Vegyesre sikeredett a Magyar Telekom harmadik negyedéve. Miközben a bevételek szépen emelkedtek, a költségek szintén felfelé vették az irányt. A cégtől eltűnt közel százezer hazai mobil ügyfél, ám aki maradt, azok lényegesen többet költött, mint egy évvel ezelőtt.
Pénz beszél
Az üzleti eredmények egyik sarkalatos, ha nem a legfontosabb sora az összbevétel alakulása. Ha ezt nézzük, a cégcsoport kiválóan áll, hiszen nemcsak hogy egészséges növekedést könyvelhetett el az összes üzletág, de a forgalom az előzetes várakozásokat is túlszárnyalta. Az idei harmadik negyedévben 163,8 milliárd forintot számlázott a Telekom, ami (a tavalyhoz képes megváltozott elszámolási standard alkalmazásának hatása nélkül) 5,4 százalékos bővülésnek felel meg éves összevetésben.
A bevétel emelkedéséből minden (még meglévő) divízió kivette a részét. A magasan a legtöbb forgalmat bonyolító mobil szegmens 90,2 milliárdot termelt, ami 5,5 százalékos javulásnak felel meg. Szerényebb, 2,5 százalékos forgalonövekedést ért el az 50,1 milliárd forintot összegereblyéző vezetékes ágazat. A periódus sztárja pedig egyértelműen a rendszerintegrációért és IT-szolgáltatásokért felelős üzletág volt, ahol a kiszámlázott 23,5 milliárd forint közel 20 százalékos éves erősödést jelent. Az elért eredmények értékét növeli, hogy egy évvel ezelőtt még az energiaszolgáltatásból is érkezett több mint 1,3 milliárd forint. Mivel a Telekom tavaly novembertől a jogszabályi változások miatt kénytelen volt kivonulni a lakossági villamosenergia-piacról, így ez a sor értelemszerűen kinullázódott idén.
Ami viszont nem jó hír a befektetőknek, hogy a forgalommal együtt a költségek is megnőttek. Éves összehasonlításban a működési és az adózott eredmény is komoly, 20 százalék feletti romlást mutat, az elért számok pedig elmaradnak az előzetes szakértői várakozásoktól. A cég mindezt nagyrészt az RI/IT szolgáltatásokkal kapcsolatos és készülékértékesítési költségek növekedésével, valamint a magasabb mobilhasználat miatt megemelkedett összekapcsolási díjakkal magyarázta. A működési költségeket felfelé nyomta a személyi jellegű ráfordítások növekedése, ami elsősorban a cégszinten végrehajtott béremelésnek és a magyarországi gyakornoki foglalkoztatási forma változásának tudható be, de nőttek a végkielégítésekhez köthető kiadások is.
A vállalatvezetés az eredmények ismeretében a teljes évre vonatkozóan a tavaly elért 611 milliárd után nagyjából 630 milliárdos árbevételt lát elérhetőnek, az osztalékjavaslat pedig 25 forint. Ez utóbbi a jelenlegi árfolyammal számolva több mint 6 százalékos osztalékhozamot jelent a részvényeseknek.
Kevesebből több
Üzletágakra bontva a hazai eredményeket a mobil szegmens annak ellenére futott jó negyedévet, hogy a tavalyi hasonló időszakban számon tartott 5,4 millió magyar ügyfélből mostanra közel százezer eltűnt. Ez százalékosan nem annyira komoly változás, hiszen mindössze 1,8 százalékos csökkenést jelent. A Telekom ezzel párhuzamosan viszont jócskán növelni tudta az egy előfizetőre jutó átlagos havi bevételt (3446-ról 3720 forintra), ami bőségesen kompenzálta a kicsit zsugorodó ügyfélkör jelentette kiesést.
A vezetékes telefonszolgáltatásra előfizetők tábora szintén csökkent, de ez nem túl meglepő eredmény, hiszen hosszú évek óta ez a folyamat zajlik az egész piacon. A vezetékes internetre, illetve tévére előfizetők száma viszont szépen megugrott, éves összevetésben 6 és 4,9 százalékkal több ügyfélnek van szerződése ilyen szolgáltatásra. A negatív és pozitív változások eredőjéből végül egy szerény mértékű, 1,7 százalékos bevételnövekedés kerekedett ki.
Ahogy már korábban említettük, a rendszerintegráció/IT üzletág dübörgött. A 23 milliárdos magyarországi forgalom leginkább a közszféra számára teljesített megrendeléseknek köszönhető. A Magyar Telekom vezérigazgatója a divízió eredményeit kommentálva megjegyezte, hogy a növekedés most is a nagyértékű, alacsonyabb nyereséghányadú szoftver- és hardverprojekteknek tudható be. Ez természetszerűleg rontotta a nyereségességi mutatókat, ugyanakkor Rékasi Tibor szerint ezek az átlagosnál alacsonyabb nyereséget hozó projektek segítenek a cég számára kapcsolatokat kiépíteni több különböző intézménnyel, ezekből pedig a remények szerint a későbbiekben magasabb nyereséghányadú megbízások is születhetnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak