Az autógyártók bevételein máris komoly lyukat ütött a globális járvány. A Ford frissen publikált első negyedéves számai elég csúnyán alakultak. Például az egy évvel korábbi 1,1 milliárd dolláros profithoz képest most 2 milliárd áll a nyereség soron - apró probléma, hogy mínuszos előjellel.
Kicsit lassítanak
A drasztikusan megváltozott piaci környezet miatt a vezetés úgy döntött, nem erőltetik a korábban 2021-re tervezett autonóm járműves szolgáltatásuk beindítását. A frissített menetrend szerint ez legkorábban 2022-ben jöhet majd össze. A módosításra nem csak a nehéz gazdasági helyzet miatt van szükség, állítja a Ford. A cég szerint meg kell vizsgálni, hogy a koronavírus miként hat hosszú távon a vásárlói szokásokra, mivel ez legalább olyan fontos eleme a piaci bevezetésnek, mint mondjuk a csúcskategóriás technológiai megoldások. A vállalat biztos akar lenni abban, hogy a vásárlói élmény nyugalmat, biztonságot sugározzon, és az emberek azt érezzék, hogy védett környezetben vannak, ha egy önvezető autóba ülnek.
Mint ahogy a fentiekből is látszik, a Ford több úton közelíti meg a témát. Egy másik aspektust az Argo AI startupban eszközölt befektetés képviseli. Az autógyártó még 2017-ben invesztált 1 milliárd dollárt a Pittsburgh-ben működő, önvezető technológiát fejlesztő vállalkozásba. Az Argo egyébként olyan üzleti modellben gondolkodik, amiben függetlenítené magát egy szolgáltatás sikerétől. A startupnál egy rugalmasan méretezhető, integrált önvezető megoldáson dolgoznak, amely egyaránt hasznosítható személyszállításra és árufuvarozásra, országúti és városi közlekedésre. (Hogy az önvezető technológiák miért nem feltétlenül univerzálisak, arról korábban itt írtunk.) Nem akarnak önállóan autót építeni, és szolgáltatást sem akarnak üzemeltetni. Ehelyett egy olyan bevételmegosztási modellen dolgoznak, amelyben a Ford és a VW (a másik befektető) fizetne az önjáró autóikkal megtett távolság alapján.
Ezzel párhuzamosan a Ford piacra lépési lehetőségeit pilotprogramokon keresztül próbálja feltérképezni, és az itt felgyűlt tapasztalatok alapján finomhangolni a körvonalazódó üzleti modellt. Ebben nem csak olyan óriásvállalatok a partnerei az Egyesült Államokban mint például a Walmart és a Domino’s, de több példa van rá, hogy kisebb, helyi vállalkozásokat is bevonnak a tesztbe.
Megváltozó szokások
Ahogy arról a Ford vezérigazgatója, Jim Hackett beszámolt, a gyorsan változó fogyasztói szokásokra remek példa a kínai piac. A koronavírus kiindulási országban ugyanis már az eladások harmada fut online csatornán. Mint sokan mások, a Fordnál is úgy gondolkodnak, hogy ezek a kényszerből kialakuló minták nem tűnnek el nyomtalanul akkor sem, ha történetesen rövid időn belül sikerülne úrrá lenni a víruson. Így például az autonóm rendszerek iránti kereslet is fokozott maradhat.
Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, Kínában egyre nagyobb figyelem hárul az autonóm járművekre, csökkentve az emberek közötti fizikai kontaktust és enyhítve az elkülönítések vagy utazási korlátozások miatt fellépő munkaerőhiányt. Az automatizált szállítási megodások a kórházakban is megjelentek, ahol kis méretű robot teherautókat alkalmaznak az orvosi eszközök szétosztásában, a személyzet élelmezésében vagy esetenként a közterületek fertőtlenítésében is. A felhasználási minták átalakulása a hozzáértők szerint arra is hatással lesz, hogy a vírusjárvány lecsengését követően milyen készségeket vagy képességeket tekintenek majd alapvető fontosságúnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak