Egy hete jelentette be Mark Zuckerberg, hogy idén megjavítják a Facebookot. Az orosz befolyásolási kísérletek, az álhírek, a gyűlöletbeszéd terjedése - csak néhány azon problémák közül, melyre (remélhetőleg) lesz megoldás idén. A közösségi hálózat akkor még talányosan fogalmazó alapítójának ígérete azonban egészen hamar szárba szökkent: immár konkrétumokat is tudunk mondani a változásokkal kapcsolatban.
Előtérbe kerül a párbeszéd
Az év első, de drasztikusnak mondott beavatkozása a hírfolyamot érinti. Ez az a pont, ahol a felhasználók a legtöbb időt töltik, jelentős részben az itt eléjük kerülő tartalom milyenségétől függ, hogy meddig böngészik a közösségi hálózatot. A Facebook számára természetesen az a jó, ha minél hosszabbra nyúlik ennek ideje. Mivel a tehetősnek mondható internetezők zöme már vagy csatlakozott a Facebookhoz, vagy hallani sem akar róla, csak úgy tudja a vállalat érezhető mértékben növelni bevételeit, ha a már meglevő ügyfeleiből sajtol ki több pénzt.
Ezt a célt szolgálja a még több megjelenített reklám. Ahelyett azonban, hogy az egy oldalra betárazott mennyiséget növelné a Facebook, és ezzel vélhetően kivívná a felhasználók elutasítását, inkább arra akarja rávenni őket, hogy minél hosszabban böngésszék oldalát, pontosabban a hírfolyamot, ahol a beágyazott reklámok, szponzori tartalmak megjelennek. Ennek eszköze lehet a most bejelentett változás.
De miről is van pontosan szó? Arról, hogy a Facebook folyton változó algoritmusai a jövőben azokat a bejegyzéseket fogják előnyben részesíteni, amik nagyobb és összetettebb felhasználói érdeklődést váltanak ki. Eddig elsősorban a like-ok száma alapján dőlt el, hogy mennyire népszerű egy poszt. Mivel ennek a számnak a pörgetéséhez elég egyetlen kattintás, azok a bejegyzések, melyek like helyett inkább hozzászólást váltottak ki az olvasókból, kissé háttérbe szorultak.
Nos, hamarosan nem fognak. A Facebook szeretné, ha a felhasználói interakció a jelenlegihez képest komplexebbé válna, azaz: a facebookozók beszélgetnének egymással.
„Nem csak szórakoztató, de az emberek hasznára is válik”
A hivatalos indoklás persze nem ennyire egyértelműen mutatja az ok-okozati kapcsolatot a bevételek és az oldalon töltött idő szerint. Zuckerberg úgy fogalmazott, hogy a felhasználók számára stresszesnek, feleslegesnek tartott (a CEO terminológiájában passzívként jellemzett) tartalmakból kevesebbet akarnak megjelentetni. "Biztosak akarunk lenni abban, hogy termékünk nem csak szórakoztató, de az emberek hasznára is válik. Fókuszt kell váltanunk" – nyilatkozta az alapító, aki nemrég kénytelen volt beismerni, hogy a facebookozás nem tesz jót a léleknek.
Felvetődik azonban a kérdés, hogy a lépés következtében nem záródik-e be még jobban a felhasználói burok, nem kerülnek-e még inkább a saját gondolataikat megerősítő, az attól eltérő véleményeket viszont kizáró virtuális térbe a közösségi hálózat regisztráltjai. A hosszú ideje zajló folyamat egyrészt eltorzíthatja a facebookozók világképét, másrészt pedig nem állítja meg a tavalyi és tavalyelőtti év egyik legnagyobb problémáját okozó álhírek terjedését. Ha ugyanis valaki pontatlan információkat tartalmazó hírt oszt meg, ami vitát generál az ismerősei között, akkor az gyakorlatilag permanens jegyet kap az érintettek hírfolyamában való megjelenésre.
És ott van a hirdetői oldal aggodalma is. Az eddigi szabályok szerint gondosan felépített reklámstratégiák újragondolására lesz szüksége sok százezer cégnek, akik megszokott erős jelenléte hirtelen megcsappan vagy egyenesen el is tűnik az őket kedvelő felhasználók hírfolyamából. Ez rövid távon minden bizonnyal negatív hatással lesz a Facebook bevételeire is. Adam Mosseri, a közösségi hálózat termékmenedzsmentjének alelnöke elismerte, hogy a folyamatos változások kapcsán egyébként is panaszkodó partnerek és a tartalomelőállítással foglalkozók a változás miatt valószínűleg idegesek lesznek.
Győztek az érzelmek
Felkészült arra is a Facebook, hogy kezdetben a döntés miatt az oldalon átlagosan töltött idő is csökkenni fog valamelyest. Ha azonban összességében nő a felhasználói elégedettség, az jót tesz az üzletnek is, vélekedett Zuckerberg. A CEO egyébként gyerekei születése után döntött úgy, hogy az üzleti élet, a kisebb-nagyobb márkák, vállalatok és más szervezetek által egyre inkább eluralt kiberteret ismét az emberi kapcsolatok irányába fogja elmozdítani.
"Fontosnak tartom, hogy Max és August felnőve úgy érezze, apjuk jót tett a világgal" – foglalta össze személyes motivációját.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak