Bizonyosan nem a nagy nevű játékfejlesztő stúdiók és kiadók diadalmeneteként kerül be a történelemkönyvek lapjaira az idei nyárutó.
A Sony szórakoztatóipari részlegének (SIE) például a megjelenést követően alig néhány napon belül kellett visszahívni az (elvben) csúcskategóriásnak minősített Concord című alkotást. A többjátékosos online lövöldözős játék ugyanis annyira gyengére sikerült, hogy az a kevés gamer is pillanatok alatt elszivárgott a szerverekről, aki egyáltalán hajlandó volt pénzt adni a programért.
A témában kiadott közlemény ugyan megpróbálja cukormázzal leöntve tálalni a vállalhatatlant, de azért így sem kell nagyon a sorok között olvasni ahhoz, hogy megértsük, mennyire nagy bukásról van szó.
Ami a döntéssel járó közvetlen anyagiakat illeti: a SIE azonnali hatállyal beszüntette az értékesítést, valamint minden eddigi vásárlónak visszatéríti az induláskor 40 dollárért kínált katasztrófa árát. Öröm az ürömben, hogy utóbbi piaci becslések szerint nagyjából csak 25 ezer embert érint, ami nagyon alacsony szám egy ilyen nagy felhajtással és befektetéssel indított cím esetében.
Az egyelőre nem világos, hogy a japánok hosszabb távon mit tesznek a 2018-ban felvásárolt Firewalk Studios nevéhez fűződő, eddig körülbelül 200 millió dollárt elégető Concorddal. Kézenfekvő volna úgy újraindítani, ahogy a jelek szerint eredetileg is kellett volna: teljesen ingyenesen, miközben a bevételt a játékon belüli szolgáltatások, digitális extrák termelik. Félő azonban, hogy ez a hajó a katasztrofális bemutatkozás miatt már elment a Sony számára.
Nem volt velük az erő
Hasonló vesszőfutásban van a szektor egy másik legendás szereplője, a többek között az Assassin's Creed sorozatot is birtokló Ubisoft. A francia családi vállalkozásként indult, de már 1996 óta tőzsdén jegyzett kiadó nincs a legjobb formában pénzügyileg, ami különösen fontossá tette az augusztus 30-án debütált Star Wars Outlaws akció-kalandjátékuk fogadtatását.
A hatalmas marketingkampánnyal megtámogatott rajt aztán annyira "jól sikerült", hogy a pénteki árfolyamhoz képest tegnap már 10 százalék mínuszban jártak a cég papírjai az amerikai tőzsdén. A játékot ugyan a kritikusok többsége tűrhetően értékelte, ám a közönség lényegesen többet várt egy olyan címtől, aminek speciális kiadásáért mintegy 100 dollárt kért a kiadó. A korai hozzáférést pluszpénzért megváltó játékosoknak pedig extrán fájhatott az, hogy egy technikai hiba miatt újra kellett kezdeni a kalandjukat a hivatalos megjelenés napján.
A Ubisoft idénre szánt két nagy dobása közül ez volt az első, így a befektetők most már csak a november 15-én megjelenő Assassin's Creed Shadowsban bízhatnak. Csak aztán nehogy abból is árnyékra vetődés legyen...
(Kép: Sony Interactive Entertainment)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak