Annyi baleset történik a mobiljukat bámuló gyalogosok miatt, hogy kidolgoztak egy védelmi rendszert. Gyalogost és autóst is figyelmeztet.

Dél-Koreában, ahol a fejlett országok közül a legmagasabb a mobilpenetreáció – egy 2017-es kutatás szerint a felnőttek 94 százalékának van okostelefonja (az USA-ban például 77 százalékuknak, Japánban pedig csak 59 százalékuknak) –, egyre nagyobb problémát okoz, hogy egyesek még gyaloglás közben sem tudnak elszakadni a mobil kijelzőjétől.

Az ilyen embereknek már van nevük is: ők a smombie-k (a smartphone és a zombie szavak összevonásából), akik már önálló Wikipedia-szócikket is kaptak. És az sem véletlen, hogy Dél-Korea lépett fel először a megfékezésükre. Ugyanis az ország nem csak az okostelefon-penetrációban áll élen a fejlett világban, hanem a halálos közúti belesetek számában is. 2017-ben (tehát amikor a magas mobilpenetrációt mérték) a halálos közúti balesetek áldozatainak 40 százaléka gyalogos volt. A balesetek egyre többször történtek gyalogátkelőhelyeken, az okok között pedig egyre gyakrabban szerepelt a mobiltelefon.

Két fronton vették fel a harcot

A helyzet olyannyira tarthatatlanná vált, hogy egy állami intézet munkatársai most kidolgoztak egy olyan rendszert, amely az autóst és a gyalogost egyaránt figyelmezteti, hogy gyalogátkelőhelyhez érkezett, és fokozottan kell figyelnie.

Egy Szöulhoz közeli városban kísérleti jelleggel vezették be az első rendszereket olyan kereszteződésekben, ahol különösen sok baleset történt. A gyalogátkelőhelyet piros, sárga és kék villódzó ledekkel világítják meg, amely jobban felhívja az autósok figyelmét arra, hogy figyelmetlen gyalogos léphet le az útra. A gyalogosok telefonjára pedig még időben riasztást küld, amely akkora, hogy letakarja a képernyőt, így nagyobb a valószínűsége, hogy a legelszántabb smombie is felkapja a fejét, és kicsit körülnéz.
 


A rendszer hőkamerákkal és radarokkal figyeli az gyalogátkelőhelyet, melyek érzékeli, ha autó vagy gyalogos érkezik a zebrához, és beindítják a figyelmeztető rendszert. Egy átkelőhely felszerelése (radarok, speciális ledek stb.) 15 millió wonba (kb. 3,7 millió forint) kerül, és ha a kísérleti program beválik, az ország egész területén felszerelik majd vele a gyalogátkelőket. Az eddigi tesztek egyébként biztatóak: a villódzó fények az autósok közel 85 százalékánál pozitívan befolyásolták a vezetési szokásokat.

Európában sem jobb a helyzet

A jelenségre már máshol is felfigyeltek. Amikor 2016-ban az USA-ban 20 éves csúcsot döntött a halálos közlekedési balesetek száma, kiderült, hogy sok esetben a mobilozás volt a baleset oka. És az is kiderült, hogy ez közel sem csak az autósok hibája, nagyon gyakran okoztak balesetet mobilozó gyalogosok is.

A bajor Augsburgban például ezért szerelték fel a zebráknál a járda szélét piros és zöld villódzó lámpákkal – lényegében levitték a közlekedési lámpát a talajra. Így akarták felhívni azoknak a gyalogosoknak a figyelmét, akik séta közben is makacsul bámulják a telefonjuk kijelzőjét, hogy leléphetnek-e az útra, vagy várniuk kell. Hasonló rendszert vezettek be Tel-Avivban is.

Kínában viszont egyes városokban nemes egyszerűséggel kijelöltek olyan sétáló sávokat, ahol a mobilozók gyalogolhatnak. És aztán ha két mobilozó összefejel, majd legfeljebb lerendezik egymás között.

A megoldás viszont valószínűleg az lenne, ha az embereket megtanítanák az okostelefon okos használatára.

Konzumer tech

Nehéz jelzőket találni az Nvidia teljesítményére

Az MI-csipek iránti keresletnek köszönhetően egy év alatt közel duplázódott a bevétel. Mindezt úgy, hogy már a tavaly ilyenkori eredmény sem volt gyenge...
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.