A Waymo éles körülmények között dolgozó autójának nehéz napja volt. Az önvezető rendszer képtelen volt kezelni a sávterelő bóják jelentette "extrém" forgalmi helyzetet.

A Google mellékes projektjeként induló, majd a vállalat átszervezését követően az Alphabet anyavállalat szárnyai alá vett Waymo az egyik legígéretesebb szereplője az önvezető közlekedés még éppen csak csírázni kezdő szegmensének. Ennek ellenére a cég autója a minap ékes bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy mennyire messze van a világ a teljes autonómia elérésétől. Minimum egy bójányira.

Ki látott már ilyet?

Az arizónai Phoenix városában már évek óta zajlanak különböző fokú és léptékű tesztek a Waymo egyre fejlettebb képességekkel rendelkező flottájával. A vállalat a fejlődést látva tavaly ősszel döntött úgy, hogy kibővíti a szolgáltatásba bevontak körét. Először a korai felhasználók hozhatták rokonaikat, ismerőseiket, majd nem sokkal később már bárki letölthette az alkalmazást, amellyel a Waymo emberi sofőr nélkül érkező taxiját lehet hívni, ha futurisztikus fuvarra vágynánk.

A nagy kitárulkozásnak azonban megvannak a hátrányai. Például az, hogy nem csak titoktartási nyilatkozatot aláíró önkéntes jelentkezők, hanem a rendszer képességeire kíváncsi youtube-erek is beülhetnek a hátsó ülésre. Az utóbbinak köszönhetően jelent meg pár napja az a felvétel, amelyben egészen vicces helyzetekbe keveredik a láthatóan teljesen tanácstalan algoritmus.

 

 

A fenti videó onnan kezd érdekessé válni, amikor a járműnek egy kereszteződésben kellene jobbra fordulnia, ám a külső sávot terelőbóják zárják le. Az önvezető rendszer képtelen megbirkózni a helyzettel, és az út közepén ragad. Miután az értesített ügyfélszolgálatos sem tudja megoldani a problémát, az utast tájékoztatják, hogy hamarosan érkezik az ilyen helyzetek kezelésére hivatott helszíni segítség.

Erre azonban elég sokat kell várni, az algoritmus viszont közben rettentően gondolkodik, és igyekszik túljutni az akadályon. Hirtelen elindul és bekanyarodik a belső, szabad sávba, ám ahelyett, hogy tovább haladna, leparkol két bója között, részlegesen keresztbe állva az egy sávra terelt forgalomnak.

A helyzet azonban ehhez képest is fokozódik, mert egy idő után felszedik a bójákat, az autó pedig újabb manőverekkel immár teljesen elfoglalja a belső sávot. Mielőtt azonban a felmentő sereg megérkezne, hirtelen újra elindul a jármű, hogy aztán néhány száz méter megtétele után újból mattolja egy másik bójasor.

Amikor már azt hinné az ember, hogy nem lehet fokozni a komédiát, akkor jön a végső csavar. Ugyanis amikor leparkol a jármű mögé a segítő és éppen kiszáll a kocsiból, az algoritmus menekülőre fogja. De csak annyira, hogy aztán rövidesen ismét csak leszobrozzon pár bója között. Az elszabadult mesterséges intelligenciát végül a kocsiba ülő emberi pilóta teszi ártalmatlanná, és fuvarozza a célig a videóst.

Nagyon nem vagyunk még ott

A Waymo az esettel kapcsolatban kiadott sajtóközleményében igyekszik az ügyfélszolgálatosra kenni az incidenst, aki "nem adott megfelelő iránymutatást" az algoritmusnak, aminek következtében utóbbi feladata "kihívásossá" vált. Más kérdés, hogy általában mennyire tekinthető kihívásosnak egy abszolút mindennapos szituációt jelentő terelés, és hogy az előállt helyzetet miért nem volt képes magától is kezelni az eddig milliónyi tesztkilométert futó rendszer.

A választ egyébként részben magától a Waymo vezetőjétől is megkaphatjuk. John Krafcik idén januárban a Financial Timesnak adott interjújában elismerte, hogy korábban rosszul mérte fel a munka nagyságát, de most már látja, hogy az autonóm járművek elterjedése lassú lesz, és még még nagyon sok pénzt fel fognak emészteni a fejlesztések. Ahogy a fenti példa is mutatja: a vezérigazgató igazat beszélt.

Piaci hírek

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.