Úgy látszik, túl van csúcsán a szegmens: közel 5 százalékkal kevesebb táblagép fogyott, mint tavaly ilyenkor.

Továbbra is esik a tabletpiac: a mögöttünk álló negyedévben kevesebb eszköz fogyott, mint az egy évvel korábbi, hasonló időszakban. Az IDC felmérése azonban nem pusztán számokat közöl, hanem konzekvenciát is levon. A piackutató szerint a pangás oka részben az olcsó, de nem feltétlenül jó minőségű eszközökben keresendő.

Minden a tabletek ellen dolgozik?

A csökkenés annak ellenére kimutatható, hogy az IDC elég nagyvonalúan kezeli a szegmens meghatározását. Nem kizárólag a táblagépeket sorolja ide, hanem azokat az eszközöket is, amelyekhez csatlakoztatható billentyűzet is tartozik – ilyen például az iPad Pro vagy a Surface Pro. Ennek ellenére összességében 2,3 millió példánnyal kevesebb kelt el belőlük az idei év harmadik negyedében, a 2016-os hasonló időszakhoz hasonlítva.

Lássuk, milyen okok állnak a háttérben! Az IDC úgy véli, hogy a visszaesést az okostelefonok iránti érdeklődés felpörgése erősítette; az egyre nagyobb, 5,5-6 inch képátlóval bíró modellek a kisebb tabletek létjogosultságát kérdőjelezik meg. Az idei évben ráadásul szinte mindenki szintet lépett, az ezer dolláros iPhone X mellett a Samsung és a Google csúcskészülékei is drágultak, ami értelemszerűen kevesebb pénzt hagy(ott) a vásárlók zsebében egyéb elektronikai eszközök vásárlására.

De nem csak ezért esett majd’ 5 százalékot a piac. A modern tabletek már elég erősek ahhoz, hogy viszonylag hosszú időn keresztül kiszolgálják tulajdonosaikat, az új modellek pedig nem bírnak olyan extra funkcionalitással, ami rávenné a fogyasztókat a régi készülékek erőltetett cseréjére. Emiatt megnőtt a táblagépek életciklusa, ami értelemszerűen a vásárlások ellen hat.

És figyelembe kell venni az éledező PC-piacot is, állítja az IDC. A piackutató nemrég általunk is bemutatott elemzése alapján megállni látszik az asztali számítógépek iránti kereslet zuhanása, már szinte stagnálásról beszélhetünk a mögöttünk álló negyedév adatainak ismeretében.

 
IDC tabletpiaci jelentés – 2017 Q3
Infogram


Végül pedig a fentebb említett olcsó tabletek is közrejátszanak a negatív trend erősödésében. Az IDC számai azt mutatják, hogy a kevésbé ismert gyártók termékei iránti kereslet lanyhult a leginkább, itt több mint 26 százalékos esést mértek. Vagyis azok, akik új tablet vásárlására adták fejüket, inkább a megbízhatóságot, az ismert márkákat keresik, ami nem jó hír az olcsóságukkal hódító másod- és harmadvonalbeli kínai gyártók számára. Ugyanakkor még mindig ők képviselik a legnagyobb részt a piacon; minden harmadik eladott táblagépet ezek a vállalatok állították elő.

Apple-Samsung párharc

Más a helyzet a felsőházban. A Microsoft ugyan nem fért fel az öt legnagyobb vállalat közé, de ettől még 12 százalékos bővülésről számolhatott be a Surface-ek kapcsán. Az első helyet stabilan tartja az Apple, a Microsoftéhoz hasonló növekedést felmutatva. Ezt két tényezőnek köszönheti az almás vállalat, állítja az IDC. Egyrészt a nemrég megjelent olcsóbb iPad a kevésbé vastag pénztárcával rendelkezők érdeklődését is felkeltette, másrészt az iOS 11-gyel olyan funkcionalitásbeli bővülést kaptak az Apple készülékei, amik minden korábbinál jobb PC-kiváltó eszközzé tették a táblagépeket.

Mindeközben az Apple nyomában loholó Samsung közel 8 százalékos csökkenésről volt kénytelen beszámolni, bár a dél-koreaiak az okostelefon piacon elért sikereik miatt bizonyára nem szomorkodnak ezen. Meglepő módon a harmadik helyre az Amazon került: a vállalat eladásai ezen a téren majdnem 40 százalékkal ugrottak meg. A sort pedig a kínaiak zárják: a Huawei és a Lenovo egyaránt növelte értékesítési számait a 2016 harmadik negyedévéhez viszonyítva.

Piaci hírek

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.