Több mint 6 milliárd dollárnyi befektetés áramlott idén az OpenAI legnagyobb riválisához, a mindössze 2021-ben alapított Anthropichoz, igaz, egy része egyelőre csak kötelezvény formájában. Miután szeptemberben az Amazon 4 milliárdnyi befektetést ígért be, most a Google is mellé tett 2 milliárd dollárt.
A Google befektetése hasonló az Amazonéhoz: hosszú távú finanszírozásról szól, melynek egyelőre csak az első 500 millió dolláros részletét kapja meg a vállalat. A további 1,5 milliárd dollár ütemezéséről azonban közelebbit nem lehet tudni, többek között azt sem, hogy milyen feltételek teljesülése esetén és mikor juthat hozzá az Anthropic. Egyes források szerint a Google ügyesen alkudott: a befektetés egy jelentős részét ugyanis a startup eleve nála fogja elkölteni felhős kapacitásokra. (A Microsoft is hasonló feltételekkel állapodott meg az OpenAI finanszírozásáról.)
A Google-nek ez már a második köre: áprilisban 300 millió dollárért szerzett a startupban 10 százalékos részesedést. Ehhez jött májusban 450 millió egy befektetési konzorciumtól.
Mivel a potens generatív mesterséges intelligencia modelleket fejlesztő cégekhez egyelőre szinte számolatlanul áramlanak a dollár százmilliók a konkurens big techektől, sokan már az MI-piacon is proxy-háborút emlegetnek, ahol igazából nem az MI-cégek versengnek egymással, például az OpenAI és az Anthropic, hanem utóbbin keresztül a most paraszthajszállal jobban álló Microsoftot akarja lenyomni az Amazon és a Google.
Érthető, hogy a big techek keményen küzdenek az MI-cégekért. A piacon szinte mindenkinek az a meggyőződése, hogy az LLM-ek (large language model) az üzleti modelleket is felforgatják, és lényegében bármely jövőbeni technológiai platform kulcselemei lesznek. Ergo: akinek nincs ilyen, az lemarad.
A surranópályán haladásnak is vannak előnyei
Az Anthropicnak van egy fontos előnye az OpenAI-val szemben (ahonnan az Anthropic-alapítók is érkeztek): már nem kellett megfutniuk a "populáris" köröket, hogy a témát bevigyék a köztudatba. Így tudtak a vállalati megoldásokra koncentrálni, ami viszont olyan befektetők számára is vonzó, mint a Zoom és a Salesforce, melyek szintén beszálltak a startup finanszírozásába.
Az ilyen fejlesztések kevesebb ember számára érdekesek, de az Anthropic menedzsmentje szerint hosszú távú üzleti modellt csak professzionális MI-szolgáltatásokra lehet építeni. (Az OpenAI küzd is ezzel a problémával, habár a bevételei a tervezettnél gyorsabban nőnek.) A vállalat chatbotját, a Claude 2-t egyébként olyan ügyfelek használják, mint a Slack vagy a Quora.
A hírek szerint az Anthropic elsősorban modelljei fejlesztésére és tanítására fordítja majd a szakaszosan érkező milliárdokat. Állítólag az Anthropic 2024 végéig egymilliárdot tervez költeni a következő generációs modellje, a Claude-Next megépítésére.
Az Anthropic fejlesztéseinek eddig kifejezetten jó volt a szakmai visszhangja. Egy független tesztplatform szerint jelenleg a Claude 2 a legmegbízhatóbb chatbot, amely pontosan felméri "képességei" határait, és csak olyan kérdésekre válaszol, amelyekre a képzése kiterjed.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak