A Deutsche Telekom a legszebb példája: bár állítólag márciusban bezárta orosz leányvállalatait, mindmáig sokan dolgoznak onnan a német cégnek.

Kereken egy hónappal Ukrajna lerohanása után a Deutsche Telekom bejelentette: felszámolja oroszországi jelenlétét, és bezárja az összesen mintegy 2000 orosz informatikust foglalkoztató leányvállalatait. Ez azonban csak szavak szintjén valósult meg a Handelsblatt üzleti lapnak nyilatkozó bennfentesek szerint.

Úgy tűnik, Európának nem csak az orosz energiahordozóktól és nyersanyagoktól nehéz elszakadnia, hanem az ottani munkaerőtől is. Május közepén a DT csoportszintű informatikai vezetője, Peter Leukert állítólag egy belső megbeszélésen azt mondta, hogy a Szentpéterváron alkalmazott kollégák nagy része ma is a Telekomnál dolgozik, és várhatóan csak jövőre tudják felszámolni az ottani operációt.

A Handelsblattnak a vállalat szóvivője ezzel szemben azt állította, hogy a szolgáltatások túlnyomó többségét ma már Oroszországon kívülről nyújtják. Az oroszországi telephelyek bezárása pedig összetett folyamat, amelyet a vállalat nem kíván részletesen kommentálni. Ez azonban nem érinti a biztonságot, mert minden elképzelhető fenyegetési forgatókönyvet figyelembe vesznek.

A háború kitörése után maradásra készültek

A háború kitörésekor a Telekom maradásra rendezkedett be: pénzt és informatikai eszközöket is átcsoportosítottak Oroszországba, hogy akár a szankciók ellenére is megmaradjon a működőképességük. Ezzel párhuzamosan szigorú biztonsági intézkedéseket vezettek be a vállalat székhelyén: sorról sorra ellenőrizik például az Oroszországból érkező új programkódokat, mielőtt azokat az éles rendszerbe engednék. Állítólag féltek attól is, hogy a titkosszolgálatok kompromittálhatják az orosz kollégákat. Ezért sokan felszabadulásként élték meg, amikor megszületett a döntés az orosz operáció bezárásáról.

A háború sok német vállalatot érintett, de a társadalom nyomására a legtöbben bejelentették: kivonulnak Oroszországból. Így tett többek között a Henkell, a Siemens vagy az SAP. Ezek meglehetősen költséges döntések: az SAP például a kivonulás miatt idén 300 millió euróval csökkentette éves bevételi célját.

A Telekomnak azonban nem volt jelentős üzleti tevékenysége Oroszországban. Fejlesztési kapacitást szervezett ki ottani leányvállalataiba, melyekben a németországi bérszintnél olcsóbban dolgozó, de képzett orosz programozók fejlesztettek stratégiailag fontos projekteket. Ezeket a feladatokat a Telekom más fejlesztőközpontjai nem tudták olyan gyorsan átvenni, mint amennyi idő alatt egy közleményt ki lehet adni.

A teljes állomány teleportálása nem jött össze

A kivonulás kapcsán a DT felajánlotta oroszországi alkalmazottainak, hogy más országokból dolgozhatnak tovább. A vállalat szerint "sokan" éltek ezzel a lehetőséggel, de a vállalat máig nem árulta el, hányan vállalták ezt. Egy részlet azonban kiderült: a Telekom vezérigazgatója, Timotheus Höttges a DT április elején tartott közgyűlésén egy részvényes kérdésére arról beszélt, hogy közel 2000 embert (alkalmazottakat és családtagjaikat) a török riviérán helyeztek el üdülőszállodákban.

A Wirtschaftswoche üzleti hetilap (ez is Handelsblatt-kiadvány) áprilisban meglátogatta az egyik ötcsillagos török szállodát, ahol mintegy 400 orosz programozót szállásoltak el a családjukkal, amit a DT-n belül diszkréten meghosszabbított üzleti útként emlegetnek. Az antalyai szállodalétet választók biztonsági óvintézkedésként új számítógépeket kaptak, és a hírek szerint fő feladatuk, hogy ellenőrizzék Oroszországban maradt kollégáik kódjait.

Sorsuk azonban bizonytalan. Orosz állampolgárok három hónapos tartózkodási engedélyt kapnak Törökországban, így középtávon a Telekom európai telephelyeire kell őket költözni, amire Höttges és a DT pénzügyi igazgatója is utalt februárban. Már aki vállalja, mert állítólag néhányan már Antalyából is hazamentek.

Az Oroszországban maradottaknak valószínűleg hosszabb távon nem lesz jövőjük a vállalatnál. A Telekom is nyilvánvalóvá tette, hogy nem foglalkoztat tovább olyan alkalmazottakat, akik nem tudnak vagy nem akarnak Oroszországon kívül dolgozni. Viszont a kellően hosszú átmeneti időszak nem csak nekik előnyös, hanem a DT-nek is, jegyzi meg a gazdasági lap.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.