyekről úgy ítélte meg, hogy megsértik a szabályait.

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.