Megveszi az Adobe a nyílt forráskódú alapokra épülő e-kereskedelmi platformot fejlesztő Magentót – jelentették be hétfőn. Az Adobe 1,68 milliárd dollárt ad a vállalatért a Permire magántőke társaságnak. Az Adobe az Experience Cloud e-kereskedelmi szolgáltatásait bővíti a Magento megoldásaival mind a B2B, mind a B2C piacon – írja a cég közleménye.
A Magento kifejezetten alkalmas is az integrációra, amely éveken át a fejlesztés alapkoncepciója volt. A központi szoftver (Magento Commerce) a termékértékesítésre koncentrál – ez az alapfunkcionalitás. A további igényeket lefedő elemek vagy modulárisan hozzáfejleszthetők, vagy külön termékként integrálhatók. Ilyen kiegészítő a megrendeléskezelő (Magento Order Management), a szállításkezelő (Magento Shipping), a közösségi oldalak integrációjáért felelős szoftver (Magento Social) és a prediktív analitikást is biztosító BI-szoftver (Magento Business Intelligence) is.
Nagy és fontos piachoz jut az Adobe
A Magento az e-kereskedelmi platformok piacának egyik legfontosabb szereplőjévé vált története tíz éve alatt. A platformot eredetileg a Varien nevű amerikai cég kezdte fejleszteni közösségi alapon, majd az eBay birtokába került. 2015-től adnak ki belőle ún. enterprise editiont, amely már nagyvállalati igényekhez igazodó skálázhatóságot és teljesítményt kínált. Ez utóbbi 2017-re a Forester egy elemzése szerint vezető platformmá nőtte ki magát, és a Gartner is a a vezetők közé sorolja a digitális kereskedelmi megoldások szállítóit összegző magic quadrantjában.
A már több mint 700 alkalmazottat foglalkoztató vállalat rendszereivel több mint 155 milliárd dollár értékű árut kezelnek kereskedelmi cégek. Olyan ügyfelei vannak, mint a Coca-Cola, a Canon, a norvég Helly Hansen ruházati cég vagy a főleg oktatási szoftvereket fejlesztő Rosetta Stone.
A platformnak jelenleg két kiadása van. A nyílt forráskódú Magento Community Editiont bárki szabadon felhasználhatja, a rendszermagot is módosíthatja. Ez a kiadás az alapfunkcionalitást biztosítja. A nagyvállalati, fizetős Enterprise Edition alapját is a Community Edition adja, de az árért lényegesen gazdagabb funkciókínálatot kap a felhasználó, és támogatás is jár hozzá.
Felvenni a harcot a Salesforce-szal
De nem csak a piac miatt fontos az Adobe-nak a platform. A kereskedelemtámogatási szolgáltatások terén nagy csatát vív a cég a Saleforce-szal, amely 2016-ban halászta el az orra elől a Demandware-t, amely a Magentóhoz hasonló szolgáltatásokat nyújt. Jól jelzi, hogy mennyire fontos piac a digitális kereskedelem, hogy annak idején a Salesforce több mint 50 százalékos felárat fizetett a Demandware-ért az akkori árfolyamához képest.
Szakértők szerint a Magentóval nagyon fontos eszközhöz jut az Experience Cloud: az eddig kínált digitális marketingeszközökkel együtt lényegében teljes e-kereskedelmi platformot tud biztosítani az ügyfeleinek a megrendelés-kezeléstől a szállításkezelésen és a közösségi oldalakon történő ügyfélszerzésen át a prediktív analitikáig.
Ugyanakkor vannak olyan vélemények is, hogy a Magento alapvetően az SMB szektorban erős, míg az Adobe elsősorban a nagyvállalati szegmensre koncentrált. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Magento a nagyvállalati körből is tudott magának komoly ügyfeleket szerezni.
Szorosabbra fűzi a szövetséget a Microsofttal
Nem szabad kihagyni a számításból azt sem, hogy az Adobe mögött ott áll a Microsoft is, amellyel a Dynamics 365 kapcsán lépett stratégiai partnerségre tavaly ősszel. Az együttműködésnek az volt a célja szorosabban lehessen integrálni az Adobe webes marketingeszközeit a Microsoft CRM-jével. Így a vásárló/érdeklődő webes interakciói hozzákapcsolhatók elemzési célból a CRM-ben lévő ügyféladatokhoz, így jobb elemzések készíthetők. De jobb ügyfélélményt is lehet biztosítani – például az által, hogy az ügyféladatokat át lehet szívni webes formokba, hogy az ügyfélnek ne kelljen minden egyes alkalommal kitöltenie a nem változó mezőket (név, cím stb.) –, így javítható az érdeklődő-vásárló konverziós ráta.
A Magento megszerzése ennek az együttműködésnek is újabb lendületet adhat, mivel a Microsoft is komoly küzdelmet folytat a Salesforce-szal a CRM-piacon. Az Adobe azonban új ellenfelekkel is szembekerül: az Oracle-lel (amely annak idején szintén licitált a Demadware-re) és az SAP-val is számolnia kell, hiszen a két cég szintén intenzíven érdeklődik a még mindig dinamikusan bővülő digitális kereskedelmi piac iránt.
A felvásárlás várhatóan a harmadik negyedévben zárulhat le, miután megkapta a hatósági jóváhagyásokat. A Magneto az Adobe Digital Experience üzletág része lesz, és továbbra is a jelenlegi vezérigazgató, Mark Lavelle irányítja majd.
Bár az Adobe hivatalos közleménye az ingyenes Community Edition jövőjére nem tér ki, a Medium.com-on Matt Asay, az Adobe fejlesztői ökoszisztémájának vezetője, arról ír, hogy a vállalat számára továbbra is fontos a nyílt forráskódú közösség, azon belül ia a Magneto-fejlesztők felől érkező innovációs erő, és arra a jövőben is támaszkodni kíván.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak