Az Apple kedden jelentette be, hogy az ukrajnai orosz invázióra válaszul felfüggesztette termékeinek értékesítését Oroszországban. A vállalat közleményében mélyen aggasztónak nevezi a helyzetet, és kiállásáról biztosítja az erőszak elszenvedőit. A társaság emellett segítséget ajánl a humanitárius erőfeszítésekhez és a kibontakozó menekültválság elleni küzdelemhez, illetve arról ír, hogy mindenben támogatja a régióban dolgozó munkatársait is.
A közleményben különféle intézkedéseket vázolnak fel, beleértve az orosz értékesítési csatornákba irányuló export leállítását és mások mellett az Apple Pay szolgáltatás korlátozását. Az orosz állami média, az RT News és a Sputnik News alkalmazásai Oroszországon kívül már nem tölthetők le az App Store-ból. A Reuters szerint kedden az oroszországi felhasználók még hozzáférhettek az Apple online áruházához, de ott a termékeket már "nem szállíthatóak" megjegyzéssel jelölték.
A bejelentésből az is kiderül, hogy az Apple letiltotta az Apple Maps alkalmazásban az Ukrajnára vonatkozó forgalmi adatokat és élő információkat, biztonsági és elővigyázatossági intézkedésnek nevezve ezt az ukrán állampolgárok érdekében. A múlt héten Mihajlo Fedorov ukrán miniszterelnök-helyettes egyébként a Twitteren közzétett nyílt levélben kérte a vállalattól, hogy zárja el Oroszországot termékeitől, szolgáltatásaitól és allkalmazásáruházától.
Egyelőre jelképes, de annak látványos
Ahogy a beszámolók is kiemelik, az Apple hagyományosan elég jó benne, hogy a háttérbe húzódjon a globális konfliktusok kapcsán, így a mostani lépést jelentősnek és szokatlannak tartják az iPhone gyártójának részéről. A helyzet most annyiban különleges, hogy a nemzetközi márkák eddig is sorra határolódtak el Oroszországtól, de ezzel együtt sem tűnt egyértelműnek, hogy végül az Apple is rászánja majd magát hasonló lépésekre.
Oroszországban természetesen számos eszközgyártó és szolgáltató működik, így az Apple termékeinek is bőven van alternatívája. Miután az iPhone-nal rendelkezők továbbra is használhatják az App Store-t, az értékesítés szünetelésének nem lesznek látványos azonnali hatásai. A kommentárok inkább azt az együttes impressziót emelik ki, hogy amint az ismert márkák sorra hagyják ott Oroszországot, az ottaniak is észre fogják venni, hogy a korábban vásárolt termékek egyszerűen már nem kaphatók náluk.
Korábban már a Google is közölte, hogy korlátozza az orosz propagandát terjesztő, államilag támogatott kiadókat a hirdetési rendszerében és a YouTube-on, illetve a szankciókkal sújtott orosz pénzügyi szolgáltatókat az Apple-höz hasonlóan blokkolja a Google Pay alkalmazásban. A finn Nokia is bejelentette, hogy leállítja az Oroszországba irányuló szállításait, de valamilyen formában a legkülönfélébb társaságok, így a Netflix, a Nike, a Boeing vagy a Harley-Davidson is csatlakozott a szankciókhoz. Ugyancsak jelentősnek nevezik a dán Maersk és a genfi székhelyű MSC döntéseit, amelyek a világ meghatározó tengeri szállítmányozó vállalataiként leállították az oroszokhoz vagy onnan más országokba induló rakományokat.
Ahogy tegnap mi is beszámoltunk róla, a SpaceX az ukrán kormány néhány nappal ezelőtti kérésére nem csak aktiválta az országban a Starlink műholdas internetes szolgáltatását, de hétfőn már meg is érkezett Ukrajnába az első szállítmány a hozzáférést biztosító eszközökből. Kijevbe a hírek szerint már használják a Starlinket, miközben egyre nagyobb problémát jelentenek a kritikus internetes infrastruktúra elleni (kiber)támadások, és az azok nyomán tapasztalt kiesések.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak