Bár régóta terítéken van a téma, a városokban egyelőre nem repkednek felettünk tömegével áruszállítást végző drónok. Ennek oka nem csupán az, hogy sok helyen a légi közlekedést szabályozó rendelkezések ezt lehetetlenné teszik, hanem az is, hogy az eszközök bevetése nem feltétlenül lenne gazdaságosabb, vagy akár gyorsabb, mint a sűrűn lakott területeken jelenleg alkalmazott, hagyományos megoldások.
A helyzet viszont teljesen más azokon a területeken, ahol a lakosság elszórtan, nehezen megközelíthető helyeken él. Ezt ismerték fel idejében a Zipline alapítói is, akik 2014 óta működő cégükkel kifejezetten az ilyen régiók egészségügyi szükségleteinek az ellátására fókuszálnak.
A legfrissebb hírek szerint a cég drónjai jövő hónapban állnak szolgálatba a Goto-szigeteken. A több tucatnyi kisebb-nagyobb szigetből álló szigetcsoport Japán legnyugatibb területének számít, és értelemszerűen meglehetősen nehéz és lassú a térség szétszórva élő, nagyjából 50 ezer főt számláló lakosságát a szükséges cikkekkel ellátni.
A drónok első körben vényköteles gyógyszereket és egyéb orvosi felszereléseket szállítanak majd ottani egészségügyi intézményekbe. A szolgáltatás kicsiben indul, de a távlati tervek szerint napi 250 szállítással képesek lesznek lefedni a területen található több ezer létesítményt és otthont. A dróngyártó helyi partnere a Toyota Tsusho, az autógyártó óriás logisztikai leányvállalata lesz. Utóbbi a projekt kapcsán kiemelte, hogy a szállítási idő ezzel az eddig megszokott több óráról 30 percre csökken majd.
Szárnyalnak
Sok más hasonló területen dolgozó startuppal ellentétben a Zipline nagyon hamar el tudta kezdeni az éles, pénzügyi szempontból is releváns működést. 2016-ban indultak Ruandába és Ghánába főleg vérkészítmények szállítását biztosító kormányzati projektek, de tavaly már az amerikai Walmart kereskedelmi óriáslánccal is elindult egy pilot Arkansas észak-nyugati, hegyvidékes részén. A most bejelentett Japán munka mellett Elefántcsontpart, Nigéria, Kenya és Észak-Karolina területét érintő projektekről is aláírt megállapodásai vannak a Zipline-nak. Nem véletlen, hogy a vállalkozáshoz tavaly nyáron érkezett 250 millió dolláros tőkebevonás már 2,75 milliárd dollárra taksálta a céget.
Az eddig 280 ezer kereskedelmi célú szállítást végrehajtó repülőgépek nem a drónoktól megszokott kvadkopteres formát kapták, hanem olyanok, mint egy kisméretű vitorlázó gép. A felszálláshoz szükséges energiát kilövősín biztosítja, míg a visszaérkezésnél egy különleges huzalos "elkapó kapu" gyűjti be a drónokat, ahogy az az alábbi videóban is látszik.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak