Dél-Koreában, ahol a fejlett országok közül a legmagasabb a mobilpenetreáció – egy 2017-es kutatás szerint a felnőttek 94 százalékának van okostelefonja (az USA-ban például 77 százalékuknak, Japánban pedig csak 59 százalékuknak) –, egyre nagyobb problémát okoz, hogy egyesek még gyaloglás közben sem tudnak elszakadni a mobil kijelzőjétől.
Az ilyen embereknek már van nevük is: ők a smombie-k (a smartphone és a zombie szavak összevonásából), akik már önálló Wikipedia-szócikket is kaptak. És az sem véletlen, hogy Dél-Korea lépett fel először a megfékezésükre. Ugyanis az ország nem csak az okostelefon-penetrációban áll élen a fejlett világban, hanem a halálos közúti belesetek számában is. 2017-ben (tehát amikor a magas mobilpenetrációt mérték) a halálos közúti balesetek áldozatainak 40 százaléka gyalogos volt. A balesetek egyre többször történtek gyalogátkelőhelyeken, az okok között pedig egyre gyakrabban szerepelt a mobiltelefon.
Két fronton vették fel a harcot
A helyzet olyannyira tarthatatlanná vált, hogy egy állami intézet munkatársai most kidolgoztak egy olyan rendszert, amely az autóst és a gyalogost egyaránt figyelmezteti, hogy gyalogátkelőhelyhez érkezett, és fokozottan kell figyelnie.
Egy Szöulhoz közeli városban kísérleti jelleggel vezették be az első rendszereket olyan kereszteződésekben, ahol különösen sok baleset történt. A gyalogátkelőhelyet piros, sárga és kék villódzó ledekkel világítják meg, amely jobban felhívja az autósok figyelmét arra, hogy figyelmetlen gyalogos léphet le az útra. A gyalogosok telefonjára pedig még időben riasztást küld, amely akkora, hogy letakarja a képernyőt, így nagyobb a valószínűsége, hogy a legelszántabb smombie is felkapja a fejét, és kicsit körülnéz.
A rendszer hőkamerákkal és radarokkal figyeli az gyalogátkelőhelyet, melyek érzékeli, ha autó vagy gyalogos érkezik a zebrához, és beindítják a figyelmeztető rendszert. Egy átkelőhely felszerelése (radarok, speciális ledek stb.) 15 millió wonba (kb. 3,7 millió forint) kerül, és ha a kísérleti program beválik, az ország egész területén felszerelik majd vele a gyalogátkelőket. Az eddigi tesztek egyébként biztatóak: a villódzó fények az autósok közel 85 százalékánál pozitívan befolyásolták a vezetési szokásokat.
Európában sem jobb a helyzet
A jelenségre már máshol is felfigyeltek. Amikor 2016-ban az USA-ban 20 éves csúcsot döntött a halálos közlekedési balesetek száma, kiderült, hogy sok esetben a mobilozás volt a baleset oka. És az is kiderült, hogy ez közel sem csak az autósok hibája, nagyon gyakran okoztak balesetet mobilozó gyalogosok is.
A bajor Augsburgban például ezért szerelték fel a zebráknál a járda szélét piros és zöld villódzó lámpákkal – lényegében levitték a közlekedési lámpát a talajra. Így akarták felhívni azoknak a gyalogosoknak a figyelmét, akik séta közben is makacsul bámulják a telefonjuk kijelzőjét, hogy leléphetnek-e az útra, vagy várniuk kell. Hasonló rendszert vezettek be Tel-Avivban is.
Kínában viszont egyes városokban nemes egyszerűséggel kijelöltek olyan sétáló sávokat, ahol a mobilozók gyalogolhatnak. És aztán ha két mobilozó összefejel, majd legfeljebb lerendezik egymás között.
A megoldás viszont valószínűleg az lenne, ha az embereket megtanítanák az okostelefon okos használatára.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak