Összesen 14 európai technológiai cég írta alá azt a szerdai nyílt levelet, amelyben a nagy technológiai multik erőfölényéről szólva a "megfigyelésre alapuló reklámok" betiltását kétik az Európai Uniótól. Az üzenet egész pontosan arra szólítja fel az uniós jogalkotókat, hogy a küszöbön álló Digitális Szolgáltatások Törvényének részeként állítsák le a megfigyelésen alapuló reklámozással kapcsolatos invazív és a felhasználók magánélethez való jogát is sértő gyakorlatokat.
A Digitális Szolgáltatások Törvénye (Digital Services Act, DSA), melynek első változatát még 2019 végén tették közzé, mások mellett újra demokratikus ellenőrzést biztosítana a nagy rendszerplatformok fölött, felülvizsgálva az Unió meglévő internetes szabályozását. A törvény elsősorban a big tech vállalatok egyre növekvő dominanciáját fékezné meg, korlátozva például az általuk begyűjtött adatok felhasználását a saját szolgáltatásaik előnyös helyzetének bebetonozására.
A levél aláírói között számos jól ismert, az adatvédelemre összpontosító online startupot és alkalmazást találhatunk, mint amilyen a DuckDuckGo, az Ecosia, a ProtonMail vagy a Vivaldi. Szerintük a szóban forgó gyakorlatok egyértelmű visszaélést jelentenek a piaci erőpozícióval: a világszerte több milliárd felhasználóval rendelkező Amazon, Facebook vagy Google a személyes adatok sokaságához fér hozzá, amelyeket aztán versenykorlátozó módon alkalmaznak termékeik fejlesztésére és finomhangolására, nem ritkán az aktuálisan érvényes szabályozást is megsértve.
Ahogy nemrég írtuk, a Google képviselői például oda is költözhetnének Brüsszelbe, annyiszor veszi elő a céget az Európai Bizottság. Legutóbb június végén az online hirdetési piaccal kapcsolatban nyitottak újabb frontot a vállalat ellen, formálisan is elindítotva a társaság elleni legfrissebb trösztellenes vizsgálatot.
Máshogy sem szegényednének el
Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenypolitikáért is felelős alelnöke szerint az EB aggasztónak tartja, ahogy a piacot domináló Google igyekszik megnehezíteni versenytársainak érvényesülését. Az Unióban ezek mellett a Facebook és az Amazon ellen is hasonló vizsgálatok folynak: előbbit ugyancsak az online hirdetési üzletben vádolják a vezető pozícióval való visszaéléssel, utóbbi esetében pedig arra kíváncsiak, hogy miként lehet valaki egy személyben egy piactér üzemeltetője és a piactéren egymással versenyző kereskedők egyike.
A mostani levél szerzői úgy látják, hogy a személyes adatok védelme és a tisztességes verseny kikényszerítése szorosan összefügg egymással, mivel a megfigyelésen alapuló hirdetési modellben néhány szereplő komoly versenyelőnyhöz juthat a weboldalakról és internetes szolgáltatásokból felporszívózott adatokkal. Ez folyamatosan a domináns szereplők helyzetét erősíti a többiekkel szemben, nem beszélve arról, hogy a bonyolult ellátási láncok és a nem elég hatékony technológiák a hirdetők és a kiadók oldalán is bevételkiesést okoznak.
A Business Insider beszámolója a DuckDuckGo szóvivőjét idézi, aki a lapnak elmondta: álláspontjuk szerint az internetet lerohanták azok a vállalatok, amelyek üzleti modelljének alapja az emberek rejtett követése, manipulációja és kizsákmányolása. A társaság szerint ezt a folyamatot az Európai Uniónak meg kell fékeznie, különösen, hogy nem ez a nyugtalanító megoldás az egyetlen módja annak, hogy valaki nyereséges online üzleti tevékenységet folytasson.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak