Harmadik éve folyik az a per, melyet az amerikai igazságügyi minisztérium és az USA 11 állama indított az Alphabet ellen. A felperesek azzal vádolják a vállalatot, hogy visszaélt az online keresési szolgáltatások és az azokhoz kapcsolódó hirdetések piacán meglévő monopóliumával, potenciális versenytársait jogellenesen kiszorította, a platformján pedig saját megoldásait kivételezett helyzetbe hozta.
A csütörtöki tárgyalási nap érdekességét a Samsung Electronics kockázatitőke-részlegének egy korábbi vezetője szolgáltatta. Patrick Chang hét évig dolgozott a Samsung Nextnél, 2018-tól a részleg vezetőjeként. A cégtől 2021-ben távozott szakember vallomásában elmondta: próbálta elérni az anyavállalatnál, hogy a mobilokra ún. deep linking technológián alapuló megoldásokat fejlesztő Branch Metrics kínálatát tegye elérhetővé a Samsung telefonokon. Csakhogy volt egy kis probléma: a Branch megoldásai lehetővé tették az alkalmazásokon átívelő, sőt az internetre kimenő keresést is. Ezért a Google jó érzékkel közbelépett, és nyomást gyakorolt a Samsungra, hogy ne kerüljenek fel a telefonokra a Branch szolgáltatásai.
A Google ügyvédei a vallomást ellensúlyozandó arról faggatták Patrick Changot, hogy nem lehetséges-e másféle magyarázat erre? Például az, hogy a megoldás nem működött jól, és kevés felhasználó kattintott a Branch által kínált linkekre.
10 milliárdokért megvett piac
A Samsung Next volt vezetője által elmondottak rímelnek a Branch Metrics alapítója és akkori CEO-ja, Alexander Austin korábbi vallomására. Austin egy szeptember végén tartott tárgyalási napon azt mondta, hogy szoftvereikből kénytelenek voltak kivenni bizonyos funkciókat annak érdekében, hogy a Google ne akadályozza meg, ha vezeték nélküli szolgáltatókkal és okostelefon-gyártókkal akarnak üzletet kötni. Garantálniuk kellett például, hogy a keresések az alkalmazásokon belül maradjanak, és soha nem nyúlnak ki az internetre.
A Google-t azzal is vádolják, hogy bevételmegosztási megállapodások keretében évente mintegy 10 milliárd dollárt fizetett az okostelefon-gyártóknak, köztük a Samsung Electronicsnak, valamint a vezeték nélküli szolgáltatóknak, ha beleegyeznek abba, hogy a Google Search lesz a mobilok alapértelmezett keresője. Az Apple ennél drágábban adta ezt a lehetőséget: már a per egy 2021-ben tartott fordulóján kiderült, nagyjából évi 15 milliárd dollárjába került a Google-nek, hogy monopolhelyzetbe kerüljön keresőjével az iPhone-okon.
A perben előkerült ezzel kapcsolatban a Samsung egyik vezetőjének a belső e-mailje is, amelyben arra panaszkodik, hogy a Google egyszerűen megveszi a partnereit, hogy kiszorítsa a vetélytársait.
A Google szerint üzleti gyakorlata nem sért törvényeket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak