Európa legfelsőbb információbiztonsági ügynöksége szerint tavaly 51 esetben állt le valamilyen kiemelten fontos informatikai és telekommunikációs szolgáltatása a kontinensen. Érdekes módon nem a hackerek okozták a legtöbb bajt, a rendszerre kéne jobban odafigyelni.
Tizenegy európai országban fordult elő kiemelkedően fontos kommunikációs kiesés tavaly, állítja az ENISA (European Network and Information Security Agency, Európai Hálózat- és Információbiztonsági Ügynökség) legfrissebb jelentése. A hibák 60 százaléka mobiltelefonos, illetve mobil internetes szolgáltatások terén jelentkezett, a maradék esetben vezetékes telefonok, vezetékes internet, e-mail és üzenetküldés állt le ideiglenesen.

Veszélyes a hacker, de... Bár mostanában kifejezetten sok cikk szól az internetes bűnözés, kiberhadviselés, szándékos hackelés által okozott károkról, az ENISA összegzése szerint nem ez a legfontosabb veszélyforrás. Szándékos támadás mindössze a leállások 6 százalékáért volt felelős, és ezek egy része is kifejezetten "alpári" módszerekre vezethető vissza: kábellopás, vandalizmus több rendszert némított el, mint valamilyen kimunkált webes támadás.



Ehhez képest olyan okok vezetik a ranglistát, amelyek kis odafigyeléssel, előzetes tervezéssel elkerülhetőek lennének. Az esetek 47 százalékát az adott rendszert kiszolgáló hardver- vagy szoftverelemek hibája idézte elő, második helyen pedig egy alvállalkozó vagy külső szolgáltató partner rontott el valamit. 12-12 százaléknyi részt vállaltak a leállásokból a természeti csapások (például villám vagy áradás), valamint az emberi hibák.

Az ENISA tavaly óta kiemelten figyeli a kommunikációs rendszerek kritikus hibáit: az EU tagországoknak kötelező jelenteni az ilyen jellegű hibákat a szervezet felé. A jelenlegi jelentés 29 országra terjed ki, ám ebből kilencen még csak most építik ki az információközléshez szükséges infrastruktúrát, kilencen pedig nem jelentettek kommunikációs rendszert érintő fontosabb kieséseket.

Az alacsony technológiai szintű hibák, tehát a rongálások, vezetéklopások viszonylag hosszú leállásokat okoznak, ezeket átlagosan 36 órás munka árán sikerült helyrehozni. A hardveres-szoftveres problémákat átlagosan 17 óra alatt hárítják el. A legnagyobb gond azonban mindig a természeti csapások által okozott károk helyreállítása, az árvizek, hókárok és viharok ugyanis gyakran az áramellátásban okoznak problémát, így a közvetett problémamegoldás 45 órás átlagot eredményezett.

Az ENISA legközelebb 2013 tavaszán ad ki hasonló jelentést, amelyben már reményeik szerint minden tagország adatai szerepelnek majd. Ez még részletesebb képet mutathat a leggyakoribb okokról, és végső soron segíthet a telekommunikációs szervezeteknek abban, hogy elkerüljék a problémákat, felkészüljenek az esetleges veszélyekre.

Ön biztonságban érzi adatait?
Újabb kiberhadgyakorlatot tartott az Unió
Ön kölcsönadná otthoni routerét a kormánynak?


MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.