A Meta hiába lengette be a reklámmentes előfizetések lehetőségét, az Európai Adatvédelmi Testület éppen most döntött róla, hogy egyáltalán nem használhat személyes adatokra épülő, viselkedésalapú hirdetéseket.
Hirdetés
 

Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) szerdai határozatában tiltotta meg a Metának, hogy közösségi szolgáltatásaiban személyes adatokra épülő célzott hirdetéseket jelenítsen meg felhasználóinak. A szervezett ezzel a Norvégiában már bevezetett, a Facebook és az Instagram viselkedésalapú reklámozásra vonatkozó korlátozást terjeszti ki az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség országaira. Az EDPB utasította a társaság európai székhelye szerint illetékes ír hatóságot, hogy két héten belül vezessen be végleges tilalmat a fenti hirdetések kiszolgálására – számolt be róla a Reuters.

A hírügynökség riportja alapján a norvégok még szeptemberben közölték, hogy a náluk augusztus eleje óta folyamatban lévő, napi 1 millió koronás (több mint 30 millió forintos) bírság ügyét az európai szabályozóhoz utalták. Álláspontjuk alapján a Meta általános üzleti modellje ütközik a felhasználók magánélethez való jogaival, amikor tartózkodási helyüket vagy böngészési szokásaikat reklámok célzására használják fel. Az EU-ra és az EGT-re kiterjedő tilalom be nem tartása azonban már a GDPR megsértését jelentené, ami akár a Meta globális forgalmának 4 százalékáig terjedő büntetést érhet.

Pedig ők mindent megpróbáltak

Norvégia ugyan nem tagja az Európai Uniónak, de részese az európai egységes piacnak. Az EDPB tegnapi döntése mintegy 250 millió Facebook- és Instagram-felhasználót érint Európában, a két közösségi médiaszolgáltatás tulajdonosát pedig igen érzékenyen érinti. A Meta saját közleménye szerint folyamatosan együttműködtek az EDPB tagjaival, hogy minden érdekelt fél számára kielégítő megoldást találjanak: lehetőséget adnak a felhasználóknak a hozzájárulásra, és novembertől Európában új előfizetéses modellt is bevezetnek a reklámoktól mentes felhasználás biztosítására.

A társaság álláspontja alapján a hatóság drasztikus lépése nincs tekintettel a már javában zajló, "gondos és robusztus" szabályozási folyamatra, ami ennek értelmében úgy is szépen alakulgatott volna, hogy a Meta ellenezte a viselkedésalapú reklámozás visszaszorítására irányuló erőfeszítéseket. Az EDPB döntését viszont érdemes lesz komolyan vennie a vállalatnak: májusban már kiosztottak nekik egy 1,2 milliárd eurós büntetést az Unióban (amivel már összesen 2,5 milliárd eurónyi bírságot szedtek be a 2018 óta élő GDPR nyomán), és több másik ügyben is vizsgálat zajlik ellenük.

Közösség & HR

A szuperintelligencia megalkotása mellett a Gmail elhantolásán fáradozik a DeepMind agytrösztje

A tavaly Nobel-díjat szerző Demis Hassabis szerint 5-10 évre vagyunk a mesterséges általános intelligencia elérésétől, ám addig még nagyon szeretné a levelezést is nyugdíjba küldeni.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.