Az összeesküvés-elméletek hívei akár a Google vezérkarát is sejthetnék a világjárvány hátterében, mivel a keresőóriás a Covid-19 berobbanása óta sorozatban hozza a jobbnál jobb negyedéveket. A cég anyavállalataként funkcionáló Alphabet friss jelentése sem törte meg ezt a trendet.
Business as usual
A kedden publikált, harmadik negyedévre vonatkozó számok között nagyítóval sem lehet nagyon olyat taláni, ami különösebb aggodalomra adna okot. A vállalatbirodalom együttes forgalma elérte a 65,1 milliárd dollárt, ami több mint 40 százalékkal pipálja le az egy évvel korábbi (amúgy az azt megelőző évekhet képest szintén történelmi nagyságrendű) bevételt. Ha ez nem volna elég, az Alphabet negyedéves forgalma még az egyébként bizakodó előzetes elemzői várakozásokat is túlteljesítette nagyjából 2 milliárd dollárral.
Az továbbra sem kérdés, hogy az igazi pénzt a Google keresője és az aköré felépített hirdetési ökoszisztéma hozza. Ezek (beleértve a YouTube-on futó hirdetéseket is) a szeptember végén zárt periódusban több mint 53,1 milliárd dollárt hoztak a konyhára. Ez a tavalyi hasonló időszak eredményével összevetve egyébként megfelel az összvállalati növekedési ütemnek.
Ami viszont ennél az ütemnél is kicsit jobban zakatolt, az a cég cloudos üzletága. A részleg forgalma majdnem elérte az 5 milliárd dollárt, így ha nem is látványosan, de folyamatosan növekedik a részesedése az összvállalati bevételi tortából. A 45 százalék közeli éves forgalomnövekedés ugyanakkor csak arra volt elég, hogy a korábbi években rendre felhalmozott veszteségek ezúttal mérséklődjenek. Az üzemi eredmény soron ezúttal 644 millió dollárnyi mínusz látszik a Google Cloudnál, ám ez lényegesen kedvezőbb, mint a tavaly ilyenkor produkált bő 1,2 milliárdos veszteség.
Arra sem lehet panasz, ami a negyedév végén a kasszában maradt. Az Alphabet nettó profitja majdnem 19 milliárd dollárra hízott. A közel 70 százalékos erősödés egy részvényre vetítve egy cent híján 28 dollárt jelent. Ehhez képest az előzetes szakértői becslések átlaga nem érte el a 23,5 dollárt sem, azaz a cégcsoport ebben a tekintetben is felülteljesített.
Érdekes módon egyébként mindez egyáltalán nem hatotta meg a befektetőket. A vállalat papírjai a negyedéves jelentést követően, ha nem is jelentős mértékben, de lefelé mozdultak.
Apple-álló bevételek
Az üzleti jelentéseket szokásosan kísérő befektetői konferenciahívás során téma volt az Apple által tavasszal bevezetett, a hirdetők életét megkeserítő új adatvédelmi szabályzat is. A felhasználók követését iOS-eszközökön megnehezítő rendszerre az elmúlt napokban a Facebook és a Snap is panaszkodott, mivel az negatívan érintette a vállalkozások aktuális bevételeit. A szintén tegnap jelentő Twitternél viszont a várakozásokhoz képest mérsékeltebb volt ez a hatás.
Ami az Alphabetet, praktikusan a Google-t érinti, a rivális akciója összességében nem kavart be nagyon az üzleti folyamatokba. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a vállalatcsoport lényegesen több lábon áll, mint mondjuk a szinte csak reklámokból élő Facebook. Másrészt viszont a Cupertinóban bevezetett szigorítás pozitívan hatott a Google Android mobil operációs rendszere köré épített ökoszisztémára.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak