Kevesebb pénzt kaszálna azon, ha ügyfelei más gyártók szolgáltatását vásárolják meg a Google Cloud Platform piacterén.

Óriási mértékű jutalékcsökkentésre készül a Google Cloud Platform (GCP) piactere. A CNBC értesülései szerint a vállalat a korábbi 20 százalék helyett csak 3 százalékot kér majd a bevételből, ha az ügyfelek más gyártók szoftvereit vásárolják meg a GCP piacterén.

A Google-nek ez a legújabb kísérlete, hogy feljebb lépjen a felhőszolgáltatók örökös harmadik helyéről, és versenyképesebbé tegye a szolgáltatásait. (A Canalys szerint a GCP a második negyedévre egyébként 1 százalékponttal tudta növelni piaci részesedését, de az elért 8 százalék még így is messze elmarad a piacvezető AWS 31, illetve a Microsoft Azure 22 százalékától.) A jutalék csökkentését a CNBC Thomas Kurianhoz, a Google Oracle-től 2019-ben leigazolt felhős vezetőjéhez köti. A GCP azóta intenzívebben igyekszik meggyőzni a független szoftvergyártókat, hogy termékeiket a Google felhőjében értékesítsék.

A Google szóvivője a csökkentés mértékét nem, de azt megerősítette a CNBC-nek: valóban dolgoznak a Marketplace díjstruktúrájának módosításán, hogy javítsák a GCP versenyképességét.

A Microsoft indította el a lavinát

Az elmúlt időszakban a végfelhasználói és üzleti termékeket kínáló alkalmazásboltok is csökkentették az áraikat, hogy vonzóbbá tegyék magukat a független szoftvergyártók számára. A nyár elején a Google 30-ról 15 százalékra csökkentette a Play Store-on keresztül történő vásárlásokból származó bevételek után fizetendő jutalékot, amennyiben a partner forgalma nem éri el az évi egymillió dollárt. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkor már körvonalazódott egy gigaper a Play Store versenykorlátozó gyakorlata miatt.)

Ami az üzleti alkalmazásokat illeti, ott a Microsoft indította el a lavinát: júliusban 20-ról 3 százalékra csökkentette az Azure-ban értékesített független szoftvergyártók eladásai után fizetendő jutalékot. Ezt azzal indokolták, hogy kizárólag a piactér működtetésével kapcsolatos költségeket (platform fejlesztése, működtetése, elszámolás, számlázás stb.) számítják fel. Az elsődleges ugyanis az ökoszisztéma bővítése.

A Microsoft más téren is komoly árcsökkentést hajtott végre: 30-ról 12 százalékra csökkentette a Windows alkalmazásboltjában a játékeladások jutalékát. Azzal is komoly nyomást helyezett a Google-re, hogy a Windows 11-en az androidos appok az ígéretek szerint natív windosos alkalmazásként futnak. Ráadásul az Amazon Appstore, amely az androidos appok bőséges választékát kínálja, ugyancsak része lesz a Windows 11-gyel érkező új Microsoft Store-nak. A Microsoft egyébként tegnap jelentette be, hogy még radikálisabban nyit: az Apple-lel súlyosan összekülönböző Epic Games kínálata szintén a Microsoft Store része lesz.

Hasonló feltételeket szab az Apple is. Utóbbi vállaltnál az hoz komolyabb változást, hogy az Epic Gamesszel folytatott pereskedés nyomán az USA-ban engedélyezni kényszerülhet az alkalmazásfejlesztőknek alternatív fizetési rendszerek használatát az Apple Store-ban kínált appjaikban.

Mint a CNBC felhívja a figyelmet, sokat kell tennie a Google-nek felhős piactere vonzóbbá tételéért. Bár sok neves szoftvercég termékei megtalálhatók benne (Confluent, Elastic, MongoDB, Twilio stb.), számos fontos gyártóé viszont nem, melyek például a piacvezető AWS piacterén ott vannak (Accenture, Equifax, FactSet, Freshworks, HPE, Xilinx stb.). Utóbbi szolgáltató egyébként most kb. 5 százalék díjat számít fel, amivel évente 1-2 milliárd dollár bevételt termel. (Ezeket a becsléseket az Amazon nem erősítette meg, de nem is cáfolta.)

Sok mindenben úttörő volt, mégsem muzsikál jól

Annak ellenére, hogy a felhő fogalmát a Google révén ismerte meg a szélesebb közvélemény (Gmail, egyszerűbb irodai alkalmazások stb.), a GCP nem vált az Alphabet profittermelő részlegévé. (Szolgáltatásként először az Amazon kezdte kínálni üzleti ügyfeleknek 2002-ben fejlesztői platformként.) Sőt! Az a hír, ha sikerült csökkenteni a veszteségét. 2020 elő negyedévében még 1,7 milliárd dollár volt a szegmens működési vesztesége. Ezt sikerült idén az első negyedévben egymilliárd alá, a második negyedévben pedig 4,6 milliárd bevétel mellett 600 millió alá szorítani.

Ahhoz azonban még sok apró lépést kell tennie Thomas Kuriannak és csapatának, hogy az eredmény pozitívba forduljon, és még többet a piaci részesedés látványos növeléséhez.

Cloud & big data

Hallgatólagosan gyorsul a hordozható eszközök piaca

Az IDC friss jelentése szerint az idei harmadik negyedévben 10 százalékos forgalomnövekedésnek örülhettek a wearables szegmens szereplői. Igaz, nem mindegyikük mosolya lehet őszinte...
 
Hirdetés

Viszlát, nyolcórás munkarend!

A járvány miatti kényszerű lezárások új alapokra helyezték a munka világát is, ami már nem lesz olyan, mint azelőtt.

A cloud computing fontos ígérete, hogy pontosan tervezhetővé teszi az IT költségeit. Akkor miért nem annyi hónap végén a számla, amennyit beterveztünk?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.