A Bitport kilencedik alkalommal rendezte meg őszi CIO Budapest konferenciáját, mely a kétnapos tavaszi CIO Hungary mellett újra alkalmat teremtett Magyarország legfelkészültebb informatikai vezetőinek eszmecseréjére.

Két év járványügyi kényszerszünet után tért vissza a Bitport CIO Budapest konferenciája, melynek célja ezúttal a mögöttünk álló izgalmas és nehéz korszak feldolgozása, illetve az informatikára váró, nem kevésbé izgalmas és nehéz korszakra való felkészülés volt. A technológia segíthet igazodni a kihívásokhoz, de kulcskérdés az implementáció, így a CIO Budapest ezúttal is a technológiák napi gyakorlatban való felhasználására koncentrált, esettanulmányok és a digitális transzformáció jó gyakorlatait képviselő, sikeres projektek bemutatásával.

Az eseményt Fritsch Róbert, a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetségének (mVISZ) elnöke nyitotta meg, aki végigvette mindazokat a válságokat, amelyek a 2000-es évektől kezdve az informatikára is jelentős hatással voltak. Ezek között természetesen megkerülhetetlenek a szeptember 11-ei terrortámadások, amelyek következtében a korábbinál sokkal nagyobb hangsúly került a biztonságra és a hírszerzési technológiákra, de ott volt a 2008-as globális pénzügyi válság és a világjárvány is, amit most az energetikai válság és a küszöbön álló recesszió követ.

Az mVISZ szerint ez utóbbiaknak nem lesz olyan drámai hatása az informatikai területre, mint a 2008-as krízisnek, mivel ma már a döntéshozók is jellemzően az üzleti stratégia megvalíósításának alapját látják az IT-ban, nem pedig egy sokadik költségközpontot. Azonnali kihívás viszont az új munkavégzési modellek hosszú távú támogatásának kialakítása, és ahogy az a fentiekből is kiderült, a sok új szoftver és informatikai megoldás mellett az IT fontos feladata lett a meglévő eszközök hasznosítása, szemben az integrációs és konszolidációs projektek folyamatos halmozásával.

Mesterséges intelligenciával hangolódtunk

A 2022-es CIO Budapest konferencia keynote előadója Schin Lotár, az OTP Bank AI CoE vezetője volt, aki a mesterséges intelligencia és a nagy teljesítményű számítástechnika területére nyújtott bepillantást Nyelvi mesterséges intelligencia egy számokra épülő szektorban címmel. Mint kiderült, az OTP jelentős erőforrásokat fordít egy speciális magyar nyelvi MI-modell megalkotására. Schin Lotár prezentációjában sorra vette, hogy melyek egy pénzügyi szaknyelvre kialakított magyar nyelvi modell kihívásai, hogyan lehet nagyobbra növelni a tanításra használható szövegkorpuszt, és hogyan befolyásolják az MI-modellek képességei a domainspecifikus tanítást.

A mesterséges intelligencia tulajdonképpen bármire betanítható, ha ehhez rendelkezésre áll elegendő mennyiségű és minőségű adat – ebből a szempontból a szöveges feldolozás egyelőre előnyben van a hanggal szemben, a magyar nyelv pedig érthető okokból külön nehézségeket támaszt a jó minőségű modellek építésében. Az adatgyűjtés nehézségei egyébként egész Közép- és Kelet-Európára jellemzőek, így a 11 országban működő OTP bank már máshol is tervezi az együttműködéseket a NLP-modellek támogatására. Erre már csak azért is szükség van, mert a nyelvre vonatkozóan a banki adatok önmagukban túl strukturáltak és szűk körűek.

Az előadás különösen érdekes része volt, hogy bizonyos kérdésekre egy MI-modell által generált válaszokat idézett, amelyek alapján a gépi intelligencia kiválóan tudta kezelni a felvetések kontextusát. Akármilyen meglepő lehet, de a mesterséges intelligencia a banki területen is lényegesen hozzájárulhat az ügyfélszolgálat hatékonyságához, az ügyfélszerzéshez, az ismétlődő tevékenységek kiváltásához és általában a munkavállók hatékonyságának növeléséhez. Az NLP-modellek a sok numerikus adat feldolgozásában is segítenek, legyen szó az ügyfelek jobb megértéséről vagy a csalások felismeréséről.

Bár a betanításuk sok időbe kerül és folyamatos költségekkel jár, hosszú távon időt és pénzt is lehet spórolni a nagy nyelvi modellekkel és a képességek fejlesztése során szerzett tapasztalatokkal. Az emberi kapacitásokhoz a generális MI még nem mérhető, de az már nem igaz, hogy a modellek csak egy-egy speciális feladatra lennének alkalmasak. Jelentőségük elsősorban az ügyfelek támogatásában mutatkozik meg, mivel a döntéshozatali szinten az emberek egyelőre jobban dolgoznak a valószínűségekkel. A sokat emlegetett black box jelenségről és az elszabadult alkalmazásokról szólva azt is fontos tudni, hogy az MI kontrollálható, és a "mindent megértő MI" semmiképpen sem az az MI, amelynek a válaszaira támaszkodunk kellene a speciális helyzetekben.

Beszámolónkat folytatjuk a november 9-én zajló CIO Budapest konferenciáról!

Piaci hírek

Rövid nekibuzdulással zökken ki a gödörből a telefonpiac

A tavalyi mennyiséghez képest idén várhatóan 6,2 százalékkal több okostelefont szállíthatnak le globálisan. Ez rá is fér az előző két évet hátramenetben töltő szektorra.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.