A Forbes már tavaly novemberben részletes összeállítást közölt a telekocsis taxizás (Uber, Waymo) és a robotaxi-szolgáltatások (Waymo) viszonyáról, amiből kiderült, hogy az amerikai piacon a hagyományos utazások átlagos, 28,14 dolláros díjánál 9,5 dollárral kerültek többe az új technológiával megvalósított fuvarok. A lap szeint ezt akár döntetlenközeli eredménynek is tekinthetnénk, feltételezve, hogy az emberi sofőrök borravalóra is számíthatnak, azonban a sofőr nélküli megoldások több mint kétszer hosszabb várakozási idővel működnek a megrendelés és a járművek felbukkanása között, a becsült érkezési pedig idő összességében 121 százalékkal volt hosszabb a telekocsi-szolgáltatásokhoz képest.
A cikk szerzői megkockáztatták, hogy a költség- és időérzékeny ügyfelek ennek alapján mindenképpen a car-sharing szolgáltatókat favorizálják, a földrajzilag is korlátok közé szorított Waymo pedig hiába próbálja prémium élményként pozícionálni magát, ha a lassúság a kevésbé árérzékeny utasoknál is szempont lehet. Ennek mond némileg ellent a TechCrunch friss riportja, ami az Obi alkalmazásban gyűjtött adatok alapján megerősíti ugyan, hogy Waymóval utazni szinte mindig drágább, de a közönséget egyelőre folyamatosan izgalomban tartja, hogy megtapasztalhassa a robotaxizást. Az Obi 90 ezer márciusi és áprilisi rekordot elemzésével arra jutott, hogy ez csúcsidőben akár 11 dolláros különbséget jelent.
Túl érdekes ahhoz, hogy spóroljanak rajta
Az adatok alapján a Google tulajdonában lévő robotaxi-szolgáltatás megrendelőinek 70 százaléka a későbbiekben is előnyben részesítené az önvezető utazásokat az emberi sofőrökkel szemben. Ez az OBI szerint mással nem magyarázható, mint hogy "van abban valami", amikor az ember egyedül van az autóban, és egy kis buborékban, kényelmesen juthat el A pontból B pontba. Érdekes, hogy a Forbes korábban olyan statisztikát idézett, amelyek értelmében az összes fogyasztónak csak 37 százaléka minősítette kényelmesnek az utazást a teljesen automatizált járművekben, ami nem csak önmagában tűnik alacsony rátának, hanem még a két évvel korábbi 42 százalékhoz képest is visszaesést is jelentett.
A TechCrunch természetesen emlékeztet rá, hogy a robotaxizás koncepciójának egyik alapvető feltételezése, hogy az optimális kihasználtság és az alacsonyabb munkaerőköltség összességében lenyomja majd a fuvarok díját is. Ez jelenleg nem tűnik reálisnak, mint ahogy az az előrejelzés sem látszik beigazolódni, hogy az önvezető járművek miatt a humán sofőrök elveszítik a munkájukat. Az Obi egyébként úgy találta, hogy az utasok 74 százaléka aggályosnak tartja a robotaxik biztonságát, és tízből heten elengedhetetlennek tartják, hogy az önvezető autókban is távoli emberi felügyelettel utazzanak – ez pedig megint csak nem arra utal, hogy extrém módon leszoríthatják majd a robotaxizás munkaerőköltségét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak