A fogyasztók öntudatlan reakcióit elemző és kihasználó neuromarketing nem új találmány, de a mesterséges intelligencia fejlődése csak most teszi igazán ijesztővé.

A marketing- és/vagy reklámszakma már régóta operál érzelmekre ható technikákkal vagy a tudat alatt feldolgozott ingerek adagolásával. Ez az imázsépítéstől a márkahűség kialakításán át alkalmazható egészen a döntéshozatal befolyásolásáig, a kutatások szerint ugyanis még ez utóbb esetekben is legalább 90 százalékos szerepe van a tudattalan folyamatoknak.

A probléma, mint sok más területen, itt is általában az egyes akciók visszmérhetősége. Nehéz ugyanis megbízható adatokat gyűjteni, még az akármilyen profi módon összeállított kérdőív vagy fókuszcsoport sem közvetítik torzításmentesen a vásárlók valódi benyomásait – az emberek egyszerűen ritkán mondanak igazat, főleg, ha ők maguk sem biztosak a dolgukban.

A testbeszéd viszont nem hazudik

Ebben előrelépést jelentett a neuromarketing, vagyis a fogyasztói reakciók idegtudományi alapon történő vizsgálata. Itt alapból olyan eszközökre kell gondolni, mint mondjuk az fMRI, az EEG vagy a szemkamera, ami pontosan rögzíti az ingerekre adott reakciókat, méghozzá olyan módon, hogy azokat a vizsgálatok alanya nem is igen képes elrejteni a kíváncsiskodók elől.

Bá a neuromarketing ebben a tekintetben már túlhaladottá tette a kérdezőbiztosok vagy más, hagyományos módszerek alkalmazását, így sem könnyű az adatok begyűjtése és közvetlenül hasznosítható információvá alakítása – nem is beszélve az egész folyamat automatizálásáról, az értékesítési folyamatba való integrációjáról és valós idejű értékeléséről.

A megoldást ezen a téren is a mesterséges intelligencia becsatolásától várják, ami a közelmúltbeli fejlődés nyomán már alkalmasnak látszik a valós idejű, reaktív marketingüzenetek szabályozására. A Glassview szakértője a Venturebeat oldalain három olyan kulcsfontosságú technológiát is meghatározott, amelytől hatékonyabb neuromarketing kampányokat várnak.

Előbb-utóbb mindenhol figyelni fognak

Az első az arcfelismerő algoritmusok adatainak kiaknázása. Bár a hat alapvető érzelem (düh, szomorúság, öröm, meglepetés, undor, félelem) gyakran kiül az emberek arcára, sok esetben mégsem könnyű egyértelműen értékelni azokat. A megfeleően betanított, sokmilliós mintából dolgozó MI ebben is jobb lehet az átlagos emberi felhasználóknál.

A gépi tanulás már lehetővé teszi, hogy a felfoghatatlanul gazdag mintakészletet elemző szoftverek nagy pontossággal leolvassák a vásárlók tudattalan reakcióit. Ezt mások között a Disney is alkalmazta már a gyakorlatban, ahol ilyen technológia segítségével elemzik a mozinézők arcát a legújabb filmek (Star Wars, A dzsungel könyve) vetítésekor.

Egy másik kurrens felhasználás a többi biometrikai adat együttes begyűjtése és elemzése. Wimbledonban már két évvel ezelőtt is kísérletet folytattak a kiválasztott nézők vizsgálatában, akiket biometrikus karpántokkal szereltek fel, és a pulzusuk meg a hőmérsékletük változása alapján a határozták meg a rendezvény legizgalmasabb pillanatait.

Ha mindezt kombinálják akár az alcferismerő MI technológiákkal, a biometriai adatok elemzése kifejezetten pontos bepillantást enged a marketingüzenetekre adott valódi reakciókba. A Glassview szakértője szerint az ilyesmit első körben az eseménymarketingben, a márkák vagy a termékek és a pozitív élmények összekapcsolásában fogják nagy sikerrel használni.

Az egyént és a tömeget is analizálják

A harmadik út, amikor nem (csak) az egyén, hanem a tömeg reakcióit elemzik – egy sporteseményen például ilyen a tömeg morajlása vagy annak statisztikai analízise, hogy mikor hányan szorítják ökölbe a kezüket. Az adatok begyűjtésének már ilyen tekintetben sincs technológiai akadálya, a valós idejű analízist azonban az új MI algoritmusok teszik majd lehetővé.

A sporteseményektől elvonatkoztatva, hasonló megoldásokat akár egy nagyáruházban is munkába lehet állítani, ahol a rendszer megvizsgálhatja, hogy melyik címkére vagy display állványra szegeződik az átlagosnál hosszabb ideig a vásárlók tekintete, ezzel pedig időben azonosíthatja a jó ötleteket vagy a sikeres csomagolási és termékelhelyezési formulákat.

Ahogy az előző esetekben, a marketingesek számára itt is a valós idejű elemzés és az azonnali reakció lehetősége az izgalmas dolog, vagyis a marketingüzeneteket pont akkor tudják átkalibrálni, amikor arra szükségük van. Ehhez ráadásul nem is kell a munkatársak megérzéseire támaszkodni, hiszen a gépi tanulással kiokosított MI ezt is precízen elvégzi majd.

Az IBM Watson mesterséges intelligenciája – ami már 2011-ben embereket győzött le a Jeopardy! nevű televíziós műveltségi vetélkedőben –  élőben is bemutatkozott az amerikai Masters Tournament golfversenyeken, ahol a játékosok tevékenységét követő audiovizuális adatokat, sőt a kommentátorok szövegelését is elemezte, hogy személyre szabott és feszített élményt vágjon össze az online felületen kalandozó nézőknek.

Cloud & big data

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.