A cloud alapú infrastruktúra-szolgáltatások 2020 negyedik negyedévében már majdnem 40 milliárd dolláros forgalmat jegyeztek világszerte, ami éves szinten 39 százalékos, az előző három hónaphoz képest pedig 10 százalékos növekedésnek felelt meg. A távmunka és a távoktatás széles körű elterjedésével ez minden idők legnagyobb negyedéves bővülése volt a bevételek összegszerű növekedését tekintve, amihez a különféle korlátozások miatt nagyban hozzájárult az online játékos vagy zenei szolgáltatások iránti igény felfutása is.
A Canalys nemrég közzétett jelentése az előző év egészét nézve 142 milliárd dollár körüli összes bevétellel számol ezen a területen, ami ugyancsak elképesztő fejlődést jelent a 2019-es 107 milliárd dollárhoz képest. A forgalomból és az egyre szélesebb körű felhasználásból sokat profitáltak az eleve felhős üzleti és szolgáltatási modellekkel működő vállalatok, gondoljunk mondjuk a Zoom videokonferencia-rendszerének villámkarrierjére.
Nem sokkal a piackutató elemzésének kiadását követően jöttek ki a három legnagyobb felhőszolgáltatással, az AWS-szel (Amazon), az Azure-rel (Microsoft) és a Google Clouddal (Alphabet) kapcsolatos pénzügyi eredmények is, amelyek ugyancsak rekord eladásokról szóltak az október-decemberi időszakban, bár bizonyos szegmensekben lassult a korábban mutatott növekedésük. Az AWS például úgy produkált 28 százalékos növekedést, hogy tavaly ilyenkor még 34 százalékról számolhatott be – igaz, akkor a növekedés bázisa is ennyivel alacsonyabb volt.
Előkerülnek a félbehagyott projektek is
Az Amazon felhős részlege ezzel együtt is jó úton halad, hogy egy 50 milliárd dolláros éves forgalommal működő üzletté nője ki magát, amelynek már legutóbbi, 2,78 milliárd dolláros negyedéves profitja is meghaladja sok más felhőszolgáltató éves bevételét. A nagyságrendet jól érzékelteti, hogy ezzel az AWS annyi (vagy akár több) pénzt termel, mint az SAP és a Salesforce.com együttesen, és az anyavállalat, az Amazon összes profitjának fele ezúttal is már a cloud szolgáltatásokből származott.
Az AWS 32 százalékos globális piaci részesedése mellett a Microsoft Azure 20 százalékot tudhatott a magáénak a negyedik negyedév végén, míg a Google Cloud 7 százalékon áll, nem sokkal a 6 százalékos Alibaba előtt. A Google egyébként 58 százalékos, míg a kínai szolgáltató 54 százalékos éves növekedéssel zárta 2020 utolsó három hónapját, az utóbbi pedig továbbra is vezető szerpet tölt be a Kanát is magában foglaló ázsiai-csendes-óceáni régióban.
A Canalys megállapítja, hogy nem kis részben a világjárvány következményeként, de a vállalatok egyre nagyobb magabiztossággal rendelnek forrásokat a digitális üzleti transzformáció mellé. A 2020 elején tömegével elhalasztott, nagyszabású projektek most, egy évvel később újra prioritássá válnak.Ebben a vezető szerepet aktuálisan a gyógyszeripar, az egészségügy és a pénzügyi szolgáltatások játsszák, de még a legnehezebb helyzetben lévő ágazatokban is megfigyelhető, hogy az újabb bevételi csatornákat keresve hajlamosabbak beruházni a cloud technológiákba.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak