A korábban a Google berkein belül, majd a keresőóriás átalakítását követően az anyacégként funkcionáló Alphabethez kerülő Waymo újabb lépést tesz abba az irányba, ami végül elvezet minket a ténylegesen önállóan működő autózáshoz.
Nyílnak az ajtók
A cég szűk két évvel ezelőtt jelentette be, hogy publikus formában is elindítja Waymo One nevű taxiszolgáltatását. A tesztek akkor már jó ideje folytak az arizonai Phoenixben, ahol a Waymo One éles üzeme is kezdődött. Első körben viszont csak a szolgáltatásra jelentkezők vehették igénybe a fuvarokat, ráadásul csakis egyedül.
Ennek viszont mostantól vége, mert a vállalat bejelentette, hogy immár a Waymo One regisztrált ügyfelei társakat is invitálhatnak egy olyan különleges útra, ahol a söfőr székében az égvilágon senki nem ül. Ezzel párhuzamosan kibővítik a szolgáltatásra regisztrálók maximum számát is.
A Waymo autói jelenleg egy nagyjából 260 négyzetkilométeres területen futhatnak az arizonai városban, ám az emberi felügyelet nélkül haladó járművek esetében szigorúbbak a hatósági feltételek, így utóbbiak hozzávetőleg fele akkora "játszótéren" mozoghatnak.
A robot taxik elterjedését nem csak a szabályozói környezet, vagy éppen a technogiai nehézségek hátráltathatják, hanem maguk a potenciális felhasználók is. Egy amerikai kutatás például arra jutott, hogy a lakosság kábé fele egyelőre hallani sem akar arról, hogy olyan járműbe szálljon, amelyben nem ül húsvér sofőr.
Ez még nem az
Bár a Waymo a bejelentés kapcsán teljesen autonóm közlekedésről beszél, azt azért érdemes hozzátenni, hogy egyelőre ez nem teljesen igaz. A témában általánosan hivatkozott International Society of Automotive Engineers (SAE) besorolása alapján ehhez az 5. szintet kellene elérni, ami viszont már mindenféle külső segítség nélküli gépi vezetést jelent. A Waymo esetében viszont a járműveket egy központból továbbra is folyamatosan figyelik, természetesen azért, hogy bármelyik pillanatban képes legyen egy munkatárs beavatkozni az algoritmus ténykedésébe.
Ettől függetlenül a cég dícséretesen halad a fejlesztésben. Egy a kaliforniai hatóságok által tavaly kiadott jelentés szerint például a régióban messze a Waymo autói futották a legtöbb tesztutat, miközben a rendszer egyéb paraméterei is szépen mutatnak. Például az, hogy milyen gyakran kellett emberi beavatkozással korrigálni a jármű mozgását.
A Waymóról legutóbb idén tavasszal írtunk, amikor is a vállalat bemutatta önvezető rendszerének legújabb, ötödik generációját. Ez ugyan nem összekeverendő a már említett SAE 5. szintű autonómiájával, de számos területen jelentős előrelépést hozott. A friss változat a jármű közvetlen környezetét és a több száz méterre lévő tárgyakat, gyalogosokat, kisállatokat is képes érzékelni és lereagálni. De a legfőbb újdonsága, hogy a cég szerint teljesen kiküszöböli a holttereket, azaz az önvezető rendszer mindent lát, amit a biztonságos vezetéshez látnia kell.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak