Az amerikai piackutató most úgy látja, hogy szinte nem lesz olyan iparág, amely ne fogná vissza IT-költéseit idén a globális járványhelyzet miatt. A szakemberek éves szinten 2,7 százalékos visszaesést valószínűsítenek egy friss elemzés szerint. Az ok nagyon egyszerű: a vállalatok kevesebb forrásból kevesebbet költenek az IT-ra is. A járvány nyomán kialakuló válság ugyanis minden iparágra kihat, bár kétségtelenül nem egyforma mértékben.
A kutatók azonban arra is figyelmeztetnek, hogy a helyzet – így az előrejelzés helyessége is – gyorsan változhat, hiszen a kormányok is próbálják újabb és újabb intézkedésekkel csökkenteni a negatív piaci hatásokat. Ezzel együtt az IDC a teljes piacra vonatkozóan fenntartotta április elején kiadott előrejelzését.
Lenullázódó és kitartó szektorok
Világszerte a vendéglátás és az idegenforgalom – meg az ezekhez kötődő egyéb iparágak (utasszállítás, személyi és konzumer szolgáltatások stb.) – szenvedik meg legjobban a válságot. A szegmens összességében idén 5 százalékkal költ kevesebbet IT-ra, mint tavaly. Az IT-szállítók szempontjából szerencsés, hogy mind a személyszállítás, mind a idegenforgalomhoz kötődő konzumer szolgáltatások piaca viszonylag kicsi az IT-kiadások szempontjából.
Ennél jóval nagyobb falat, éves szinten együttesen közel 400 milliárd dollár a diszkrét, valamint a folyamatgyártás IT-piaca. Mivel azonban a válság ezt a szektor sem kerülte el, az itt várható 3 százalékos kiadáscsökkentés már nagyon fog fájni a vállalati megoldások szállítóinak.
Ahhoz, hogy csak 2,7 százalékos legyen a visszaesés, az is kell, hogy bizonyos, a válságnak ellenállóbb szektorokban még nőjenek is az IT-költések. Az IDC szerint ilyen lehet a kormányzati szektor (állami/szövetségi és önkormányzati egyaránt). Hasonlóképpen növekedést vár a piackutató az egészségügyi és a telekommunikációs szektorban. Ez mindkét szektornál kismértékű lesz, mivel többnyire a járvány generálta igények kielégítésére korlátozódik. Ami még jelentősebb növekedést produkál, az a szakmai szolgáltatások szegmense, ahol a kutatók a legnagyobb növekedést várják: 1,7 százalékot a tavalyi szinthez képest.
A helyzet úgy összegezhető, hogy a digitális alapon működő vagy kritikus szolgáltatásokat nyújtó iparágak valamilyen mértékben növelik, míg a fizikai termékekre és/vagy személyes jelenlétre támaszkodó iparágak vagy a luxusszolgáltatások csökkentik a kiadásaikat – mondta az IDC területért felelős kutatási alelnöke, Jessica Goepfert.
Az alelnök azonban arra is figyelmeztet, hogy nem lehet a járványveszély elmúltával gyors visszapattanásra számítani. Azok az iparágak, melyek a teljes leállás közelébe kerültek, és emiatt rengeteg embert bocsátottak el, lassan fognak magukra találni, így technológiára is még jó ideig kevesebbet költenek majd, mint azok a szektorok, melynek szereplői képesek voltak legalább részben fenntartani a normális működésüket.
Ezt a helyzetet az IT-szállítóknak is kezelniük kell – mondta Goepfert –, például nagyobb energiákat kell fordítaniuk azon szegmensek igényeinek a kiszolgálására, melyek rugalmasan tudták kezelni a válságot.
A kicsik minden fillért megnéznek
Ha a vállalatméretet nézzük, az látszik, hogy a kicsiket viseli meg leginkább a válság. A 10 alkalmazottnál kevesebbel dolgozó mikrovállalkozások kiadásai 4,9 százalékkal, a kisvállalkozásoké (10–99 alkalmazott) 2,7 százalékkal csökken idén. Ezzel szemben a nagyobb vállalatok (mind a 500–999, mind az 1000+ alkalmazottat foglalkoztatók) csupán 1 százalékkal költenek kevesebbet IT-ra, mint tavaly. Ez nagyjából 17 milliárd dollár bevételkiesést jelent a szállítóknak.
Ami az eszközöket illeti: a hardvergyártóknak lesz a legrosszabb. A hardverkiadások várhatóan több mint 5 százalékkal csökkennek, mert a vállalatok felfüggesztik a rövid távú infrastrukturális beruházásaikat. Az informatikai szolgáltatások és az üzleti szolgáltatások kevésbé esnek vissza, ezek ugyanis sok esetben beágyazódtak a vállalatok üzletkritikus folyamataiba. Az ilyen szolgáltatásokat lemondani jelentős üzleti kockázat. A szoftvervásárlási kedv viszont közel 2 százalékkal nőhet. Elsősorban kollaborációs, valamint a tartalom- és munkafolyamat-kezelő alkalmazásokba fektet sok cég, hogy egyáltalán fenn tudja tartani a működését.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak