Tulajdonosaik érdekes kísérleti tereppé tennék az USA két fontos politikai lapját: a Los Angeles Timest és a The Washington Postot.

Valószínűleg üzletileg sem hasznos, ha az olvasók nem bíznak egy hírszolgáltató híreiben. Ha egy hírlap vagy online hírportál hazudik, minek olvasni? Két nagy politikai hírszolgáltató, a harmadik legnagyobb elérésű amerikai napilap, a The Washington Post (kb. 2,6 millió olvasó) és a nyugati part meghatározó lapja, a Los Angeles Times (kb. 600 ezer olvasó) tulajdonosai összefogtak, hogy mesterséges intelligenciával állítsák helyre lapjuk renoméját.

A médiacsatornák hitelességének megingása ugyanis pénzben is kimutatható, vélik a tulajdonosok. Amikor például Jeff Bezos 2013-ban megvásárolta meg a The Washington Postot, megmentőként fogadták, mert a lap nehéz helyzetben volt. Bezos befektetése nemcsak megmentette a lapot, de növekedési pályára is állította. Az utóbbi időben azonban ismét megfordult a trend, ami évi több tízmillió dollár mínuszt jelent.

Mindennek az ellenkezőjét is

A megoldásról némi konkrétumot Bezos társa, a vagyonát biotechnológiai vállalkozásokkal szerző Patrick Soon-Shiong csepegtetett, aki 2018 óta Los Angeles Times tulajdonosa. (A két vállalkozó abban is együtt mozgott, hogy az elnökválasztás előtt lapjuknál letiltották azt az írást, amelyben a szerkesztőség támogatásáról biztosítja Kamala Harrist. Bezos azt nyilatkozta, hogy büszke a döntésére, és nagy reményeket fűz Donald Trump visszatéréséhez.)

Soon-Shiong az ismert politikai kommentátor, Scott Jennings rádióműsorában beszélt (az alapvetően republikánusokhoz sorolt újságíró egyébként Soon-Shiongnak köszönhetően egy ideje a Los Angeles Timesnak is dolgozik) a tervről, egy mesterségesintelligencia-vezérelte hitelességmérőről.

Ha az olvasó úgy érzi, hogy a cikk forrása bármilyen mértékben is elfogult, nyom egy gombot, és máris megkapja ugyanannak a sztorinak mindkét oldalát, amit akár kommentálhat is. (Sajnos Soon-Shiong arról nem beszélt, hogy mi a helyzet, amikkor egy történetnek kettőnél több oldala is van…) A rendszer az újságírókat is segítené azzal, hogy megmondja, hogy az elkészült anyagot valóban hír vagy csak az újságíró véleménye a hírről.

Soon-Shiong nem számít arra, hogy ötletüket örömmel fogadják az újságírók, sőt: fájdalmas lesz a bevezetése. Szerinte azonban ez csakis annak tudható be, hogy az emberek (nyilván a milliárdos vállalkozókkal ellentétben) "nem szeretik a változást".

Bezos szintén a napokban beszélt egy konferencián arról, hogy helyre kell állítani a hírszolgáltatókba vetett bizalmat. Ő azonban konkrétumok nélkül csak annyit mondott, hogy van egy rakás ötlete erre, és sok mindent már ki is talált.

Veszélyezteti-e a sajtót?

Bár rendszer működésének részleteiről lényegében semmit sem tudni, az kiderül a vállalkozó szavaiból, hogy úgy akarja helyreállítani a bizalmat, mintha maga nem bízna lapja munkatársaiban. Ezt hánytorgatta fel a Financial Times beszámolója szerint Ann Marie Lipinski, a Harvardon működő Nieman Foundation for Journalism egyik vezetője is, aki szerint egyértelműen erre utal, hogy a tulajdonosok a nyilvánosság előtt akarja őket ellenőrizni és minősíteni. Ez az egész iparág számára káros, mondta Lipinski. Hasonlóan vélekedik a tervről az USA legnagyobb közszolgálati rádióadójának egy korábbi vezetője, Vivian Schiller is, aki szerint az mindenki legrosszabb rémálmát valósítja meg.

Tény azonban, hogy ­mélyponton a hírszolgáltatók iránti bizalom. Míg a 70-es években 70 százalék bízott a sajtóban, a Gallup egy idei felmérése szerint az amerikai lakosság kevesebb mint harmada hiszi el, hogy igaz, amit az újságírók írnak.

Piaci hírek

A Salesforce, a mesterséges intelligencia és Donald Trump

Bármely amerikai cég bármit fejleszt, szinte biztosan előkerül a mesterséges intelligencia és a leendő amerikai elnök neve. Utóbbival kapcsolatban a Salesforce vezetője némi kapszaicint is kevert egy nyilatkozatába.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.