Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) szerdai határozatában tiltotta meg a Metának, hogy közösségi szolgáltatásaiban személyes adatokra épülő célzott hirdetéseket jelenítsen meg felhasználóinak. A szervezett ezzel a Norvégiában már bevezetett, a Facebook és az Instagram viselkedésalapú reklámozásra vonatkozó korlátozást terjeszti ki az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség országaira. Az EDPB utasította a társaság európai székhelye szerint illetékes ír hatóságot, hogy két héten belül vezessen be végleges tilalmat a fenti hirdetések kiszolgálására – számolt be róla a Reuters.
A hírügynökség riportja alapján a norvégok még szeptemberben közölték, hogy a náluk augusztus eleje óta folyamatban lévő, napi 1 millió koronás (több mint 30 millió forintos) bírság ügyét az európai szabályozóhoz utalták. Álláspontjuk alapján a Meta általános üzleti modellje ütközik a felhasználók magánélethez való jogaival, amikor tartózkodási helyüket vagy böngészési szokásaikat reklámok célzására használják fel. Az EU-ra és az EGT-re kiterjedő tilalom be nem tartása azonban már a GDPR megsértését jelentené, ami akár a Meta globális forgalmának 4 százalékáig terjedő büntetést érhet.
Pedig ők mindent megpróbáltak
Norvégia ugyan nem tagja az Európai Uniónak, de részese az európai egységes piacnak. Az EDPB tegnapi döntése mintegy 250 millió Facebook- és Instagram-felhasználót érint Európában, a két közösségi médiaszolgáltatás tulajdonosát pedig igen érzékenyen érinti. A Meta saját közleménye szerint folyamatosan együttműködtek az EDPB tagjaival, hogy minden érdekelt fél számára kielégítő megoldást találjanak: lehetőséget adnak a felhasználóknak a hozzájárulásra, és novembertől Európában új előfizetéses modellt is bevezetnek a reklámoktól mentes felhasználás biztosítására.
A társaság álláspontja alapján a hatóság drasztikus lépése nincs tekintettel a már javában zajló, "gondos és robusztus" szabályozási folyamatra, ami ennek értelmében úgy is szépen alakulgatott volna, hogy a Meta ellenezte a viselkedésalapú reklámozás visszaszorítására irányuló erőfeszítéseket. Az EDPB döntését viszont érdemes lesz komolyan vennie a vállalatnak: májusban már kiosztottak nekik egy 1,2 milliárd eurós büntetést az Unióban (amivel már összesen 2,5 milliárd eurónyi bírságot szedtek be a 2018 óta élő GDPR nyomán), és több másik ügyben is vizsgálat zajlik ellenük.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak