Azt korábban is sejteni lehetett, hogy a Google nem aprópénzért kapja meg a kívételes elbánást az Apple eszközein, most azonban egy nyilvánosságra került pénzügyi elemzésből az is kiderült, hogy nagyságrendileg mekkora summáról van szól.
Felbecsülhetetlen érték?
A szóban forgó kiemelt státusz azt jelenti, hogy az iPhone-okon, iPadeken és Maceken futó Safari böngészőben alapbeállításként a Google keresője fut. Hogy kicsit képbe helyezzuk, milyen hatalmas felhasználói bázist jelent: az Apple vezetőjétől származó idén januári információk szerint a cégnek már több mint 1 milliárd aktívan használt telefonja és összesen bőven több mint másfél milliárd eszköze működik világszerte.
Egy befektetőknek szánt tájékoztató szerint mindez idén 15 milliárd dollárjába kerülhet a Google-nek. A felfoghatatlanul nagy összegről összehasonlításképpen talán csak elég annyit megjegyezni, hogy nagyjából megfelel a 2020-as magyar GDP tizedének. Ráadásul az elemzést szerint az Apple töretlen menetelésével párhuzamosan a keresőhelyért járó "fejpénz" is durván emelkedik. A különböző üzleti anyagokból kinyert információk alapjan a szakértők szerint tavaly ugyanezért még "csak" 10 milliárd körül fizetett a Google, jövőre viszont már 18-20 milliárdot is elérheti a tranzakció értéke.
Keresni sem lehet jobb üzletet
A Google a keresések mellett elhelyezett hirdetésekből nőtte ki magát mára a világ egyik legnagyobb gigavállalatává (az anyavállalatként funkcionáló Alphabet értékét jelenleg 1900 milliárd dollár körülire taksálják), így nem véletlen, hogy ilyen elképzelhetetlen pénzeket is képes kifizetni terméke védelmében.
Az együttműködés ráadásul mindkét fél számára hasznosnak bizonyul, hiszen bármilyen nagyra is nőtt az Apple, ezért a pénzért szinte semmit nem kell tennie, miközben az összeg az éves profit nagyjából ötödét-hatodát jelenti. A másik oldalon pedig még több indok van az együttműködésre, hiszen a Google keresőforgalmának tetemes része (egyes becslések szerint ma már akár a teljes forgalom fele) származik az Apple-vel kötött üzletből.
Bizonytalan jövő
Ennek a szimbiózisnak azonban akár vége is lehet előbb vagy utóbb. Az egyik rizikófaktort maga a megállapodás jelenti, mivel azt sokan a versenyt korlátozó illegális húzásnak tekintik. Utóbbiak közé tartozik az amerikai igazságügyi minisztérium is, amely múlt ősszel kezdeményezett eljárást a keresőóriással szemben. A minisztérium álláspontja szerint a Google az online keresési szolgáltatások és az azokhoz kapcsolódó hirdetések piacán meglévő monopóliumát jogellenesen használja arra, hogy a potenciális versenytársakat elnyomja, illetve arra, hogy a platformján saját megoldásait kivételezett helyzetbe hozza. A per egyik kiemelt eleme az Apple-lel kötött kizárólagossági megállapodás, amelyet a kommentárok szerint nehéz lesz megvédeni a tárgyaláson.
A nagy összeborulást ezen kívül az Apple sikere is veszélyezteti. Hiába fut át Cupertino eszközein a legtöbb keresési kérés, a fokozatosan és durván emelkedő éves költség lehet, hogy egy idő után már a Google-nél is eléri azt a szintet, amire azt mondják: eddig, és ne tovább. Elemzők szerint ezért az is elképzelhető, hogy a vállalat megpróbálja majd lealkudni a díjat az Apple-nél, vagy akár az is, hogy teljesen kilépnek az együttműködésből. Utóbbira egyébként akár a tavaly indított gigaper alakulása is rákényszerítheti a Google-t.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak