Az amerikai Zipline különleges kialakítású gépei a több éve sikeresen működő afrikai modell példáját követve kezdenek munkába a Távol-Keleten.

Bár régóta terítéken van a téma, a városokban egyelőre nem repkednek felettünk tömegével áruszállítást végző drónok. Ennek oka nem csupán az, hogy sok helyen a légi közlekedést szabályozó rendelkezések ezt lehetetlenné teszik, hanem az is, hogy az eszközök bevetése nem feltétlenül lenne gazdaságosabb, vagy akár gyorsabb, mint a sűrűn lakott területeken jelenleg alkalmazott, hagyományos megoldások.

A helyzet viszont teljesen más azokon a területeken, ahol a lakosság elszórtan, nehezen megközelíthető helyeken él. Ezt ismerték fel idejében a Zipline alapítói is, akik 2014 óta működő cégükkel kifejezetten az ilyen régiók egészségügyi szükségleteinek az ellátására fókuszálnak.

A legfrissebb hírek szerint a cég drónjai jövő hónapban állnak szolgálatba a Goto-szigeteken. A több tucatnyi kisebb-nagyobb szigetből álló szigetcsoport Japán legnyugatibb területének számít, és értelemszerűen meglehetősen nehéz és lassú a térség szétszórva élő, nagyjából 50 ezer főt számláló lakosságát a szükséges cikkekkel ellátni.

A drónok első körben vényköteles gyógyszereket és egyéb orvosi felszereléseket szállítanak majd ottani egészségügyi intézményekbe. A szolgáltatás kicsiben indul, de a távlati tervek szerint napi 250 szállítással képesek lesznek lefedni a területen található több ezer létesítményt és otthont. A dróngyártó helyi partnere a Toyota Tsusho, az autógyártó óriás logisztikai leányvállalata lesz. Utóbbi a projekt kapcsán kiemelte, hogy a szállítási idő ezzel az eddig megszokott több óráról 30 percre csökken majd.

Szárnyalnak

Sok más hasonló területen dolgozó startuppal ellentétben a Zipline nagyon hamar el tudta kezdeni az éles, pénzügyi szempontból is releváns működést. 2016-ban indultak Ruandába és Ghánába főleg vérkészítmények szállítását biztosító kormányzati projektek, de tavaly már az amerikai Walmart kereskedelmi óriáslánccal is elindult egy pilot Arkansas észak-nyugati, hegyvidékes részén. A most bejelentett Japán munka mellett Elefántcsontpart, Nigéria, Kenya és Észak-Karolina területét érintő projektekről is aláírt megállapodásai vannak a Zipline-nak. Nem véletlen, hogy a vállalkozáshoz tavaly nyáron érkezett 250 millió dolláros tőkebevonás már 2,75 milliárd dollárra taksálta a céget. 

Az eddig 280 ezer kereskedelmi célú szállítást végrehajtó repülőgépek nem a drónoktól megszokott kvadkopteres formát kapták, hanem olyanok, mint egy kisméretű vitorlázó gép. A felszálláshoz szükséges energiát kilövősín biztosítja, míg a visszaérkezésnél egy különleges huzalos "elkapó kapu" gyűjti be a drónokat, ahogy az az alábbi videóban is látszik.

Piaci hírek

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.