Impozáns árbevétel-növekedést ért el az OKI Magyarország a 2013. április 1-ével kezdődő pénzügyi évében. A 41 százalékos növekedéssel az összbevétele meghaladták az 1 milliárd forintot. Az eredmény messze túlszárnyalja a terveket – mondta el a cég pénzügyi évét értékelő sajtótájékoztatón Tamás Loránd, az OKI regionális pénzügyi vezetője. A cég tavaly még 15 százalékos növekedéssel számolt.
Az átrendeződő piachoz igazodik a termékszerkezet
A nyomtatási piacon zajló változások kedvezőek az OKI-nak. Miközben az otthoni nyomtatás kezd visszaszorulni (nem kis részben az okostelefonok és tabletek terjedése miatt), az irodai nyomtatási igény nem csökken. Ráadásul egyre több funkciót várnak el az üzleti felhasználók a nyomtatóktól. A szkennelés/másolás mellett egyre inkább alapkövetelmény lesz, hogy közvetlenül a mobileszközről lehessen nyomtatni dokumentumokat.
Az OKI Magyarország tavalyi bevételeihez nagymértékben hozzájárult, hogy sikerült növelni a színes nyomtatók és a kellékanyagok értékesítését, valamint hogy bevezették a fehér toneres készülékeket. Ráadásul az OKI a nyomtatópiacnak abban a szegmensében – a drága vállalati nyomtatók piacán – érdekelt, amely növekszik, míg a lakossági nyomtatók piaca egyértelműen csökken. Az IDC kutatásai is ezt támasztják alá, mondta Tamás Lóránd.
A hazai nyomtatópiac az előző évek mélyrepülése után 2013-ban már javuló tendenciákat mutatott. Az elmúlt évben is csökkent ugyan az eladott készülékek darabszáma, ám mindössze 3,5 százalékkal, így összesen közel 230 ezer nyomtatót értékesítettek 2013-ban a hazai piacon, ugyanakkor a piac értéke 17 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest. A bővülés elsősorban a lézer és LED nyomtatók iránti kereslet növekedésének köszönhető, ebben a szegmensben ugyanis 20 százalékkal nőttek az eladások.
Az OKI magyar leányvállalata tavaly 3262 darab készüléket értékesített, de az igazán impozáns növekedést – több mint 50 százalékot – a kellékanyagok értékesítésében sikerült elérnie.
Tamás Loránd, az OKI regionális pénzügyi vezetője: konzervatívan terveztünk 2014-re
Az értékesített készüléktípusokban volt némi átrendeződés: bár összességében kevesebb nyomtatót adtak el, mint 2012-ben, a színes nyomtatók értékesített darabszáma nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A színes A/3-as nyomtatók piacán ezzel piacvezetővé is vált az OKI az eladott darabszámok alapján, míg az A/4-esek piacán a harmadik helyet foglalta el. Az árbevétel terén a vállalat egy kivételével minden szegmensben növelte részesedését 2013-ban.
Jövőre sem változnak a prioritások
Tamás Lóránd a 2014-es tervekről is beszélt. A cég ebben a pénzügyi évben a színes multifunkciós készülékekre, a grafikai nyomtatókra – köztük az öttoneres és fehér toneres készülékekre –, a kellékanyagok értékesítése, valamint a Managed Print Services üzletágra helyezik a hangsúlyt. Ez utóbbit kkv-nak és nagyvállalatoknak is kínálják. Az árbevétel terén 10 és 15 százalékos árbevétel-növekedéssel számolnak. Ez azonban konzervatív terv – mondta a pénzügyi vezető –, ami kedvező piaci környezet esetén túlszárnyalható.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak