Az Australian Broadcasting Corporation (ABC) belső forrásaira hivatkozva számolt be róla, hogy az eredetileg európai tervezésű MRH-90 Taipan helikopterek szoftverfrissítését annak ellenére sem telepítették a teljes ausztrál flottájára, hogy a figyelmeztetések szerint erre szükség lehet bizonyos hajtóműhibák megelőzéséhez. Sőt a nemzeti műsorszolgáltató úgy tudja, hogy részben ez vezetett egy katonai helikopter március végi balesetéhez is: a gép "rutinszerű terrorelhárító kiképzési tevékenységet" végzett Új-Dél-Wales állam partvidékén, amikor a vízbe zuhant.
Az incidensnek szerencsére nem volt súlyos sérültje, de Ausztrália a hatósági vizsgálatok idejére leállította 47 fős Taipan-flottáját. Bár nem sokkal később, április 6-án visszatérthettek a normál repülési műveletekhez, a hadsereg megerősítette, hogy továbbra is érvényben vannak közelebbről meg nem határozott "kockázatcsökkentési intézkedések". A katonai repülésbiztonsági hivatal így tovább folytatja az ügy kivizsgálását, bevonva a helikopterek gyártásában fővállalkozóként résztvevő Airbus Australia Pacificet és a hajtóműgyártó anyavállalatát, a Safrant is.
Arra a kis időre már...
A riportból kiderül, hogy 2010 áprilisában az egyik, akkor még viszonylag új Taipan "katasztrofális" mechanikai meghibásodást szenvedett, az érintett vállalatok pedig három hónapon belül kiadtak egy szoftverfrisítést. Ez mások mellett meggátolta, hogy a pilóták "nem biztonságosan módon" hajtsanak végre melegindítást (hot start), vagyis hogy a műveletek során ki- és bekapcsolgassák a turbótengelyes gázturbinás hajtóműveket. Ennek potenciálisan pusztító hatásai ezek szerint egy egyszerű informatikai javítással kiküszöbölhetők lennének a légi járművekre.
Az ADF forrásai azonban azt nyilatkozták, hogy a frissítést csak néhány gépre telepítették, és ha a Jervis-öbölben lezuhant helikopter megkapta volna a szoftverfrissítést, akkor a baleset is elkerülhető lehetett volna. Az ausztrál védelmi minisztérium nem kommentálta az értesüléseket, de az biztos, hogy az év elején a kormány már megerősítette egy korábbi döntést a megbízhatatlannak ítélt MRH-90-esek idő előtti visszavonultatásáról, hogy egy 1,9 milliárd dolláros beszerzés kereteiben amerikai gyártású Black Hawk helikopterekre cseréljék le azokat.
Néhány nappal ezelőtti cikkünkben éppen arról írtunk, hogy a szingapúri ISACA igazgatója szerint hogyan kellene követni a légi közlekedés mintáját a vállalati biztonság javításához.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak