Továbbra is esik a tabletpiac: a mögöttünk álló negyedévben kevesebb eszköz fogyott, mint az egy évvel korábbi, hasonló időszakban. Az IDC felmérése azonban nem pusztán számokat közöl, hanem konzekvenciát is levon. A piackutató szerint a pangás oka részben az olcsó, de nem feltétlenül jó minőségű eszközökben keresendő.
Minden a tabletek ellen dolgozik?
A csökkenés annak ellenére kimutatható, hogy az IDC elég nagyvonalúan kezeli a szegmens meghatározását. Nem kizárólag a táblagépeket sorolja ide, hanem azokat az eszközöket is, amelyekhez csatlakoztatható billentyűzet is tartozik – ilyen például az iPad Pro vagy a Surface Pro. Ennek ellenére összességében 2,3 millió példánnyal kevesebb kelt el belőlük az idei év harmadik negyedében, a 2016-os hasonló időszakhoz hasonlítva.
Lássuk, milyen okok állnak a háttérben! Az IDC úgy véli, hogy a visszaesést az okostelefonok iránti érdeklődés felpörgése erősítette; az egyre nagyobb, 5,5-6 inch képátlóval bíró modellek a kisebb tabletek létjogosultságát kérdőjelezik meg. Az idei évben ráadásul szinte mindenki szintet lépett, az ezer dolláros iPhone X mellett a Samsung és a Google csúcskészülékei is drágultak, ami értelemszerűen kevesebb pénzt hagy(ott) a vásárlók zsebében egyéb elektronikai eszközök vásárlására.
De nem csak ezért esett majd’ 5 százalékot a piac. A modern tabletek már elég erősek ahhoz, hogy viszonylag hosszú időn keresztül kiszolgálják tulajdonosaikat, az új modellek pedig nem bírnak olyan extra funkcionalitással, ami rávenné a fogyasztókat a régi készülékek erőltetett cseréjére. Emiatt megnőtt a táblagépek életciklusa, ami értelemszerűen a vásárlások ellen hat.
És figyelembe kell venni az éledező PC-piacot is, állítja az IDC. A piackutató nemrég általunk is bemutatott elemzése alapján megállni látszik az asztali számítógépek iránti kereslet zuhanása, már szinte stagnálásról beszélhetünk a mögöttünk álló negyedév adatainak ismeretében.
Végül pedig a fentebb említett olcsó tabletek is közrejátszanak a negatív trend erősödésében. Az IDC számai azt mutatják, hogy a kevésbé ismert gyártók termékei iránti kereslet lanyhult a leginkább, itt több mint 26 százalékos esést mértek. Vagyis azok, akik új tablet vásárlására adták fejüket, inkább a megbízhatóságot, az ismert márkákat keresik, ami nem jó hír az olcsóságukkal hódító másod- és harmadvonalbeli kínai gyártók számára. Ugyanakkor még mindig ők képviselik a legnagyobb részt a piacon; minden harmadik eladott táblagépet ezek a vállalatok állították elő.
Apple-Samsung párharc
Más a helyzet a felsőházban. A Microsoft ugyan nem fért fel az öt legnagyobb vállalat közé, de ettől még 12 százalékos bővülésről számolhatott be a Surface-ek kapcsán. Az első helyet stabilan tartja az Apple, a Microsoftéhoz hasonló növekedést felmutatva. Ezt két tényezőnek köszönheti az almás vállalat, állítja az IDC. Egyrészt a nemrég megjelent olcsóbb iPad a kevésbé vastag pénztárcával rendelkezők érdeklődését is felkeltette, másrészt az iOS 11-gyel olyan funkcionalitásbeli bővülést kaptak az Apple készülékei, amik minden korábbinál jobb PC-kiváltó eszközzé tették a táblagépeket.
Mindeközben az Apple nyomában loholó Samsung közel 8 százalékos csökkenésről volt kénytelen beszámolni, bár a dél-koreaiak az okostelefon piacon elért sikereik miatt bizonyára nem szomorkodnak ezen. Meglepő módon a harmadik helyre az Amazon került: a vállalat eladásai ezen a téren majdnem 40 százalékkal ugrottak meg. A sort pedig a kínaiak zárják: a Huawei és a Lenovo egyaránt növelte értékesítési számait a 2016 harmadik negyedévéhez viszonyítva.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak