Közhely, hogy azok az informatikai vállalatok, amelyek hardverközpontú alaptevékenységgel fordultak rá a 2010-es évekre, igen nagy erőfeszítéseket tesznek azért, hogy üzleti modelljükben megnöveljék a szoftverek és a szolgáltatások súlyát, vagy a "jövőállóság" érdekében akár egész működésüket ezekre a területekre fókuszálják. Ez az átmenet ott sem fájdalommentes, ahol máskülönben sikerrel halad az átalakulás, akiknél viszont nem hoztak eredményeket az ilyen irányú erőfeszítések, azok ma már a fennmaradásukért harcolnak.
A változások legújabb áldozata
Az Avaya Inc. az amerikai csődeljárási törvény tizenegyedik paragrafusára hivatkozó, úgynevezett "Chapter 11" típusú csődvédelmet kért, melynek célja, hogy lehetőséget teremtsen a bajba jutott szervezetek reorganizációjára. Vagyis, szemben a klasszikus csődeljárással, amikor leállítják a munkát, elküldik a dolgozókat és eladják az utolsó szöget is, amire csak vevőt találnak, a Chapter 11 értelmében a vállalat hitelei visszafizetésének felfüggesztése mellett is folytathatja a termelést, ám döntéseket csak a csődbíróság jóváhagyásával hozhat. Az anyavállalat mellett több egyesült államokbeli leányvállalatot is érint az eljárás, a nemzetközi érdekeltségeket, így a magyar leányvállalatot viszont nem.
Az Avaya már tavaly megpróbálta eladni call center üzletágát, de akkor nem sikerült megegyeznie a 4 milliárd dolláros vételárban gondolkodó befektetési alapok csoportjával. A válallat most azt közölte, hogy kisebb üzleti egységeitől továbbra is megszabadulna, innentől azonban az adósságállomány leszorítása a legfőbb célja, a részvényesek és a hitelezők szempontjából pedig nem lenne a legjobb megoldás áruba bocsátani a call centeres részleget.
A cég reorganizációjához első körben a Citigroup egyik szervezete folyósít majd 725 millió dolláros kölcsönt, hogy az Avaya kezelni tudja a fizetési határidőket lerövidítő és a hitelfeltételeket szigorító kereskedőket, akik az elmúlt hónapokban érthető módon óvatossá váltak a szállító pénzügyi körülményei miatt. Másfelől magának a csődeljárásnak is vannak adminisztratív költségei, amelyek a Reuters által megszólaltatott szakember szerint igen jelentősek lesznek az Avaya esetében.
A társaság szeptember 30-án zárt negyedik pénzügyi negyedévére 958 millió dolláros bevételt jelentett, elmaradva az előző év megfelelő időszakától. Teljes pénzügyi éve során az Avaya 750 millió dolláros nettó veszteséget termelt, 1,7 milliárdos vállalati nyugdíjtartozás és összesen 6,3 milliárd dolláros adósságállomány mellett.
Az eddigi legnagyobb gödörben
A számítógépes hálózatokat, telefonos szolgáltatásokat és call center technológiákat szállító Avaya még 2000-ben vált le a Lucent Technologies-ról, hogy aztán két év múlva, a dotkom lufi kidurranását követően majdnem beleálljon a földbe. Az akkori válság mégis csak kisebb megingásnak bizonyult, sőt 2007-ben kockázatitőke-befektetők egy csoportja 8,2 milliárd dollárt adott a cégért.
2011-ben az Avaya egymilliárd dolláros részvénycsomagot vitt újra a tőzsdére, ami az ajánlattételből kiindulva ötmilliárdos cégértéket jelzett, a bevételt pedig akkori bejelentésük szerint hosszú lejáratú adóságállomány rendezésére kívánták felhasználni. 2016 májusában aztán kiderült, hogy a 2007-es befektetők, a Silver Lake Partners és a TPG Capital már szabadulnának a vállalattól, felértékeltetve annak egyes részlegeit; a csődvédelem lehetőségét először tavaly novemberben szellőztették meg, amikor még 6-10 milliárd dollár közötti áron értékesítették volna a call center divíziót.
Az Avaya hazai leányvállalata 1990-ben alakult, a jelenleg másfél milliárd forintos jegyzett tőkével működő Avaya Magyarország Kft. az előző évet 6 milliárd fölötti árbevétel mellett 50-100 millió forint közötti adózott eredménnyel zárta. A cég nagyságrendben 120 embernek ad közvetlenül munkát.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak