A Vezető Informatikusok Szövetsége rendszeres fórumot indít CIO-knak a Bitporton. Számtalan nemzetközi szaklap foglalkozik a szakma problémáival, mégis fontosnak érezzük, hogy legyen egy felülete az itthon dolgozó szakembereknek, hogy a helyi problémák és tapasztalatok is kaphassanak publicitást. Mért tartjuk fontosnak ezt?
A digitális világ alapvető természete, hogy az információ bárhol, bármikor és a keletkezését követően minél gyorsabban eljuthasson bárkihez. Ezzel lehetővé teszi az emberi faj folyamatos tanulását, ami az alkalmazkodás egyik feltétele. Hadd idézzem fel Charles Darwin talán legismertebb mondását: „It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.” Azaz nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legjobban tud alkalmazkodni a változásokhoz.
Az alkalmazkodásnak pedig az egyik fontos – ha nem a legfontosabb – eszköze a tudásmegosztás, amely gyorsíthatja a változások feldolgozását, azaz javítja az alkalmazkodóképességünket.
A digitális átalakulás tanulás is
Manapság különösen felértékelődött az, hogy mely vállalat hogyan tud alkalmazkodni, hiszen a magyarországi cégeknél is elkezdődött a digitális átalakulás. Habár ebben a hazánkban jelen lévő multinacionális nagyvállalatok járnak az élen, folyamatosan zárkózik fel a kkv szektor is.
Ennek a folyamatnak a gyorsasága, az új technológiák adaptálásának sikeressége már csak azért is kulcskérdés, mert egyre több magyar vállalat lép ki a nemzetközi piacra – sokszor egy-egy új technológia szakértőjeként –, amely egyébként tovább serkenti a hazai változást.
Ez óhatatlanul hat a magyarországi CIO-közösségre is. Bár a hazai piac kicsi, és jó ideig inkább a helycserés változások jellemezték a szakmai közösséget, az utóbbi néhány évben látványosan megjelent a fiatalabb generáció is az informatikai vezetői pozíciókban. Ők azok, akik már ebbe az „informatizált” világába születtek, természetes közegük az internet, természetes számukra szinte minden digitális eszköz.
Szerepük nagyon fontos, hiszen szemléletük hat majd a vállalatokra is, és gyorsítja-gyorsíthatja a digitális átalakulás folyamatát.
Ismét változik a CIO szerepköre...
A CIO-k szerepe gyökeresen megváltozott az elmúlt években – és nem először, mióta ez a pozíció létezik. Ezt azonban el kell fogadni, hiszen a világ is változik. A fejlődés gyorsulása és az informatika teljes kommercializálódása fenekestől forgatta fel a vállalatok korábban bevált működési modelljeit.
A CIO-k elsődleges feladata éppen ezért a jövőben sokkal inkább az lesz, hogy lehetőségeket teremtsenek a kívülről megszerezhető tudások és szolgáltatások nagyvállalati rendszerekbe történő integrációjára, amivel párhuzamosan háttérbe szorulnak a belső szolgáltatásfejlesztések. Ez azonban új szemléletet kíván, és új feladatokat is hoz létre. Meg kell nyitni az eddigi zárt rendszereket, hogy a vállalati szolgáltatások közelítsenek a hétköznapi életben megszokottakéhoz. Ezeknek a hatékony és biztonságos kialakítását a CIO-nak már nem a legfőbb tudás birtokosaként, hanem amolyan „karmesterként” kell irányítania. Olyan vezetőnek kell lennie, aki megtalálja a különböző hangszerek (eszközök) közötti összhangot, és képes azt stratégiailag finomhangolni is.
A feladat végső soron már nem az IT irányítása, hanem a fogyasztói igények minél gyorsabb és hatékonyabb kielégítése – természetesen továbbra is minél alacsonyabb költségek mellett.
Ez határozza meg a jövőképet is
És hogy ennek tükrében mi foglalkoztatja ma a CIO-kat? Olyan szakmai és személyes kérdések, melyek azonban szorosan összefüggnek.
A legfőbb kérdés valószínűleg, hogy maradnak-e a vállalat IT-szervezetének élén, vagy üzleti területről érkező új funkciók kicsavarják kezükből a marsallbotot. A különböző digitális CxO funkciók megjelenésével ugyanis reális lehetőséggé vált, hogy az IT decentralizálódik – számtalan erre utaló jel van, például az árnyék IT terjedése –, azaz több kézbe kerül a vállalati IT-igények kielégítésének irányítása. Sok helyen ugyanis már közel sem a mély technikai tudás a fontos: a feladat ugyanis a digitális világ bárki számára elérhető/megérthető szolgáltatásainak kiaknázása az üzleti dinamika növeléséhez.
De meg tud-e újulni a CIO? Tud-e az üzlet fejével gondolkodni? Vagy máshonnan nézve: technikai felkészültségét át tudja-e fordítani üzleti versenyelőnnyé? Át tudja-e alakítani vállalata IT-szervezetét úgy, hogy a jól képzett techikből az üzleti folyamatok és igények professzionális kiszolgálójává váljon? Van-e erre az átalakításra elég ideje és támogatása? És a legfőbb kérdés: képes-e a megújulásra?
A fórummal a megújulásban szeretnénk segíteni.
Sokkolja a magyar cégeket, hogy ilyen támogatás is létezik
Mennyibe kerülhet, hogy a hoszting szolgáltató éjjel-nappal 60 másodpercen belül felvegye nekünk a telefont, és vezető rendszergazdái azonnal foglalkozzanak a problémánkkal? A vshosting~ szerint nem is biztos, hogy annyira sokba.