A nagy biztosítók már igyekeznek kizárni a vállalati biztosításokból a mesterséges intelligenciával összefüggő kockázatokat, mivel a valószínűsíthető kárigények összességükben már a több milliárd dolláros nagyságrendben mozognak – számolt be róla hétfői riportjában a Financial Times. A lap szerint az AIG, a Great American és a WR Berkley is a közelmúltban kért engedélyt az amerikai szabályozóktól, hogy olyan biztosítási konstrukciókat kínálhasson, amelyekben kizárja a vállalkozások MI-eszközeinek (például a chatbotoknak és az MI-ügynököknek) alkalmazásához kapcsolódó felelősséget, beleértve a technológia bármilyen "tényleges vagy feltételezhető" használatát az ügyfelek által értékesített termékekben és szolgáltatásokban.
A FT emlékeztet rá, hogy a vállalatok kapkodva vezetik be az új technológiát, ami már eddig is kínos és költséges hibákhoz vezetett, az AIG egyik beadványa pedig világossá teszi, hogy a generatív mesterséges intelligencia széles körű használatával minden bizonnyal növekedni fog "a jövőbeni kárigényeket előidéző események valószínűsége" is. A biztosítók tehát úgy ítélik meg, hogy az MI-modellek túlságosan átláthatatlanok és kiszámíthatatlanok ahhoz, hogy biztosíthatók legyenek: a FT ezzel kapcsolatban a Mosaic európai kiberbiztosítási vezetőjét idézi, aki szerint az egész dolog túlságosan hasonlít egy "fekete dobozra", vagyis belső működésük tényleges ismerete nélkül a bemenetekből még tippelni is nehéz a kimenetekre.
Sok kicsi túl sokra megy
Egy másik szakértő ehhez hozzáteszi, hogy az MI-technológiák esetében valójában senki sem tudja, hogy ki a felelős, ha a dolgok rosszul mennek. Más technológiavezérelt hibák értékelésekor ugyanis nem szokott nehézségeket okozni a felelősök azonosítása, de a mesterséges intelligencia kockázatai potenciálisan egy nagy csomó különböző felet érintenek, beleértve a fejlesztőket, a modellépítőket és a végfelhasználókat is. Ennek a piaci hatása "exponenciális lenne", és a biztosítási ágazat ugyan megengedheti magának, hogy kifizessen akár félmilliárd dollárt egy-egy félresikerült dologra, de azt már nem engedheti meg, hogy egyenként ezer dollárokat fizessen az MI-szolgáltatók rendszerszintű, korrelált, összesített kockázatként jelentkező hibáiért.
A beszámoló alapján néhány biztosító a kötvények módosításával próbálja tisztázni a jogi bizonytalanságot a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kockázatokat illetően, de ez esetenként alacsonyabb fedezetet eredményez, általában a teljes összeg 2,5 százalékára korlátozva a mesterséges intelligencia használatából eredő bírságok kifizetését is. Máshol hajlandóak lennének fedezni bizonyos MI-vonatkozású kockázatokat, de kizárják a modellek olyan problémáit, amely egyszerre sok ügyfelet érintenek. Bár mindenki igyekszik szigorúan meghatározni, hogy milyen kockázatokat hajlandó lefedni, a megkérdezett szakértők szerint valószínű, hogy a nagyobb horderejű események nyomán a biztosítók bíróság előtt is harcolnak majd a követelések ellen.
A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést
A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak