Korábban a Bitport is foglalkozott azzal, hogy a Lidl kiskereskedelmi lánc intenzíven nyitott az IT-szolgáltatói piac felé. A kiskereskedelem mellett a hulladékgazdálkodási piacon (PreZero) is jelen lévő cégcsoport 2021-ben saját üzletágai kiszolgálására épített belső felhőt, amit fokozatosan, felvásárlásokkal is bővítve nyitott meg ügyfelek előtt.
Bár a 2023 végén önálló egységgé szervezett, jelenleg mintegy 7500 alkalmazottat foglalkoztató Schwarz Digits eredetileg a kkv-kat célozta meg, ma már olyan ügyfelei vannak, mint Németország legnagyobb szoftvervállalata, az SAP, a Bayern München futballklub vagy a hamburgi kikötő. Tavaly az egység éves árbevétele elérte az 1,9 milliárd eurót. Nagyon meredek a cég növekedési pályája, nyilatkozta a Financial Timesnak Christian Müller, a Schwarz Digits társ-vezérigazgatója, aki szerint a felhőjük legfontosabb "selling pointja", hogy minden ügyféladatot kizárólag Németországban és Ausztriában tárolnak és dolgoznak fel.
Müller szerint a csoport természetes úton jutott el addig, hogy maga is felhőszolgáltató legyen: nem akarták adataikat olyan helyen tárolni, ahol egy (külföldi) third-party szolgáltatótól függnek. És mivel olyan, a német joghatóság alá tartozó szolgáltatót nem találtak, amely minden igényüknek megfelelt volna, inkább felépítették saját felhőjüket.
Itt tárolják a kiskereskedelmi láncok hűségprogramjának összes vásárlói információját, valamint a csoport mintegy 575 ezer alkalmazottjának adatait. (A csoport kb. 14 ezer Lidl és Kaufland üzletet működtet, melyek ellátását 220 raktár segíti. Emellett a csoportnak vannak élelmiszeripari gyártóüzemei, többek között palackozott vizet, tésztát és fagylaltot is készít.) A belső szolgáltatás elindulása után hamarosan kiderült: számos német vállalkozás küzd hasonló dilemmával, így a csoport megkezdte a fölös kapacitások értékesítését.
Jó időben, jó helyen, jó érzékkel
Egy német informatikai tanácsadó cég, az Avispador tulajdonosa, Axel Oppermann azzal magyarázta a brit üzleti lapnak a vállalatóriás IT-szolgáltatói koncepciójának gyors sikerét, hogy jó érzékkel pontosan azokra az irányokra összpontosítottak, melyek az ügyfelek számára a legfontosabbak: felhő, biztonság és mesterséges intelligencia (a csoport tavaly egy konzorciummal szállt be az európai generatív MI-szcéna egyik nagy ígéretébe, az Aleph Alphába, valamint Heilbronnban egy MI-campust is finanszíroz). De legalább ennyire fontos, hogy a Schwarz Group mérete és pénzügyi ereje egyfajta biztosíték, hogy hosszú távú és stabil partnere lesz ügyfeleinek.
Ettől azonban a Schwarz Digits egyelőre legfeljebb regionális kihívója lehet a nagyoknak (AWS, Google Cloud Platform, Microsoft Azure). Legnagyobb hátránya, hogy nincs széles partneri hálózata. Az AWS-nek pl. 200 országban 130 ezer partnere segíti az értékesítést, mondta Oppermann. Azokat a (regionális) ügyfeleket viszont, melyek számára fontosak az adatvédelmi, adatkezelési kérdések, ez kevésbé zavarja, sőt! (A lokális jelenlétből eredő bizalom fontosságáról és a benne rejlő üzleti előnyről korábban egy magyar szolgáltató vezetője is beszélt lapunknak.)
(Illusztráció: Schwarz Gruppe)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak