A szerdai nyílt levelet aláíró cégek szerint a személyes adatok védelme és a tisztességes verseny kikényszerítése szorosan összefügg egymással.
Hirdetés
 

Összesen 14 európai technológiai cég írta alá azt a szerdai nyílt levelet, amelyben a nagy technológiai multik erőfölényéről szólva a "megfigyelésre alapuló reklámok" betiltását kétik az Európai Uniótól. Az üzenet egész pontosan arra szólítja fel az uniós jogalkotókat, hogy a küszöbön álló Digitális Szolgáltatások Törvényének részeként állítsák le a megfigyelésen alapuló reklámozással kapcsolatos invazív és a felhasználók magánélethez való jogát is sértő gyakorlatokat.

A Digitális Szolgáltatások Törvénye (Digital Services Act, DSA), melynek első változatát még 2019 végén tették közzé, mások mellett újra demokratikus ellenőrzést biztosítana a nagy rendszerplatformok fölött, felülvizsgálva az Unió meglévő internetes szabályozását. A törvény elsősorban a big tech vállalatok egyre növekvő dominanciáját fékezné meg, korlátozva például az általuk begyűjtött adatok felhasználását a saját szolgáltatásaik előnyös helyzetének bebetonozására.

A levél aláírói között számos jól ismert, az adatvédelemre összpontosító online startupot és alkalmazást találhatunk, mint amilyen a DuckDuckGo, az Ecosia, a ProtonMail vagy a Vivaldi. Szerintük a szóban forgó gyakorlatok egyértelmű visszaélést jelentenek a piaci erőpozícióval: a világszerte több milliárd felhasználóval rendelkező Amazon, Facebook vagy Google a személyes adatok sokaságához fér hozzá, amelyeket aztán versenykorlátozó módon alkalmaznak termékeik fejlesztésére és finomhangolására, nem ritkán az aktuálisan érvényes szabályozást is megsértve.

Ahogy nemrég írtuk, a Google képviselői például oda is költözhetnének Brüsszelbe, annyiszor veszi elő a céget az Európai Bizottság. Legutóbb június végén az online hirdetési piaccal kapcsolatban nyitottak újabb frontot a vállalat ellen, formálisan is elindítotva a társaság elleni legfrissebb trösztellenes vizsgálatot.

Máshogy sem szegényednének el

Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenypolitikáért is felelős alelnöke szerint az EB aggasztónak tartja, ahogy a piacot domináló Google igyekszik megnehezíteni versenytársainak érvényesülését. Az Unióban ezek mellett a Facebook és az Amazon ellen is hasonló vizsgálatok folynak: előbbit ugyancsak az online hirdetési üzletben vádolják a vezető pozícióval való visszaéléssel, utóbbi esetében pedig arra kíváncsiak, hogy miként lehet valaki egy személyben egy piactér üzemeltetője és a piactéren egymással versenyző kereskedők egyike.

A mostani levél szerzői úgy látják, hogy a személyes adatok védelme és a tisztességes verseny kikényszerítése szorosan összefügg egymással, mivel a megfigyelésen alapuló hirdetési modellben néhány szereplő komoly versenyelőnyhöz juthat a weboldalakról és internetes szolgáltatásokból felporszívózott adatokkal. Ez folyamatosan a domináns szereplők helyzetét erősíti a többiekkel szemben, nem beszélve arról, hogy a bonyolult ellátási láncok és a nem elég hatékony technológiák a hirdetők és a kiadók oldalán is bevételkiesést okoznak.

A Business Insider beszámolója a DuckDuckGo szóvivőjét idézi, aki a lapnak elmondta: álláspontjuk szerint az internetet lerohanták azok a vállalatok, amelyek üzleti modelljének alapja az emberek rejtett követése, manipulációja és kizsákmányolása. A társaság szerint ezt a folyamatot az Európai Uniónak meg kell fékeznie, különösen, hogy nem ez a nyugtalanító megoldás az egyetlen módja annak, hogy valaki nyereséges online üzleti tevékenységet folytasson.

Piaci hírek

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.