Egy friss kutatás szerint 2022-ben csak az Egyesült Államokban 11 milliárd dollárt hoztak a nagy szolgáltatóknak a gyerekeket célzó reklámok, így nem is érdemes várni a közösségi platformok önszabályozására.

Már nem csak az ezzel foglalkozó kutatók, hanem helyenként a törvényhozók is vizsgálják a közösségimédia-platformok személyre szabott ajánlási algoritmusait, amelyek a túlhasználat felé terelhetik a gyerekeket. Bár nem ezeken a csatornákon célozták meg őket először reklámokkal, az online hirdetések azért különösen alattomosak lehetnek. A gyerekek és tinédzserek ugyan felismerik azokat, de a határt így is könnyen elmosódik az általuk keresett tartalom és a hirdetések között, ha utóbbiak megbízhatónak tartott közösségi hálózatokba ágyazva, hírességek ösztönzésével, személyre szabott tartalom mellett jelennek meg – idézi az AP News az amerikai gyermekorvosok szakmai szövetségének egy 2020-ban kiadott jelentését.

A hírügynökség ezzel kapcsolatban a Harvard T.H. Chan School of Public Health friss kutatásáról is beszámolt, ami azzal mutat rá közösségi média szabályozásának szükségességére, hogy megbecsüli a jelentős platformokat használó gyerekektől származó bevételeket. Becslésről van szó, hiszen maguk a közösségi szolgáltatók nem hozzák nyilvánosságra, hogy mennyit keresnek a kiskorúak bevonásával, de az eredmények mindenképpen azt mutatják, hogy a piaci cégek önszabályozására ebben az esetben sem érdemes építeni. A tanulmány szerint ugyanis 2022-ben a meghatározó közösségimédia-vállalatok csak az Egyesült Államokban több mint 11 milliárd dollárnyi reklámbevételre tettek szert a kiskorúakat célzó hirdetéseken keresztül.

Magától nem fog megváltozni a dolog

A kutatók által használt módszertan részletei itt olvashatók, a számításokból mindenesetre az látszik, hogy a YouTube és a Meta két szolgáltatása, az Instagram és a Facebook is milliárdos nagyságrendű bevételt húzott a 12 éves és fiatalabb felhasználóktól 959 millió, illetve rendre 801 és 137 millió dolláros forgalommal. A 13-17 éves felhasználók esetében magasan az Instagram vezetett 4 milliárd dollárral, amit a TikTok (2 milliárd dollár) és a YouTube (1,2 milliárd dollár) követett. Ugyanilyen érdekes, hogy 2022-ben a Snapchat összes hirdetési bevételének 41 százaléka származhatott a 18 éven aluli felhasználóktól, megelőzve ebben a tekintetben a TikTokot (35 százalék), a YouTube-ot (27 százalék) és az Instagramot (16 százalék) is.

A tanulmány készítői szerint a gyerekeket és serdülőket célzó, potenciálisan káros hirdetési gyakorlatokat a szabályozás és azon keresztül a technológiai cégek nagyobb átláthatósága szoríthatja vissza. Az AP News-nak a tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy a nagy platformok hiába tesznek ilyen irányú vállalásokat, ha azok nem valósulnak meg, mert elsöprő anyagi ösztönzőik vannak az érdemi lépések elodázására. Nem véletlen, hogy New York vagy Utah államokban 2023-ban már jogszabályokat fogadtak el a kiskorúak közösségimédia-használatának korlátozására, és nemrég az amerikai versenyfelügyelet is átfogó módosításokat javasolt a gyerekek online követését és a nekik szánt hirdetéseket szabályozó törvényben.

Közösség & HR

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.