Miközben az oldal szabályzata szigorúan tilt minden meztelenséget. Hogy is van ez?

Tendenciózusan befolyásolja az európai ízlést az Instagram algoritmusa – állítja az AlgorithmWatch egy friss elemzése. A berlini civil jogvédő szervezet azt állítja, hogy az oldal szexista: előnyben részesíti a pucér testeket ábrázoló fotókat a felhasználók hírfolyamában.

A fordítottjára figyeltek fel

Az Algorithm Watch az után kezdett el a témával foglalkozni, hogy több profi Instagram-felhasználó is hozzájuk fordult egy érdekes tapasztalattal: követőikhez sokkal nagyobb arányban jutottak el azok a fotóik, melyek például fehérneműben lévő nőket és férfiakat ábrázoltak. Egy francia fiteszguru, a pozitív testképet népszerűsítő Ely Killeuse például arról számolt be a szervezetnek, hogy legnépszerűbb képei mindegyikén fürdőruhában vagy fehérneműben szerepelt.

Meglehet, a követői szívesebben nézegetik Killeuse-t bikiniben, mint bundában, csakhogy a felhasználók nem feltétlenül maguk választják ki, hogy mi jelenjen meg a hírfolyamukban. 2016 óta egy algoritmus választja ki a posztokat a felhasználó korábbi viselkedése alapján. Megvan tehát a magyarázat: a fitneszguru követőinek többsége korábban is bikonis nőket nézegetett.

Killeuse esete azért érdekes, mert vállalkozóként neki az Instagram fontos promóciós eszköz. Ha hatékonyan szeretné használni, igazodnia kell az oldal működéséhez, azokhoz a normákhoz, melyeket az Instagram az algoritmusán keresztül érvényesít.

Az AlgorithmWatch ezt ellenőrizendő a European Data Journalism Networkkel összefogva utánament: valóban torzít-e a közösségi oldal algoritmusa. A kísérletben 26 önkéntes és 37 profi tartalomszolgáltató (közülük 14 volt férfi) vett részt. Utóbbiak elsősorban élelmiszereket, turisztikai, fitnesz-, divat- vagy szépségipari termékeket reklámoztak. Az önkénteseknek csak annyi volt a dolguk, hogy telepítettek a böngészőjükbe egy kiegészítő. A kiegészítő rendszeres időközönként automatikusan megnyitotta az önkéntes Instagram-fiókját, és rögzítette, hogy milyen üzenetek jelennek meg a hírcsatornán. Az ebből származó adatokat pedig összevetették a követett oldalakon közzétett posztokkal.

A tendencia látszik

Ha az Instagram nem torzítana, akkor lényegében a felhasználók hírcsatornájának azt a sokszínűséget kellene tükröznie, amit az általuk követett tartalomkészítők bejegyzései is tükröznek. Ha a közösségi oldal más szempontokat is figyelembe vesz a tartalmak priorizálásában, akkor a torzításnak eltérőnek kellene lennie minden önkéntesnél. Az Instagram azonban mindenkinél egy irányba torzított: ha egy poszt hiányos öltözetű személyt ábrázoló képet is tartalmazott, megugrott az esélye, hogy a hírfolyamba kerüljön.

A felkért szakértők négy hónap (február-május) során mintegy 2400 fotót tettek ki az oldalukra. A fotók 21 százalékán bikinis vagy fehérneműs nők, meztelen felsőtestű férfiak szerepeltek. Az önkéntesek hírcsatornáiban azonban már 30 százalék volt az ilyen posztok aránya.

A női tartalomszolgáltatók posztjainak csupán 17,6 százalékán szerepelt bikinis vagy fehérneműs alak, a követők oldalán azonban már a 28,4 százaléka volt azok aránya. A férfi tartalomszolgáltatók 26,9 százaléknyi pucérkodó poszt 36,9 százalékos megjelenési arányt ért el.

Összességében a kísérlet szerint egy bikinis/fehérneműs női fotó 54 százalékkal, egy férfi pedig 28 százalékkal nagyobb valószínűséggel jelenik meg a követők hírcsatornájában, mint egy bármilyen más kép. Ezzel szemben egy csak élelmiszereket bemutató fotónak vagy egy tájképnek alig van esélye.

Nem bizonyító erejű

Az AlgorithmWatch szerint az adatok nagyon egy irányba mutatnak, de kutatásuk nem bizonyító erejű. A posztok megjelenítésében a torzítás tendenciaszerű volt, de nem kizárólagos. Néhány önkéntes csatornájában ugyanis a posztok többé-kevésbé tükrözték a követett tartalom sokszínűségét. A kutatók arra jutottak, hogy nagy valószínűséggel az Instagram algoritmusa alapból preferálja a pucérkodást, de ezt ellensúlyozhatják más figyelt tényezők.

A 26 önkéntes túlságosan szűk minta, írja a szervezet elemzése, ezért további önkénteseket keresnek, hogy a kutatáshoz még több adat álljon rendelkezésre. Az eredményekkel egyébként megkeresték a Facebookot is. A cég szerint a kutatás több szempontból hibás, és félreérti az Instagram működését. A posztokat a tartalma, valamint a felhasználó érdeklődése alapján rangsorolja az algoritmus, és nem olyan önkényes tényezők alapján, hogy van-e a fotón fürdőruhás alak vagy sem – írták a AlgorithmWatch-nak. Ergo: a felhasználókat ez érdekli...

Az AlgorithmWatch előásott egy közvetett bizonyítékot is, ami a kutatás állításait erősíti. Ez egy 2015-ben publikált szabadalom a hírcsatornákban megjelenő posztok priorizálásáról. Bár a priorizálásban szerepet játszik, hogy az emberek többségét mi érdekli, a legfontosabb a posztok ún. engagement mutatója, amit a felhasználó korábbi viselkedése alapján ad egy algoritmus. Ha a felhasználó kedvel egy márkát, és olyan kép jelenik meg a követett oldalon, amin van az adott márkájú termék, akkor magasabb a lesz mutató értéke, azaz nagyobb valószínűséggel jelenik meg a felhasználó hírfolyamában. A mutatóhoz felhasználhatók olyan tulajdonságok, mint a fotón szereplő emberek neme, etnikai hovatartozása és ruházata - vagy annak hiánya. És ez az a vonal, amint a civil szervezet is tovább szeretné folytatni a kutatásait.

Közösség & HR

Az ENSZ-ben egyezkednek a gyilkos robotok megfékezéséről

A világszervezet 2026-ra állítaná fel az MI-vezérelt, autonóm fegyverrendszerek fejlesztésének és felhasználásának nemzetközi kereteit, de a fegyverkezési verseny és az elszámoltathatóság hiánya nem sok jót ígér ezzel kapcsolatban.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.